حالت تاریک
استاندار خراسان‌جنوبی:

شهرداری‌ها خلق‌ منابع مالی داشته‌ باشند

شهرداری‌ها خلق‌ منابع مالی داشته‌ باشند

استاندار خراسان جنوبی گفت:خلق منابع مالی جدید توسط شهرداری‌ها مورد انتظار است و اگرچه دولت بودجه ای را اختصاص می‌دهد اما شهرداران باید به دنبال درآمدهای پایدار و جذب سرمایه باشند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»،جواد قناعت در گردهمایی شهرداران خراسان جنوبی گفت: خلق منابع جدید از موضوعات کلیدی برای شهرداری‌هاست و باید از طریق بخش خصوصی محقق شود زیرا جذب سرمایه‌گذار باید در دستور کار شهرداران باشد.

وی بیان کرد: شهرداری‌ها می‌توانند با خلاقیت و استفاده از ظرفیت نخبگان و مشاوران طرح‌ها و ایده‌های جدید را پیاده کنند که منجر به منفعت برای شهر شود.

استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: اشرافیت بر قوانین و دستورالعمل‌ها حائز اهمیت است و برخی از شهرداران در این زمینه ضعف دارند.

وی گفت: شهرداران سطح تعاملات خود را با دستگاه‌های اجرایی افزایش دهند و این تعامل باید متقابل باشد تا موضوعات مهم را بتوان حل و فصل کرد.

قناعت با بیان اینکه محوریت کارها در هر شهرستانی با فرمانداران است افزود: پیگیری مطالبات شهرداری از سوی فرمانداران در حال انجام بوده و انتظار می رود که تعامل متقابل ایجاد شود.

وی اظهار کرد: هر گونه فعالیت عمرانی در سطح شهرها باید از قبل به تایید معاونت عمرانی استانداری و فرمانداران برسد.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: تعامل با اعضای شورا و دخالت نکردن در امور اجرایی شهرداری هم مسئله مهمی است که باید به آن پرداخت شود تا کار به اختلاف کشیده نشود.

وی گفت: وحدت و همدلی در شهرستان‌ها هم از نقاط مثبت استان بوده که می‌تواند مثال‌زدنی باشد زیرا نتیجه آن به مردم می‌رسد.

قناعت تاکید کرد: اختلافات بین شهرداری‌ها و شوراها نباید به جامعه کشیده شود پس مسئولان شهری از مصاحبه های بی‌جا خودداری کنند زیرا این کار غلط بوده و زیبنده استان دینی و انقلابی خراسان جنوبی نیست.

وی با اشاره به اینکه شهرداران در مدیریت شهری حرکت انقلابی داشته باشند اضافه کرد: شهرداران می‌توانند با افزایش تعامل از طریق فرمانداران، مدیران دستگاه‌های اجرایی، شوراهای شهر نیازهای شهری را مدیریت و از سطح کلان پیگیری کنند و اینگونه حرکت انقلابی داشته باشند.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۱۰ شهرداری رتبه عالی و ۲۱ شهرداری خیلی خوب در ارزیابی سالانه بین شهرداری‌های کشور کسب کرده‌اند افزود: باید با این وجود تلاش بیشتری انجام دهیم و به سطح موجود قانع نبود.

 

وی یادآور شد: تحقق بودجه سالانه شهرداری‌ها نیز اهمیت دارد و شهرداران به دور از حاشیه پردازی‌های سیاسی باید به دنبال انجام امور مردم باشند.

 

قناعت با بیان اینکه مطالبات شهرداری‌ها از طریق اوراق پیگیری می‌شود ادامه داد: یکی از آیتم‌های اصلی در پیگیری امور، رضایت مردم است و در تهیه طرح تفصیلی باید دغدغه‌های مردمی لحاظ شود.

 

وی با اشاره به اینکه شهرداری‌ها در اعتبارات تملک دیده شود اظهار کرد: پرداخت مطالبات شهرداری‌ها هم باید تامین و راهکارهایی برای آن مشخص شود.

مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری های خراسان جنوبی هم گفت: در دوره جدید علاوه بر اهداف و وظایف کلی، برای سه هدف ایجاد درآمدزایی از طریق فعالیت‌های اقتصادی در سطح استان و کشور، کمک و پشتیبانی به شهرداری‌ها و کمک به توسعه زیر ساخت‌های استان هم راستا با سیاست‌های دولت مردمی، ایران قوی برنامه‌ریزی شده است.

 

سید محمد اسماعیل فاطمی اظهار کرد: بودجه سازمان از ۶۰۲ میلیارد ریال سال ۱۴۰۰ به ۹۷۸ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۲ ارتقا یافت که سال گذشته با تلاش مضاعف، ۱۰۰ درصد آن محقق شد.

 

وی با بیان اینکه از سال ۱۴۰۰ تا پایان سال ۱۴۰۲ تحقق بودجه رشد ۱۳۵ درصدی داشته است افزود: در سال ۱۴۰۳ بودجه مصوب ۱۲ هزار میلیارد ریال است.

 

مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری های خراسان جنوبی اضافه کرد: ۱۳۵ میلیارد ریال مطالبات قطعی شده از دستگاه‌های مختلف بوده است که در سال ۱۴۰۲ حدود ۸۵ درصد محقق شده است.

 

وی به برنامه‌ریزی این سازمان برای توسعه بخش‌های املاک، سرمایه‌گذاری و بازرگانی اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۲ با افزایش دارایی‌های سازمان از جمله در حوزه املاک، تملک و خرید سرانه دارایی سازمان به میزان کل ۱۹ سال از تاسیس سازمان در خراسان جنوبی افزایش داشته ایم و امیدواریم در سال پیش رو، شاهد توسعه بیشتر استان و ورود به پروژه های سرمایه گذاری کلان با مشارکت شهرداری‌ها باشیم.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از