حالت تاریک
اندر احوالات معلمان خرید خدمات آموزشی؛

از نداشتن امنیت شغلی تا حقوق‌های معوق

از نداشتن امنیت شغلی تا حقوق‌های معوق

علی‌رغم وعده‌های همیشگی مسئولان، اما هنوز هم معلمان خرید خدمات آموزشی بلاتکلیف مانده‌اند، ماه‌هاست که حقوق نگرفته، بیمه درست و کامل و هیچ امنیت شغلی ندارند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان» یکی از روش‌های آموزش‌و‌پرورش برای جبران کمبود معلم استفاده از ظرفیت معلمان خرید خدمات آموزشی است که این معلمان بیشتر در مناطق محروم و مرزی کشور مشغول به خدمت می‌شوند.
متاسفانه معلمان خریدخدمات آموزشی با مشکلات متعددی مواجه هستند و پس از یک دهه خدمت؛ هنوز تبدیل وضعیت نشده‌اند، این درحالی است که وقتی در سال ۹۳ به امید استخدام در دستگاه تعلیم و تربیت وارد این شغل شدند، قرار بر این بود که ظرف دو سال وضعیت آن‌ها مشخص شود. 
علی‌رغم وعده‌های همیشگی، اما هنوز هم این معلمان بلاتکلیف مانده‌اند، ماه‌هاست که حقوق نگرفته، بیمه درست و کامل و هیچ امنیت شغلی ندارند. 

از ابتدای سال تحصیلی فقط سه ماه حقوق گرفته‌ایم 
آقای ابراهیمی یکی از معلمان خرید خدمات آموزشی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار ما، به مشکلات زیاد این گروه از معلمان در استان اشاره کرد و گفت: حدود ٧ سال است که با عشق و علاقه به امر تعلیم و تربیت؛ به کلاس درس می‌روم و طی این سال‌ها رنج‌های فراوانی را از بی‌مهری و کم‌لطفی مسئولان متحمل شدیم. 
او افزود: امسال اولین پرداختی ما در اواخر اسفند و آن هم فقط برای سه ماه و نیم بوده است، اما چطور یک معلم می‌تواند بیش از ۵ ماه بدون دریافت یک ریال حقوق با آرامش به کلاس درس برود؟ 
این معلم خرید خدمات اموزشی با اشاره به اینکه از ابتدای سال تحصیلی تاکنون فقط سه و نیم ماه حقوق دریافت کردیم، بیان کرد: بنده و همکاران دیگرم که جزو نیرو‌های خرید خدمات هستیم، واقعا برای پرداخت اجازه منزل و تامین هزینه‌های دیگر مانده‌ایم، نمی‌دانیم با این پرداخت‌های ناچیز و نامنظم دیگر چطور باید گذران زندگی کرد. 
ابراهیمی با بیان اینکه بنده تاکنون تمامی دوره‌های مورد نیاز آموزشی و ضمن خدمت را گذرانده‌ام، اظهارکرد: نمایندگان مجلس بارها خبر از طرح‌های مختلف برای جذب نیرو‌های خرید خدمات دادند، اما تاکنون هیچ طرحی تصویب نکردند و وزارت آموزش‌و‌پرورش هم منتظر طرحی از سوی مجلس است و این وسط ما معلمان در برزخ مانده‌ایم. 
او با اشاره به اینکه معلمان خرید خدمات در طول سال تنها ٨ ماه حقوق دریافت می‌کنند که آن هم بی‌نظم و بی‌قاعده است، گفت: از مسئولان استانی می‌خواهم تا پیگیر پرداخت معوقات معلمان خرید خدمات آموزشی باشند، چرا که اگر می‌خواهیم کشور ما رشد کند، باید آموزش‌و‌پرورش در اولویت اول قرار بگیرد. در‌واقع؛ وقتی که معلمی خودش دغده‌های بسیاری داشته باشد، از وظیفه اصلی و تعلیم و تربیت دانش‌آموزانش غافل می‌شود. 

گلایه معلمان از لیست نیرو‌های قرارداد کار معین 
علیزاده یکی دیگر از معلمان خرید خدمات آموزشی نیز به خبرنگار ما گفت: متاسفانه از ابتدا سال تحصیلی جاری تاکنون؛ معلمان خرید خدمات آموزشی فقط سه ماه حقوق دریافت کرده‌اند که یک نوع ظلم و اجحاف در حق آنهاست. 
او افزود: اخیرا لیستی از سمت سازمان اداری استخدامی برای وزارت آموزش‌و‌پرورش در جهت قرارداد کار معین نیرو‌های خرید خدمات آموزشی ارسال شده که در آن اسامی معلمان خرید خدمات آموزشی کل کشور از‌جمله خراسان جنوبی قرار دارد. 
وی بیان کرد: متاسفانه اسامی بسیاری از نیرو‌های خرید خدمات آموزشی با سابقه بالا در این لیست وجود ندارد که این موضوع باعث گلایه‌مندی این همکاران شده است که نیاز است مسئولان در این خصوص توضیح دهند. 

پرداخت معوقات نیرو‌های خرید خدمات تا پایان اردیبهشت ماه 
طی پیگیری مشکلات مطرح‌شده توسط این معلمان خرید خدمات آموزشی، سیدعلیرضا موسوی‌نژاد مدیرکل آموزش‌و‌پرورش خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خاورستان؛ گفت: اخیرا معوقات و اضافه کار نیرو‌های حق التدریس شاغل و بازنشسته آموزش‌و‌پرورش استان تا پایان اسفندماه ١٤٠٢ بصورت کامل پرداخت و تسویه شده است. 
وی افزود: پرداخت حقوق معلمان خرید خدمات آموزشی هم در دستور کار و در حال آماده‌سازی است که نهایت تا آخر اردیبهشت ماه واریز خواهد شد. 
مدیرکل آموزش‌و‌پرورش خراسان جنوبی همچنین در خصوص موضوع قرارداد کار معین، اظهارکرد: بحث قرارداد کار معین نیرو‌ها؛ سهمیه در سطح کشور ٤ هزار و ٨٠٠ نفر بوده است که سهمیه خراسان جنوبی از این تعداد حدود ١۵٠ نفر بوده است. 
موسوی‌نژاد با بیان اینکه سازمان برنامه‌و‌بودجه اسامی این افراد را اعلام کرده است، گفت: چون ورودی آموزش‌و‌پرورش از طریق آزمون انجام می‌شود این افراد کسانی هستند که در آزمون سال گذشته شرکت کردند و از طریق آزمون کارنامه ثبت گرفتند، برخی از نیرو‌ها هم در آزمون شرکت کردند که نمره نگرفتند. 
وی افزود: غیر از نیرو‌های خرید خدمات، برخی از نیرو‌ها هم که از طریق آزمون ماده ٢٨ مشغول به‌کار بودند و کارنامه ثبت شده بودند؛ اما به دلایلی نتوانسته بودند رسمی شوند، بصورت نیروی خرید خدمات مشغول به‌کار شدند که اخیرا اعلام شد که این افراد هم به‌عنوان نیرو‌های قرارداد کار معین خواهند بود. 
موسوی‌نژاد با اشاره به موضوع کمبود معلم در استان، اظهارکرد: برای جبران بخشی از این کمبود؛ از ظرفیت نیرو‌های خرید خدمات آموزشی استفاده می‌شود که هم‌اکنون حدود ۵۵٠ نیروی خرید خدمات آموزشی در سطح استان با اداره کل آموزش‌و‌پرورش همکاری می‌کنند. 
او بیان کرد: بخش دیگری از کمبود هم با اضافه کار و حق التدریس همکاران شاغل و بازنشسته استفاده می‌شودکه طی سال‌جاری، حدود ۵٠ هزار ساعت حق التدریس توسط این همکاران انجام شده است. 

ورود ١٤٨٠ معلم جدید به سیستم آموزشی 
مدیرکل آموزش‌و‌پرورش خراسان جنوبی گفت: امسال یک هزار و ٤٨٠ نفر وارد سیستم آموزشی استان و حدود یک هزار همکار هم بازنشسته و از سیستم خارج خواهند شد که برای اولین‌بار در تاریخ استان؛ تعداد نیرو‌های ورودی به آموزش‌و‌پرورش از تعداد نیرو‌های خروجی بیشتر خواهد بود. 
موسوی‌نژاد با اشاره به موضوع کمبود معلم در خراسان جنوبی، اظهارکرد: کمبود معلم انباشته‌ای که از سال‌های قبل در استان وجود دارد، حدود ٢ هزار نفر است که با توجه به افزایش نرخ هر ساعت حق التدریس در ابتدای سال تحصیلی جدید؛ این کمبود با همکاری و اضافه کار معلمین شاغل و بازنشسته جبران خواهد شد. 
وی تصریح کرد: بر این اساس در اول مهرماه سال آینده؛ قطعا هیچ‌گونه دغدغه‌ای در خصوص کمبود معلم و مشکل نیروی انسانی نخواهیم داشت. 

انتهای پیام/٧

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از