
تسنیم وحی؛
تفسیر صفحه 163 قرآن کریم
اگر مردم شهرها و آبادیها ایمان آورده و تقوا پیشه کرده بودند، قطعاً (درهای) برکات آسمان و زمین را بر آنان میگشودیم، ولی آنان (آیات ما را) تکذیب کردند، پس ما هم به خاطر عملکردشان آنان را (با قهر خود) گرفتیم.»
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، در تفسیر صفحه 163 قرآن کریم آمده است: «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُری آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لکِنْ کَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما کانُوا یَکْسِبُونَ» «و اگر مردم شهرها و آبادیها ایمان آورده و تقوا پیشه کرده بودند، قطعاً (درهای) برکات آسمان و زمین را بر آنان میگشودیم، ولی آنان (آیات ما را) تکذیب کردند، پس ما هم به خاطر عملکردشان آنان را (با قهر خود) گرفتیم.»
نکتههای سورۀ اعراف- آیۀ ۹۶:
«بَرَکاتٍ» جمع «بَرَکاتٍ»، به موهبتهای ثابت و پایدار گفته میشود، در مقابل چیزهای گذرا. در معنای «برکات»، کثرت، خیر و افزایش وجود دارد. برکات، شامل برکاتهای مادّی و معنوی میشود، مثل برکات در عمر، دارایی، علم، کتاب و امثال آن.
سؤال: اگر ایمان و تقوا سبب نزول برکات است، پس چرا کشورهای کافر، وضع بهتری دارند و کشورهای اسلامی با مشکلات فراوانی روبرو هستند؟
پاسخ: اوّلًا آن کشورها از نظر علم و صنعت جلو هستند، ولی از نظر روحی و روانی آرامش ندارند. از این نظر آنان نیز مشکلات فراوانی دارند.
ثانیاً: اغلب کشورهای اسلامی، تنها نام اسلام را با خود دارند و قوانین و رهنمودهای دین اسلام در آنجا حاکم نمیباشد.
به علاوه گاهی رفاه مادّی، نوعی قهر الهی است. چنان که قرآن میفرماید: «فَلَمَّا نَسُوا ما ذُکِّرُوا بِهِ فَتَحْنا عَلَیْهِمْ أَبْوابَ کُلِّ شَیْءٍ» (انعام، ۴۴) چون تذکّرات الهی را فراموش کردند، درهای همه چیز را به رویشان گشودیم تا سرمست شوند.
در قرآن، دو نوع گشایش برای دو گروه مطرح است:
الف: رفاه و گشایش برای خوبان که همراه برکات است، «لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ». ب: رفاه و گشایش برای کفّار و نااهلان که دیگر همراه برکات نیست، «فَتَحْنا عَلَیْهِمْ أَبْوابَ کُلِّ شَیْءٍ»، زیرا چه بسا نعمتها، ناپایدار و سبب غفلت و غرور و طغیان باشد. خداوند، این رفاه و گشایش کفّار را وسیلۀ مهلت و پرشدن پیمانۀ آنان قرار داده است. بنابراین به هر نعمت ظاهری نباید دل خوش کرد، زیرا اگر این نعمتها برای مؤمنین باشد، مایۀ برکات است، و اگر برای کفّار باشد، ناپایدار و وسیلۀ قهر الهی است.
امام صادق علیهالسّلام فرمودند: گاهی بندهای از خداوند حاجت و تقاضایی دارد و خداوند دعایش را مستجاب میکند و مقرّر میشود تا مدّتی دیگر برآورده شود. امّا پس از آن، بنده گناهی را انجام میدهد که موجب برآورده نشدن حاجتش میشود. (تفسیر اثنیعشری)
از مصادیق بارز این آیه، دوران ظهور حضرت مهدی (عجّل اللَّه تعالی فرجه) است که به گفتۀ روایات، در آن زمان برکات از آسمان و زمین سرازیر میشود. (تفسیر نورالثقلین)
پیامهای سورۀ اعراف- آیۀ ۹۶:
۱. ایمان آوردن و متّقی شدن جامعه، کار بسیار سختی است. «لَوْ...»، «آمَنُوا وَ اتَّقَوْا» («لَوْ»، نشانۀ کار بسیار سخت و نشدنی است)
۲. برای دریافت الطاف و برکات اجتماعی خداوند، ایمان و تقوای فردی کافی نیست، باید اکثریّت جامعه اهل ایمان و تقوا باشند. (تفسیر فرقان) «أَهْلَ الْقُری آمَنُوا وَ اتَّقَوْا»
۳. ایمان به تنهایی کافی نیست، بلکه تقوا لازم است. «آمَنُوا وَ اتَّقَوْا»
۴. سرمایهگذاری روی فرهنگ و معنویّت جامعه، بازده اقتصادی هم دارد. «آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ»
۵. وعدههای الهی را جدّی بگیریم. با ایمان و تقوا، نزول برکات حتمی است. (حرف لام در «لَفَتَحْنا»)
۶. بستن و گشایش، در اختیار خداست، «لَفَتَحْنا» امّا بازتابی از عملکرد ماست.
۷. ادیان آسمانی، خواستار بهبود وضع اقتصادی مردمند. «لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ»
۸. انسان به طور غریزی به دریافت برکات و خیرات علاقمند است و انبیاء از همین تمایلات طبیعی برای اهداف خود استفاده میکردند. «لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ»
۹. آنچه از برکات دریافت میکنیم، گوشهای از برکات الهی است. «بَرَکاتٍ» (کلمۀ «برکات» بدون الف و لام است، لذا شامل تمام برکاتها نمیشود)
۱۰. زمین و آسمان، سرچشمۀ برکاتاند. «بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ»
۱۱. نقش آسمان در برکات رسانی، بر نقش زمین مقدّم است. «بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ» (تقدّم آسمان بر زمین)
۱۲. ایمان و تقوا سبب نزول برکات میشود، ولی هر نعمت و رفاهی معلول ایمان و تقوا نیست. «آمَنُوا وَ اتَّقَوْا» «بَرَکاتٍ»
۱۳. عامل محرومیّتها و مشکلات، عملکرد خود ماست. «بِما کانُوا یَکْسِبُونَ»
۱۴. لجاجت و پافشاری بر گناه، سبب قهر و عذاب الهی است. «فَأَخَذْناهُمْ بِما کانُوا یَکْسِبُونَ»
انتهای پیام/
لینک کوتاه خبر
برچسبها
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!