حالت تاریک
مدیرکل مدیریت بحران استانداری؛

مدیریت بحران نیازمند اعتبارات ویژه است

مدیریت بحران نیازمند اعتبارات ویژه است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: مدیریت بحران در بخش های پیشگیری و آمادگی به اعتبارات ویژه نیاز دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، محمدعلی آخوندی امروز دوشنبه در برنامه زنده پرسمان شبکه خاوران به تشریح اقدامات استان برای مقابله با بحران پرداخت.

 وی با ضروری خواندن تزریق اعتبارات ویژه در راستای تقویت دستگاه های عضو ستاد بحران ، اظهار داشت: دستگاه های عضو ستاد بحران می بایست در زمینه ارائه خدمات مثل اجرای سیل بند و احداث سوله های امدادی و ... و نیز تأمین تجهیزات و امکاناتی از جمله ماشین آلات و نیروی انسانی متخصص و ... برای آماده بودن در شرایط بحرانی تقویت شوند.

 به گفته وی؛ یکی از مهمترین مشکلات دستگاه های عضو ستاد بحران استان، کمبود نیروی انسانی متخصص و عدم امکان جذب نیرو می باشد.
 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری متذکر شد: همه دستگاه هایی که از منابع دولتی استفاده می کنند و نیز نهادها و مؤسسات زیر نظر دفتر مقام معظم رهبری، سازمان بسیج سازندگی و ... براساس قانون مصوب مجلس در این خصوص مسئولیت دارند.

 آخوندی با تأکید بر اینکه برنامه ریزی ها و سیاست گذاری ها در شورای عالی مدیریت بحران کشور انجام می شود، خاطر نشان کرد: در کنار تصمیم های کشوری که ابلاغ می شود، بر اساس مواد 13 و 14 قانون مدیریت بحران کشور، همه دستگاه های اجرایی علاوه بر آموزش نیروهای خود باید بر اساس وظایف خود آمادگی لازم را برای مدیریت بحران داشته باشند.

 وی با ذکر این نکته که توجه به بحران در تمام سطوح ملی و استانی برای پیشگیری و مقابله با بحران کم است، گفت: این در حالی است که وظیفه نظارت بر چگونگی اجرای دستورالعمل های ابلاغی به عهده مدیر دستگاه اجرایی است.

 به گفته وی؛ طبق قانون مدیریت بحران کشور، فرمانداران و بخشداران وظیفه نظارت بر عملکرد دستگاه های اجرایی را در این زمینه بر عهده دارند.
 مدیرکل مدیریت بحران استانداری اظهار داشت: هر دستگاهی که طبق قانون درخصوص مدیریت بحران تکلیفی به عهده دارد، باید از وزارتخانه خود در خواست اعتبار و تجهیزات مورد نیاز را داشته باشد.

 آخوندی با بیان اینکه صندوق بیمه خسارات طبیعی هم باید به وظیفه خود در این باره به خوبی عمل کند، تصریح کرد: ستاد مدیریت بحران استان منبع اعتباری مستمر و تجهیزاتی برای انجام برخی کارها ندارد، کمااینکه در هشت سال گذشته اعتباری برای پیشگیری و آمادگی، به ستادهای مدیریت بحران استان ها اختصاص نیافته است.
 

به گفته وی ؛ بعضی از دستگاه های اجرایی استان هم به دلیل اینکه وزارت متبوع شان اعتبارات درخواستی آنها را تأمین نکرده، نتوانسته اند به وظایف خود در این باره به خوبی عمل کنند.

 وی با تأکید بر اینکه برای بهسازی، تقویت و نوسازی ماشین آلات امدادی و راهسازی به اعتبارات ویژه حدود هزار و 500 میلیارد تومان در استان نیاز داریم، اظهار داشت: برای مدیریت بحران با کمبود نیروی انسانی مواجهیم، در بعضی موارد تجهیزات وجود دارد اما نیروی متخصصی که بتواند با آن کار کند را نداریم که این مشکل با بازنشسته شدن تعدادی از نیروهای شاغل، در سازمان آتش نشانی مرکز استان و شهرداری ها به وجود آمده است.

 به گفته وی؛ زمانی که هشداری اعلام می شود باید همه مرخصی ها لغو شده و در چند روز باقی مانده تا زمان بحران پیش بینی شده، مراکز خطر شناسایی و ماشین آلات مورد نیاز برای مقابله به مراکز خطر اعزام شوند که متأسفانه این موارد جدی گرفته نمی شود.
 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری با بیان اینکه در زمان بروز بحران باید از همه امکانات بخش های دولتی و خصوصی مانند ماشین آلات معادن و ... به خوبی استفاده شود، یادآور شد: باید برنامه ریزی برای پیشگیری و مقابله با بحران در شهرستان ها توسط فرمانداری ها به گونه ای باشد که در زمان وقوع بحران از همه امکانات برای کاهش خسارات استفاده شود.

 آخوندی متذکر شد: زمانی که حادثه ای رخ می دهد، تیم های ارزیابی توسط دستگاه های مربوط به منطقه مورد نظر اعزام می شوند و برآورد خسارت در قالب فرم هایی خاص انجام می شود.

 وی با بیان اینکه بر اساس ارزیابی های صورت گرفته تاکنون- که هنوز در حال تکمیل است-هزار و 955 میلیارد تومان در سیل اخیر به شهرستان زیرکوه خسارت وارد شده، خاطر نشان کرد: گزارش نهایی این ارزیابی ها با امضای استاندار به وزارت کشور ارسال می شود تا تصمیم لازم در هر زمینه در هیئت دولت اتخاذ گردد.صدا وسیما

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از