
استاد حوزه و دانشگاه:
امام رضا(ع) عبودیت را منوط به حلم میدانند
استاد حوزه و دانشگاه، با اشاره به جایگاه رفیع عبودیت در منظومه معرفتی اهلبیت(ع)، گفت: در سیره رضوی، عبودیت بدون حلم، راهی ناتمام و حتی سرابی بیش نیست.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، همزمان با فرارسیدن پایان ماه صفر و سالروز شهادت هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت، حضرت امام علی بن موسی الرضا(ع)، حجتالاسلام احمد نجمیپور، استاد حوزه و دانشگاه، در گفتوگویی با خبرنگار ما با تبیین ابعاد عرفانی، اخلاقی و اجتماعی سیره رضوی، بر نقش کلیدی «عبودیت» و «حلم» در سلوک توحیدی انسان تأکید کرد.
وی با اشاره به این که بزرگترین مقام و افتخار انسان در نگاه الهی، عبودیت است، اظهار کرد: در منطق قرآن و اهلبیت(ع)، ارزش انسان نه به مقام اجتماعی، نه به علم و تخصص، بلکه به میزان عبودیت و بندگی او نسبت به پروردگار متعال است و معنای دقیق سیر عبودی، همانا زیست توحیدی ااست؛ و زیست توحیدی به معنای مبارزه دائمی با طاغوتهای انفسی و آفاقی – یعنی نفی تمام معبودهای دروغین و هواهای نفسانی (لا إله) – و سپس قرار گرفتن در پناه ربوبیت الهی و پذیرش ولایت خداوند (إلا الله) است.
استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با نگاهی تحلیلی به سیره امام رضا(ع)، از عبودیت به عنوان یک ساختار عقلانی یاد کرد و گفت:
عبودیت در منطق رضوی، یک واکنش احساسی یا عاطفی صرف نیست، بلکه ثمره عقلانیت متعالی است. امام رضا(ع) عبودیت را مشروط به حلم میدانند. یعنی انسان تا زمانی که درون خود را با صبر، بردباری و درک عمیق از حکمت الهی مزین نکند، نمیتواند به بندگی حقیقی دست یابد چرا که عبودیت یعنی تسلیم کامل اراده انسان در برابر اراده الهی؛ و این تسلیم، جز با حاکمیت عقل بر قوای سهگانه وهم، شهوت و غضب ممکن نیست.
وی ادامه داد:انسانی که بر غضب خود مسلط نیست، در واقع در ولایت نفس و جهل قرار دارد، نه در ولایت خدا. چنین انسانی اگرچه ممکن است ظاهر دینی داشته باشد، اما عبودیت او ناقص و ناتمام است.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به روایتی نورانی از امام رضا(ع)، راهکار پرورش «حلم» را در فهم عمیق سنتهای الهی در زندگی انسانهای فرهیخته و اهل علم دانست و گفت:حضرت رضا(ع) میفرمایند: سه چیز بر سه چیز گماشته شده است: بدرفتاری روزگار با فرهیختگان کامل، چیرگی محرومیت بر پیشکسوتان در حرفه خود، و دشمنیِ عوام با اهل علم. این حدیث شریف، تصویری دقیق و واقعگرایانه از شرایطی است که در آن، انسانهای برتر – چه از نظر علمی، اخلاقی یا فنی – با سختیها و بیمهریهایی مواجه میشوند که گاه از جانب جامعه، گاه از شرایط روزگار و گاه از نادانی و جهالت دیگران است.
وی افزود:امام رضا(ع) با این بیان حکیمانه، به نوعی از طبیعت ناتمام جهان مادی سخن میگویند و به ما هشدار میدهند که مسیر کمال، آسان نیست و مواجهه با ناملایمات اجتماعی، تبعیضها، و حتی دشمنیهای بیمنطق، بخشی از سنتهای الهی است که برای رشد انسان در مدار حلم و عبودیت طراحی شده است.
حجتالاسلام نجمیپور در جمعبندی سخنان خود، با تأکید بر اینکه سیره رضوی دربردارنده سبک زندگی مقاوم، عقلانی و متعالی است، تصریح کرد: اگر ما پیرو امام رضا(ع) هستیم، باید زیست توحیدی را نه فقط در نماز و مناسک، بلکه در تحمل سختیها، عبور از جاهلیت مدرن، و تسلط بر نفس و خشم خود نشان دهیم. امروز بیش از هر زمان دیگر، ما به حلم نیاز داریم؛ چرا که عبودیت بدون حلم، سرابی بیش نیست.
او در پایان، سالروز شهادت حضرت امام رضا(ع) را فرصت مناسبی برای بازنگری در سبک زندگی دینی و بازگشت به اصول بنیادین عبودیت دانست و خاطرنشان کرد:امام رضا(ع) نه فقط الگوی عبادت، که معلم عقلانیت و حلم در میدان عمل بودند و امید است با تأمل در کلمات نورانی آن امام همام، مسیر بندگی خالصانه و معرفتمحور را در زندگی خود نهادینه کنیم.
لینک کوتاه خبر
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!