حالت تاریک
مدیرکل صنعت،معدن و تجارت خراسان‌جنوبی؛

۵۷ درصد مصوبات ستاد تسهیل اجرای شده است

۵۷ درصد مصوبات ستاد تسهیل اجرای شده است

مدیرکل صنعت،معدن و تجارت خراسان‌جنوبی گفت: ۵۷ درصد مصوبات ستاد تسهیل اجرای شده است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی« خاورستان»، احمد آریافر در جمع خبرنگاران گفت : در بخش معدن در شاخص های ملی ۱۳۲ فقره صدور پروانه معدن را داشته ایم، همچنین ۴۰ مورد پروانه بهره برداری داشته ایم که منجر به اشتغال برای ۴۳۵نفر به صورت ثابت شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی یا بیان اینکه بر اساس جواز تاسیس در بخش صنعت هم ۲۸۳ درصد رشد را نسبت به سال قبل داشته ایم، افزود: در مجموع سرمایه گذاری در بخش صنعت و معدن ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد و برای ۹۰۰ نفر شغل ایجاد کرده است.

آریافر افزود: از ابتدای امسال پنج هزار واحد صنفی جدید ایجاد شده است و ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر دارای شغل شدند چراکه اشتغال بخش کشاورزی استان به دلیل خشکسالی آسیب دیده و مردم به سمت  اصناف آمده اند.

وی افزود: در راستای تولید در استان یک صدم درصد از سرمایه گذاری کشور را در بخش صنعتی داریم اما در راستای حمایت از تولید ما رتبه چهارم را به لحاظ مصوبات داریم چراکه ۹۰۰ مصوبه داشته ایم که بیش از ۵۷ درصد آن اجرایی شده است.

آریا فر گفت: حدود ۱۸۸ جلسه ستاد تسهیل در استان برگزار شده است که نتیجه آن ۱۸ واحد صنعتی و ۲۸ معدن احیا شد که رتبه اول کشور را کسب کرده ایم.

وی صادرات استان را امسال ۱۷۱ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: این میزان از نظر ارزشی ۸۱ درصد و به لحاظ وزنی ۵۰ درصد رشد داشته که ۵۱ میلیون دلار بیشتر از تعهد صادرات داشته ایم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی ادامه داد: بعد از چندین سال در استان برای اولین بار نمایشگاه توانمندی های معدنی را در تهران داشته ایم که سرمایه گذار جذب شد.

به گفته آریافر بعد از چهار سال از صادر کنندگان نمونه استان تقدیر شد و نمایشگاه بهاره که از سال ۹۶ برای اصناف نداشتیم، امسال برگزار شد.وی افزود: در دهه فجر هم سازمان صمت خوش درخشید و از ۳۸ همت پروژه استان ۲۵ همت معادل ۵۵ درصد ارزش پروژه ها در بخش صنعت بوده است.

 

وی با بیان اینکه معدن به صورت اسمی مزیت استان است چراکه شاخص های بهداشت و زیرساخت باید رشد و در جهت توسعه استان باشد، افزود: معادن گردش های مالی زیادی دارند اما اعتبارات آنها در بانک های خراسان جنوبی نیست، باید ۲۰ درصد از سرمایه های اجتماعی معدن در استان هزینه شود اما آمار شفافی نیست. 

آریافر افزود: حدود ۴۵۰ میلیارد تومان از انتقال دفاتر معادن به استان نصیب استان شده (درآمدهای مالیاتی) است که ناچیز است چرا که یک معدن هزار میلیارد تومان سود داشته است، مجری این مهم سازمان مالیات و کار تیمی است که باید پیگیری شود. 

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی ادامه داد: دو هزار و ۴۰۷ تماس با سامانه شکایات مردمی( ۱۲۴) داشته ایم که در این راستا ۱۱۳ پرونده تشکیل شده است.
 
آریافر گفت: قیمت گوشت در استان افزایش داشته است چراکه ما در نهاده دامی مشکل داشته ایم که تابع مستقیم از ارز است که نوسان ارز هزینه های تولید را بالا می برد اما در بخش نظارت پای کار بوده ایم و بازار آرام است. 

وی گفت: در حوزه میوه شب عید میوه های دارای کیفیت بالایی وارد استان شده، تسهیلات دولتی در اختیار جهاد کشاورزی قرار داده شد تا میوه توزیعی حدود ۴ تا ۵ هزار تومان کاهش داشته باشیم لذا توزیع سیب و پرتغال از فردا با ۳۰ درصد تخفیف توزیع خواهد شد و ۱۰۰ تن پرتغال و ۱۰۰ تن سیب ذخیره سازی شده است. 

وی ادامه داد: همچنین  ۴۵۰ تن مرغ در استان ذخیره سازی شده است و مجوز ذخیره سازی ۱۲۰ تن دیگر هم گرفته شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با بیان اینکه ۱۷ هزار و ۱۰۸ بازرسی داشته ایم که ۸۴۱ پرونده تشکیل شده است، افزود: تیم های نظارتی در ستاد اجرایی خدمات سفر در ایام ماه مبارک رمضان و نوروز تشکیل شده است و لیست کشیک نانوایی ها، فروش لوازم خودرو، رستوران ها، آپاراتی ها، قنادی ها، تراشکاری و همه واحدهای صنفی تهیه شده و در اختیار میراث فرهنگی برای اطلاع رسانی قرار گرفته است.

آریافر افزود: ۲۳ سیاه چادر برای اقامتگاه های نوروزی داریم تا توقف کوتاهی مسافران داشته باشند و بین این نقاط آرد مازاد بر سهمیه استان توزیع شده تا نان سنتی تولید شود.

وی با اشاره به اینکه انتقال پساب بیرجند به خوسف و نهبندان برای بخش معدن و صنایع در دستور کار است، ادامه داد:  با تامین آب برای بخش صنعت و معدن مشکلی برای توسعه استان نخواهیم داشت، صمت این پروژه را راهبری و تسریع می کند و هزینه با معادن است.

آریافر عنوان کرد: هفت معدن طلا در استان داریم که سه واحد شمش تولید می کنند، ۸۵ میلیارد تومان مسئولیت اجتماعی دادند ولی به کجا داده اند؟ در این خصوص شفافیت وجود ندارد.

به گفته وی استان در بخش معدن با کمبود شدید نیروی کارگری مواجه هستیم، خوشبختانه صنایع استان در مسیر دانش بنیان قرار گرفته و تاکنون ۱۳ واحد تولیدی صنعتی و معدنی به این سمت پیش رفته اند.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از