
خاورستان گزارش می دهد؛
ریل توسعه در خراسانجنوبی
ریل توسعه در خراسانجنوبی شتاب گرفته و با پیشرفت قابلتوجه قطعات اجرایی پروژه راهآهن زاهدان – بیرجند – مشهد، خراسان جنوبی پس از دههها انتظار به آستانه اتصال به شبکه ریلی کشور رسیده است؛ رؤیایی که حالا رنگ واقعیت گرفته است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، بیش از نیم قرن از انتظار مردم خراسان جنوبی برای اتصال به شبکه ریلی کشور میگذرد.
آرزویی دیرینه که حالا با همت دولت سیزدهم، حمایتهای ویژه مقام معظم رهبری، تأمین منابع مالی از صندوق توسعه ملی، و پیگیری مستمر مسئولان استانی و کشوری، در حال تحقق است.
در جریان دومین تور رسانهای بازدید از پروژه راهآهن زاهدان – بیرجند – مشهد برگزار شد، خبرنگاران و فعالان رسانهای از قطعات ۱۴ تا ۱۹ این پروژه عظیم بازدید کردند و از نزدیک در جریان روند اجرایی، چالشها و میزان پیشرفت قرار گرفتند.
پروژهای ملی در خدمت توسعه شرق کشور
پروژه راهآهن زاهدان – بیرجند – مشهد به طول ۹۱۷ کیلومتر، یکی از پنج پروژه تحولساز ملی و بخش کلیدی از کریدور استراتژیک چابهار – سرخس است که اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی شمال شرق کشور را هدفگذاری کرده است. از این مسیر، ۵۷۰ کیلومتر در محدوده اجرایی خراسان جنوبی واقع شده که شامل ۲۳ قطعه عمرانی میشود.
بازدید میدانی از قطعه ۱۴؛ دروازه ریلی شرق کشور در سربیشه
تور رسانهای با بازدید از قطعه ۱۴ در سربیشه آغاز شد؛ جایی که نقطه آغاز اتصال خراسان جنوبی به کریدور شرقی محسوب میشود. این قطعه به طول ۱۶ کیلومتر، با پیشرفت فیزیکی ۳۲ درصدی، به مرحله نهایی زیرسازی نزدیک شده است.
تمیمی، مشاور پروژه در این قطعه، اعلام کرد: پیشرفت فیزیکی سابگرید به ۸۰ درصد رسیده و بیش از ۷۰ دستگاه ابنیه فنی در دست اجراست. چالش اصلی این قطعه، عبور از آبخوانها و آزادسازی اراضی است که با همکاری منابع طبیعی و دستگاههای مسئول در حال پیگیری است.
قطعه ۱۵؛ ایستگاه استراتژیک بیرجند در مسیر توسعه
قطعه ۱۵ از میدان ورودی بیرجند تا روستای دستگرد به طول ۳۸ کیلومتر امتداد دارد و محل احداث ایستگاه تشکیلاتی ترکیبی (مسافری – باری) بیرجند خواهد بود.
عبداللهی، نماینده مشاور پروژه، با اشاره به اهمیت این قطعه گفت: حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی در زیرسازی حاصل شده و چالشهای اصلی در زمینه معارضین محلی و تأمین نقدینگی، در حال مدیریت و پیگیری است.
قطعه ۱۶؛ پیشگام در ساخت، نزدیک به بهرهبرداری
قطعه ۱۶، نخستین قطعه اجرایی این پروژه که از سال ۹۸ آغاز شده، اکنون به پیشرفت ۸۰ درصدی رسیده است. این مسیر از جاده فرودگاه بیرجند تا ۳۲ کیلومتر در مسیر مشهد امتداد دارد.
یکی از مهمترین بخشهای این قطعه، پل بزرگ ۶۳۲ متری با ارتفاع ۲۴ متر است که به همراه سه پل روگذر، نقش مهمی در ایمنی ترافیکی خواهد داشت.
حمید شعبانی، سرپرست کارگاه عنوان کرد: در این قطعه تاکنون ۷۰۰ هزار مترمکعب خاکبرداری انجام شده و با حمایت کارفرما و تأمین منابع، امیدواریم این بخش تا پایان سال به بهرهبرداری برسد.
قطعه ۱۷؛ مسیر سختگذر با تونل و پلهای خاص
قطعه ۱۷ به طول ۳۷ کیلومتر، دارای هفت پل خاص، سه کولر درهای، دو پل رودخانه، و یک تونل به طول ۵۰۰ متر است. تاکنون ۱.۱ میلیون مترمکعب خاکبرداری و ۱.۶ میلیون مترمکعب خاکریزی انجام شده است.
مشکلات مالکیت اراضی و تأمین آب از چالشهای اصلی این قطعه است. فعالیتها در این بخش نیز با بیش از ۴۰ نیروی مستقیم و با کمک نهادهای محلی ادامه دارد.
قطعه ۱۸؛ عملیات تونلزنی در مسیر کوهستانی
در قطعه ۱۸، تونلزنی به صورت فعال در جریان است و تاکنون بیش از ۲۲۰۰ متر پیشروی انجام شده که ۴۰۰ متر آن مربوط به تونلهای اصلی است.
معمارباشی، معاون کارگاه، با بیان بدهی ۲۰۰ میلیارد تومانی به پیمانکار گفت: در صورت تخصیص بهموقع اعتبارات، سالانه تا ۷۸۰۰ متر پیشروی تونل قابل اجراست و این بخش در ۲ تا ۳ سال آینده به پایان خواهد رسید.
قطعه ۱۹؛ چالشبرانگیزترین مسیر در دل کوه
قطعهای ۱۲ کیلومتری با پنج پل خاص، پنج تونل، و بیش از ۲۳ آبرو که در مسیر کوهستانی و سختگذر قرار دارد. بزرگترین تونل این قطعه حدود ۱۰۰۰ متر طول دارد.
نیکتن، ناظر پروژه، با اشاره به پیشرفت ۲۵ درصدی این قطعه گفت: هزینه روزانه تأمین آب پروژه حدود ۱۵۰ میلیون تومان است. حدود ۱۸۰ میلیارد تومان طلب پیمانکار باقی مانده و در صورت تأمین مالی، امکان شتاب بیشتر در اجرای پروژه وجود دارد.
پیشرفت ۲۵ درصدی پروژه راهآهن
میر محمد مودی مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان این که پروژه راهآهن استان با پیشرفت فیزیکی ۲۵ درصدی، در حال تکمیل بخشهای زیرسازی و عملیات اجرایی است، گفت: راهآهن زاهدان–بیرجند–مشهد به طول ۹۱۷ کیلومتر در حال تکمیل است و پوشش آن شامل استانهای سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی میشود و از مجموع کل مسیر، ۵۷۰ کیلومتر تحت مدیریت استان خراسان قراردارد که ۴۳۳ کیلومتر آن فعال است.
به گفته مودی شرکت کیانراه شرق بهعنوان مجری قطعه 14، به میزان ۶۰ کیلومتر از سربیشه تا نزدیکی بهدان را برعهده دارد و تاکنون عملیات اجرایی در این بخش فراتر از برنامه زمانبندی پیش رفته است.
وی خاطر نشان کرد: قرارداد این قطعه حدود ۱۳۷۰ میلیارد تومان ارزشگذاری شده و مشاور پروژه نیز نظارت مستمر بر اجرای آن دارد.
مودی تصریح کرد: با تکمیل این پروژه، کریدور ریلی مهم شمال–جنوب کشور تکمیل میشود و مسیر برای ترانزیت و حمل بار به سمت چابهار، بیرجند و مشهد آماده خواهد شد. این مسیر علاوه بر توسعه ترانزیت، برای استان خراسان جنوبی و مناطق مرزی از اهمیت اقتصادی و استراتژیک بالایی برخوردار است.
به گفته وی تأمین اعتبار پروژه از محل استجازه مقام معظم رهبری و پیگیریهای وزارت راه و شهرسازی انجام می شود و به تازگی با تخصیص ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار جدید عملیات اجرایی این پروژه سرعت گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی پروژه از ۱۸ ماه گذشته آغاز شده و در مراحل انجام زیرسازی و ساخت ابنیه فنی قرار دارد.
پیشرفت 99 درصدی قطعه 23
وی در ادامه متدکر شد: در قطعه ۲۳ این پروژه هم پیشرفت فیزیکی به نزدیک ۹۹ درصد رسیده است و قطعه ۱۶ نیز حدود ۸۰ درصد پیشرفت دارد. به گفته وی همچنین پیشرفت فیزیکی قطعه ۱۴، به ۳۰ درصد رسیده است.
مودی با بیان این که در دولت گذشته، از محل استجازه مقام معظم رهبری، تأمین اعتبار پروژه به میزان ۱/۶ همت انجام شد و در دولت چهاردهم نیز از شهریور ماه تا اسفند ماه ۱۴۰۳، ۱ همت اعتبار در این خصوص تخصیص یافت و علاوه بر این، در ابتدای سال ۱۴۰۴، وزارت راه و شهرسازی درخواست ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار جدید را به سازمان برنامه ارسال کرده است که امیدواریم تا پایان سال تخصیص یابد. این اعتبار برای ادامه عملیات اجرایی و تسریع در تکمیل پروژه ضروری است.
مودی تصریح کرد: تکمیل این کریدور نه تنها به توسعه ترانزیت کشور کمک میکند، بلکه برای استان خراسان جنوبی با ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان، از لحاظ اقتصادی و صادراتی اهمیت ویژهای دارد.
مدیر کل راه و شهرسازی استان تاکید کرد: تکمیل این پروژه، جایگاه ایران را در توسعه ترانزیت و صادرات منطقه تثبیت خواهد کرد و این موضوع به رونق اقتصادی خراسان جنوبی هم کمک میکند.
مودی همچنین با اشاره به این که در بیش از ۱۸۰۰ نفر نیروی انسانی و بیش از ۱۰۰۰ دستگاه ماشینآلات در پروژه مشغول فعالیت هستند، افزود: با توجه به توان اجرایی موجود، پیشبینی میکنیم عملیات زیرسازی قطعه 23 تا پایان سال ۱۴۰۴ تکمیل شود و این قطعه به بهرهبرداری برسد.
مدیرکل اداره راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر، همه قطعات پروژه فعال هستند و حتی قطعات ۱۱ و ۱۲ که پیشتر غیرفعال بودند نیز وارد فاز اجرایی شدهاند و این در حالی است که راهآهن چابهار پس از ۱۵ سال تنها ۶۶ درصد پیشرفت دارد که این نشاندهنده سرعت قابلقبول اجرای پروژه خراسان جنوبی است.
پیگیری مشکلات پیمانکاران هستیم
معاون عمرانی استانداری خراسان جنوبی هم در جریان برگزاری این تور رسانه ای به خبرنگاران گفت: همه مشکلات پیمانکاران پروژه راهآهن استان در حال پیگیری است.
محمد فرهادی خاطرنشان کرد: دولت از همه ظرفیتهای موجود برای حل مشکلات پیمانکاران در پروژههای راهآهن استان استفاده خواهد شد و امیدواریم که با تخصیص منابع مالی و تأمین نیازهای مورد نظر، این پروژهها طبق زمانبندی به پایان برسند.
وی در ادامه از اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات پیمانکاران پروژه راهآهن استان خبر داد و افزود: در زمینه تأمین سوخت، خوشبختانه هیچ مشکلی در استان نداریم و سوخت مورد نیاز به موقع به شرکتها تحویل میشود و در صورت وجود هرگونه ناهماهنگی، پیگیریهای لازم انجام و مشکل حل شده است.
وی با اشاره به این که شرکت توزیع پخش فرآوردههای نفتی همکاری لازم را در این خصوص دارد، خاطرنشان کرد: بعضی از پیمانکاران مشکلاتی برای تأمین آب دارند که این مسئله بهویژه در مناطقی که دشتهای ممنوعه داریم، پیچیدهتر است.
فرهادی در ادامه متذکر شد با بهره گیری از تمام ظرفیتهایی موجود، در حال پیگیری این موضوع هستیم و تلاش میکنیم هیچ پیمانکاری به دلیل کمبود منابع آب با مشکل مواجه نشود.
وی خاطر نشان کرد: اگر از منابع موجود نتوانیم برای این منظور استفاده کنیم، برای حل این مشکل به حفر چاه خواهیم پرداخت.
معاون استاندار گفت: ۶۰۰ میلیارد تومان برای تأمین مالی این پروژه تخصیص داده شده و ۱۰۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز در گذشته از سوی دولت چهاردهم در این زمینه اختصاص یافته است.
وی همچنین خاطرنشان کرد: با پیگیریهای مستمر استاندار خراسان جنوبی و وزارت راه و شهرسازی، مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان دیگر طی روزهای آینده به پیمانکاران اختصاص خواهد یافت و برنامهریزی برای تخصیص ۱۰ هزار میلیارد تومان دیگر تا پایان سال انجام شده است تا پیمانکاران دغدغهای برای تأمین مالی این پروژه نداشته باشند.
محمد فرهادی در پایان سخنان خود تأکید کرد که با تأمین منابع مالی و رفع مشکلات زیرساختی، پروژه راهآهن خراسان جنوبی طبق زمانبندی پیش خواهد رفت و هیچگونه تأخیری در روند اجرا آن وجود نخواهد داشت.
پروژه راه آهن پویا و فعال
رئیس شورای اسلامی استان هم در حاشیه این بازدید با تبریک روز خبرنگار به همه حقیقت جویان واقعی (خبرنگاران واصحاب رسانه) که چشم و گوش و زبان مردم هستند و همچنین تسلیت اربعین سرور وسالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام گفت: امروز توفیقی شد تا در معیت اصحاب رسانه استان و معاون عمرانی استانداری و مدیرکل راه و شهرسازی استان از پروژه راه آهن بازدیدی داشته باشیم.
محمد رضا قرائی خاطر نشان کرد: خدا را شکر که با توجه به حجم کار زیاد در قسمتهایی از این پروژه که بازدید کردیم، فعال وپویا بود که جا دارد از همه مسئولان کشوری و استانی به خصوص آقای هاشمی استاندار پرتلاش ، مجمع نمایندگان فعال و آقای فرهادی معاون عمرانی استانداری و مودی مدیرکل راه و شهرسازی که پیدا و پنهان با همدلی وهمراهی تلاش می کنند تا این پروژه بزرگ به سرانجام برسد.
وی با تاکید بر این که نتیجه انجام این پروژه مهم رشد و توسعه استان خواهد بود، افزود: از خبرنگاران و همه اصحاب رسانه که باصبر و حوصله و پوشش دهی رسانه ای خوب پیگیر حل مشکلات مردم هستند، کمال تقدیر و تشکر را دارم و با توجه به هماهنگی های بعمل آمده انشالله همکاران ما در شورای اسلامی استان به زودی از پروژه های راه آهن و آب بازدید خواهند کرد و گزارش تکمیلی در این دو حوزه به اطلاع مردم فهیم استان به عنوان ولی نعمتان ما داده خواهد شد.
انتهای خبر/
لینک کوتاه خبر
برچسبها
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!