تسنیم تلاوت صفحه ۲۶۴قرآن
ابزار انحراف شیطان، زیبا جلوه دادن زشتی هاست. «لَأُزَیِّنَنَّ»
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، ۱. در قضاوت تنها به علم خود تکیه نکنیم، بلکه از مجرم نیز اقرار بگیریم و با سؤال و جواب، منشأ جرم و روحیّات مجرم را برای همه روشن کنیم. «یا إِبْلِیسُ ما لَکَ»
۲. اگر روحیّه تکبّر در شخصی پیدا شد، محیط و عواملِ دیگر، در هدایت او کارساز نیست. (ابلیس در لابلای فرشتگان و در محیط ملکوتی بود لکن به خاطر لجاجت و تکبر آن گونه شد) «أَلَّا تَکُونَ مَعَ السَّاجِدِینَ»
۳. برتری نژادی، یک فکر ابلیسی است. «خَلَقْتَهُ مِنْ صَلْصالٍ»
۴. بدتر از سجده نکردن، غرور و تکبّر در برابر فرمان خداست. «لَمْ أَکُنْ لِأَسْجُدَ»
۵. بدتر از گناه کردن، توجیه گناه است. «خَلَقْتَهُ مِنْ صَلْصالٍ» (شیطان، گناه خود را توجیه کرد)
۶. غرور و تکبر که آمد، نور و روح الهی را در انسان نمیبیند. شیطان جسم خاکی بشر را دید و حاضر به سجده نشد، در حالی که دستور خداوند به سجده، به خاطر روح الهی او بود. «خَلَقْتَهُ مِنْ صَلْصالٍ»
۷. دستور و فرمان های الهی سبب اجبار نیست. «لَمْ أَکُنْ لِأَسْجُدَ»
۸. تکبر، بزرگی نمیآورد، بلکه سبب تحقیر میشود. «فَاخْرُجْ» سبب نابودی و محو عبادات قبل میشود. «فَإِنَّکَ رَجِیمٌ»
۹. اجتهاد و اظهار نظر در برابر فرمان و دستور روشن الهی، جایز نیست. در مقابل فرمان: «فَقَعُوا لَهُ ساجِدِینَ» جایی برای گفتار «خَلَقْتَهُ مِنْ صَلْصالٍ» نیست.
۱۰. یک لحظه نافرمانی و تکبّر، سبب خروج ابدی شد. «إِلی یَوْمِ الدِّینِ»
۱۱. متکبّر همواره مورد لعنت الهی است. «عَلَیْکَ اللَّعْنَةَ إِلی یَوْمِ الدِّینِ»