حالت تاریک

اجازه ورود‌به قصر بی‌بی عروس بیرجند صادر شد

اجازه ورود‌به قصر بی‌بی عروس بیرجند صادر شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: بعد از سال ها در قصر بی بی عروس یا همان ارگ کلاه فرنگی بیرجند به روی گردشگران و مسافران باز شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»،ارگ کلاه فرنگی بیرجند به عنوان یک مقر حکومتی، سال ها در اختیار دولتی ها بود تا این که بالاخره پس از کش و قوس های فراوان سال۹۴ قبل تحویل میراث فرهنگی شد.

بنایی تاریخی که زمان ساختش را مربوط به دوران زندیه و حدود ۳۰۰ سال قبل می دانند، سن کمی نیست برای ساختمان سفیدی که زمانی آن را به ارگ «سرکار» و «قصر بی بی عروس» می شناختند، شاید آن سال ها عروس ساختمان های بیرجند بوده است.

باغ تاریخی و ارگ سرکار، اول انقلاب توسط یکی از ورثه علم به فرمانداری هدیه شد.

قصر بی بی عروس حالا کمی پیر و فرسوده شده است و در همسایگی اجباری فرمانداری بیرجند روزگار می گذراند. چندین در به باغ و محوطه بزرگ فرمانداری بیرجند باز می شود اما اگر از ورودی خیابان طالقانی که وارد شوی و رو به ساختمان اداری فرمانداری پیش بروی ارگ کلاه فرنگی درسمت چپ، نگاهت را می دزدد.

به نظر می رسد درِ اصلی ساختمان کوشک از همین محل بوده است. قبل از رسیدن به ورودی عمارت، حوض و جویی که چندی قبل، از زیر سنگ فرش ها بیرون آمده است فکر و ذهن را به خود مشغول می کند یعنی زیر این خاک ها چه بوده است.

جوی هایی که به نظر می رسد در اطراف کوشک دور می خورده و زمانی صدای آب نوازشگر گوش ساکنان عمارت بوده است. 

عمارت در شش اشکوب بنا شده است اما فقط دو طبقه اول آن کاربری داشته و بقیه جنبه تزیینی دارند و با زیبایی خاصی روی هم قرار دارند.

طبقه آخر کوشک و رأس آن به شکل مخروطی زیباست.  

سال۹۴ بعد از این که استانداری ارگ کلاه فرنگی را به میراث فرهنگی استان تحویل داد کار مرمت با نظارت پایگاه باغ‌های تاریخی استان از مهرماه همان سال شروع شد.

اجازه ورود به قصر بی بی عروس بیرجند صادر شد


احمدجنتی فر مسوول باغ های تاریخی خراسان جنوبی در سال ۹۵ اعلام کرد: مرمت ارگ کلاه فرنگی با هدف تغییر کاربری ساختمان ارگ به نمایشگاه اسناد و مدارک سیاسی خراسان جنوبی انجام می شود این تکرار همان خبری بود که مدیر کل میراث فرهنگی استان برای نوروز ۹۵ وعده داده بود.

اما گویا بعد از ۹ سال اجازه ورود گردشگران و مسافران به قصر بی بی عروس در نوروز ۱۴۰۳ صادر شد.

آن طور که هادی شاه وردی اعلام کرد: ارگ کلاه فرنگی بیرجند که به عنوان سرمایه ملی و هویت بیرجند در مرکز خراسان جنوبی واقع شده و از جایگاه ویژه‌ای در بین آثار ارزشمند تاریخی این دیار کویری برخوردار است، با هزینه کرد یک میلیارد تومانی به روی علاقمندان و گردشگران بازگشایی شد.

وی با بیان اینکه سال گذشته این اثر تاریخی به صورت موقت راه اندازی شده بود، افزود: امسال با  نورپردازی، تفکیک بنا، و مناسب سازی  برای بازدید عموم مردم آماده است.

وی با اشاره به این که 80 درصد منابع به صورت استانی و 20 درصدآن از منابع مالی تامین شد گفت: برای تکمیل  بازسازی این اثرتاریخی و ایجاد موزه سیاسی استان و فضاسازی مناسب حدود دو میلیارد تومان دیگر نیاز است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان از آمادگی این اداره کل برای حمایت از  سرمایه گذاری بخش خصوص در ارائه فعالیت های مرتبط با گردشگری خبرداد.

شاه وردی گفت: برای بازدیداز ارگ کلاه فرنگی و باغ رحیم آباد علاقمندان می توانند همه روزه از ساعت 10 صبح تا 21  از این مکان ها دیدن کنند.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از