
تسنیم وحی؛
تفسیر صفحه ۱۴۳ قرآن کریم
از شما می شود؟ (و بیجهت حلال ما را بر خود حرام میکنید،) در صورتی که خداوند هر چه را بر شما حرام کرده است، به تفصیل شما گفته است، مگر آن چیزی که (از محرّمات) که به خوردن آن مضطرّّ شدید، همانا خیلی از مردم است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان» در فسیر صفحه ۱۴۳ قرآن کریم آمده است: وَ ما لَکُمْ أَلاَّ تَأْکُلُوا مِمَّا ذُکِرَ اسْمُ اللَّهِ عَلَیْهِ وَ قَدْ فَصَّلَ لَکُمْ ما حَرَّمَ عَلَیْکُمْ إِلاَّ مِطَیْ إْرْإْتْإْرْإْتُإْعْرْإْتُ اِلَّاِْ اِرزِمِ إِلاَّ مِا. « وَ إِنَّ کَثِیراً لَیُضِلُّونَ بِأَهْوائِهِمْ بِغَیْرِ عِلْمٍ إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُعْتَدِینَ» از شما می شود؟ (و بیجهت حلال ما را بر خود حرام میکنید،) در صورتی که خداوند هر چه را بر شما حرام کرده است، به تفصیل شما گفته است، مگر آن چیزی که (از محرّمات) که به خوردن آن مضطرّّ شدید، همانا خیلی از مردم است، دیگران را جاهلانه به خاطر خود گمراه میکنند. واقعاً پروردگارت به متجاوزان آگاه تر است.»
نکات سورۀ انعام - آیۀ ۱۱۹:
گروهی با شبهافکنی و مقایسه میان حیوان ذبح شده و مرده، مردم را به انحراف کشیده و میگفتند: چرا حیوانی را که میکشیم حلال است و چه را خدا میکشد، حرام؟ که این آیه ضمن هوشیار نمودن مردم، پاسخ آنها را نیز میدهد.
پیامهای سوره انعام - آیه ۱۱۹:
۱. هر کس بدون دلیل حلالهای الهی را بر خود حرام کند باید توبیخ شود. «وَ ما لَکُمْ أَلَّا تَأْکُلُوا...» (گویا از آنها تأثیر میگذارد که سنّهای جاهلی قرار میگیرند و حلالهایی را بر خود حرام میکنند.) ۲
۲. خوردن گوشت حیوان هم اگر رنگ الهی داشته باشد حلال، وگرنه حرام است. «ذُکِرَ اسْمُ اللَّهِ»
۳. همۀ محرّمات الهی، در مکتب آسمانی اسلام بیان شده است. «وَ قَدْ فَصَّلَ لَکُمْ ما حَرَّمَ عَلَیْکُمْ» (این بیان تفصیلی، اشاره به آیه ۱۱۵ سوره نحل است. تفسیرالمیزان)
۴. اصل و قانون کلّی در خوردنیها، حلال بودن است و هر چه حرام باشد، خداوند بیان میکند. «فَصَّلَ لَکُمْ ما حَرَّمَ»
۵. احکام اسلام، بنبست ندارد. «إِلَّا مَا اضْطُرِرْتُمْ إِلَیْهِ»
۶. اضطرار، تکلیف را ساقط میکند. «إِلَّا مَا اضْطُرِرْتُمْ إِلَیْهِ
۷. تکلیف های الهی، متناسب با شرایط زمان، مکان و توان انسان است. «إِلَّا مَا اضْطُرِرْتُمْ إِلَیْهِ»
۸. از خوردنیهای حرام، در موارد اضطراری جایز است. «إِلَّا مَا اضْطُرِرْتُمْ إِلَیْهِ»
۹. تعیین حلال و حرام، بر پایۀ دستورات الهی است. «حَرَّمَ عَلَیْکُمْ»
۱۰. جهل و هواپرستی، از عوامل انحراف است. «لَیُضِلُّونَ بِأَهْوائِهِمْ بِغَیْرِ عِلْمٍ»
۱۱. گمراه ساختن مردم، تجاوز به حقوق جامعه است. «أَعْلَمُ بِالْمُعْتَدِینَ»
انتهای پیام/
لینک کوتاه خبر
برچسبها
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!