
تسنیم وحی؛
تفسیر صفحه ۱۲۳ قرآن کریم
همانا شیطان میخواهد بهوسیل شراب و قمار، میان شما دشمنی و کینه بیفکند و شما را از یاد خدا و نماز باز دارد. پس (با این همه مفاسد) آیا دست برمی دارید؟
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان» در تفسیر صفحه ۱۲۳ قرآن کریم آمده است: «إِنَّما یُرِیدُ الشَّیْطانُ أَنْ یُوقِعَ بَیْنَکُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ فِی الْخَمْرِ وَ الْمَیْسِرِ وَ یَصِدِک. عَنِ الصَّلاةِ فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُونَ» «همانا شیطان میخواهد بهوسیل شراب و قمار، میان شما دشمنی و کینه بیفکند و شما را از یاد خدا و نماز باز دارد. پس (با این همه مفاسد) آیا دست برمی دارید؟»
نکات سورۀ مائده - آیۀ ۹۱:
با آنکه بر طبقاتی که ارائه میشود، بسیاری از قتلها، جرائم، تصادفات، طلاقها، امراض روانی، کلیوی و... ناشی از شراب است، اما قرآن در این آیه بیان فلسفۀ تحریم، روی دو نکته دیگر وجود دارد: یکی ضرر اجتماعی یعنی کینه و عداوت و دیگری ضرر معنوی یعنی فلت از نماز و یاد خدا.
این آیه یاد برجستهترین اثر شراب و قمار را از خدا و نماز دانسته است. اکنون جای این سؤال است که اگر کارهای عادّی مثل تجارت، ورزش، تحصیل و مطالعه و امثال آن نیز ما را سرگرم کرده و از یاد خدا و نماز بازدارد، آیا مانند شراب و قمار است؟ آری، هر چه ما را از خدا غافل کند، مانند شراب و قمار ناپسند است. گرچه اسلام به خاطر لطف و آسان گرفتن، آن را حرام نکرده باشد.
پیامهای سوره مائده - آیه ۹۱:
۱. هر کس که عامل کینه و عداوت در میان مردم شود، مانند شیطان است. «إِنَّما یُرِیدُ الشَّیْطانُ...»
۲. جنبش شیطان دائمی است. «إِنَّما یُرِیدُ الشَّیْطانُ» (فعل مضارع، رمز دوام و استمرار است)
۳. جامعهای که در آن عداوت باشد، شیطانی است. «إِنَّما یُرِیدُ الشَّیْطانُ أَنْ یُوقِعَ بَیْنَکُمُ الْعَداوَةَ...»
۴. از الفت و وحدت پاسداری کنیم و با هر چه آنها را از بین میبرد، مبارزه کنیم. «إِنَّما یُرِیدُ الشَّیْطانُ أَنْ یُوقِعَ بَیْنَکُمُ الْعَداوَةَ»
۵. الفت و مهربانی بین اهل ایمان، مورد عنایت خاص خداوند است. «إِنَّما یُرِیدُ الشَّیْطانُ أَنْ یُوقِعَ بَیْنَکُمُ الْعَداوَةَ»
۶. قمار و شراب، ابزار کار شیطان برای ایجاد کینه و دشمنی است. «إِنَّما یُرِیدُ الشَّیْطانُ» «فِی الْخَمْرِ وَ الْمَیْسِرِ»
۷. نماز برترین سمبل یاد خداست. (با اینکه ذکر خداست، نام آن آمده است) «عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَ عَنِ الصَّلاةِ»
۸. بیان فلسفۀ احکام، یکی از عوامل تأثیر کلام در دیگران است. «الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ» «فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُونَ»
۹. با تمام عواملی که باعث ایجاد کینه و دشمنی میشود باید مبارزه کرد. «یُرِیدُ الشَّیْطانُ أَنْ یُوقِعَ بَیْنَکُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ» «فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُونَ»
۱۰. برخی از مردم در صدراسلام که علیرغم علیه شراب و قمار، باز بدانند بودند، مورد توبیخ خداوند قرار گرفتند. «فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُونَ»
لینک کوتاه خبر
برچسبها
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!