
استاد حوزه و دانشگاه:
نبرد حق علیه باطل همیشگی و ادامهدار است
استاد حوزه و دانشگاه در خراسانجنوبی گفت: پیام عاشورا کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا است و این بدین معنی است که نبرد حق علیه باطل همیشگی و ادامهدار است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، امسال محرم ۱۴۴۶ نیست، امسال، محرم سال ۶۱ هجری است. اتفاقاتی كه قبلاً تنها میشنیدیم، حالا با چشم خود میبینیم. جنگ، یتیمی، دختری كنار جنازه پدرش، همه چیز عین كربلا تكرار شده و تقابل حق و باطل كاملاً عینی شده است.دیگر چیزی به نام بیطرفی معنا ندارد و یا باید در جبهه حق بود یا در جبهه باطل.
در این رابطه گفتگویی با حجتالاسلام حسین یوسفی استاد حوزه و دانشگاه داریم.
خاورستان: از منظر دینی، جایگاه تقابل حق و باطل در طول تاریخ چگونه تبیین شده است؟
حجتالاسلام یوسفی تقابل حق و باطل از همان روز نخست آفرینش انسان آغاز شد. در واقع، نبرد میان این دو جبهه، امری تاریخی، دائمی و همیشگی است. ما در آموزههای دینی داریم که «المؤمن بین خمس شدائد»؛ یعنی انسان مؤمن همواره با پنج نوع دشمن و مصیبت روبهرو است.
نخستین دشمن، شیطان است. همانطور که میدانید، شیطان قسم خورده است که همهی انسانها را از مسیر حق منحرف کند؛ همانگونه که حتی حضرت آدم(ع) را نیز فریب داد.
دومین دشمن، نفس انسان است که دائماً انسان را به سوی بدیها و هواهای نفسانی سوق میدهد.
سومین، دشمن کافر است؛ کسانی که آشکارا با حق میجنگند. شما در هر زمان تاریخی، میتوانید مصادیقش را ببینید: فرعون، ابوجهل، یزید، شمر و امثالهم.
چهارم، منافق است؛ کسی که به ظاهر با ماست اما در باطن، با دشمن همدست است. قرآن هم میفرماید: «إِنَّا مَعَكُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِؤُونَ».
و پنجمین دشواری، حسادت مؤمنان است؛ مؤمنی که به مؤمن دیگر حسادت میورزد و این خودش عامل تضعیف جبهه حق میشود.
خاورستان: این نبرد حق و باطل را چگونه میتوان در تاریخ انبیا مشاهده کرد؟
حجتالاسلام یوسفی: تقریباً در زندگی همه انبیای الهی این تقابل دیده میشود. مثلاً در دوران حضرت نوح(ع)، او با مردم زمانش بسیار درگیر بود، اما برخی او را تمسخر میکردند. در داستان حضرت ابراهیم(ع)، او را به آتش انداختند. حضرت موسی(ع) در برابر فرعون ایستاد و سختیهای فراوانی را تحمل کرد تا بنیاسرائیل را نجات دهد. یا حضرت عیسی(ع)، با فضای منحرف زمان خود مقابله کرد. و در نهایت، پیامبر اسلام(ص) در جامعهای سراسر شرک، پایههای تمدن اسلامی را بنا نهاد.
خاورستان: امروز هم برخی معتقدند که این نبرد همچنان ادامه دارد. نظر شما چیست؟
حجتالاسلام یوسفی: به طور قطع همینطور است. امروز هم، اگر نگاه هرمنوتیکی به قرآن داشته باشیم و مصادیق تاریخی را کنار بگذاریم، آن جوهره اصلی باقی میماند: یعنی همان نبرد بین حق و باطل. انسان مؤمن باید در هر دورهای بتواند حق را تشخیص دهد. امام علی(ع) میفرمایند: «اعرف الحق تعرف أهله»؛ حق را بشناس تا اهل حق را بشناسی. ما نباید افراد را معیار حق قرار دهیم؛ باید حق را بشناسیم و ببینیم چه کسی با آن همسوست.
خاورستان: در مورد مسائل امروز، آیا میتوان مصادیقی از این تقابل را دید؟
حجتالاسلام یوسفی: بله. امروز جمهوری اسلامی پرچمدار توحید و کلمه لا إله إلا الله است. نمیگوییم چالش ندارد، اما مسیرش، مسیر حق است. طبیعیست که وقتی سخن از حق زده میشود، دشمن هم پیدا میشود: آمریکا، اسرائیل و تمام حامیان باطل. حتی در داخل کشور هم گاهی چهرههایی با نفاق و دورویی، به آرمانها خیانت میکنند.
خاورستان: این مسأله خیانت چگونه باید تبیین شود؟
حجتالاسلام یوسفی: خیانت به کشوری که در آن زندگی میکنی، بسیار سنگین است. کسی که از نعمتها و امنیت این خاک استفاده میکند اما بر علیه آن اقدام میکند، باید بداند که روزی باید پاسخگو باشد. شهید مطهری میفرمود: «شمر زمانه خودت را بشناس». این یعنی در هر عصر، باید جبهه باطل را شناخت و از آن فاصله گرفت.
خاورستان: شما به تربیت اشاره کردید نقش تربیت دینی و سیاسی در این زمینه چیست؟
حجتالاسلام یوسفی: تربیت تنها اخلاقی یا عبادی نیست. تربیت باید چند بعدی باشد: دینی، سیاسی، اجتماعی، خانوادگی، اقتصادی. در تربیت سیاسی، باید فرزندانمان را با مفاهیم بصیرت، صبر، حقشناسی و دشمنشناسی آشنا کنیم. جوان ما باید یاد بگیرد که همیشه حقیقت را تشخیص دهد، فریب تزویر را نخورد.
خاورستان: جنگها هم معمولاً با همین خیانتها گره خوردهاند؛ تحلیل شما چیست؟
حجتالاسلام یوسفی:دقیقاً. جنگها اغلب نتیجه خیانتها و بیبصیرتیهایی هستند که در لایههای پنهان جامعه اتفاق میافتند. اما همین جنگها گاهی باعث انسجام و بیداری میشوند. امام حسین(ع) جان خود را فدا کرد تا مردم را از جهالت و گمراهی نجات دهد. امروز هم هر کسی بخواهد در مسیر او حرکت کند، باید در سایهسار پرچم توحید قدم بردارد.
جمهوری اسلامی بر پایه عقل و نقل بنا شده است. عقلانیتی که در چارچوب دین حرکت میکند، نه جنگطلب است و نه مهاجم. اما وقتی مورد تعرض قرار میگیرد، محکم از خود دفاع میکند. این همان خاصیت کلمه توحید و سیره حسینی است. انشاءالله به برکت خون شهدا، این مسیر ادامه خواهد داشت و ملت ایران روز به روز سرافرازتر خواهد شد.
انتهای خبر /
لینک کوتاه خبر
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!