سرویس: اقتصادی کد خبر: 99626 ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶

موتور داغ تعرفه‌های تعمیرات خودرو

انگار در بازار تعمیر خودرو حساب و کتاب دستمزدها از دست خارج و در روزهایی که بسیاری از اصناف و کسبه اوضاع کار و کاسبی شان کساد است این بازار از رونق خوبی برخوردار و تعرفه‌ها و دستمزدهای عجیب داد بسیاری از مشتریان این بازار را درآورده است.

موتور داغ تعرفه‌های تعمیرات خودرو

به گزارش خاورستان به نقل از روزنامه خراسان جنوبی، «دو تا چکش به ماشین می زند، سه تا پیچ را باز و بسته می کند و دستمزدی نجومی برای نیم ساعت کار اعلام می کند!». این جمله را مقابل در تعمیرگاه های خودرو، صافکاری و ... بسیار شنیده ایم.

نرخ ها و تعرفه هایی که حساب و کتابی ندارد. هر چه تیغشان ببرد نرخ تعیین می کنند.

صاحب خودرو هم که دستش زیر سنگ است و در این گرانی و بازار نابسامان وسایل نقلیه مجبور به پذیرش می شود. اگر چه با شروع سال جدید تورم و افزایش نرخ ها برای تهیه اقلام ضروری سبب می شود تا دستمزد خدمات هم دستخوش تغییرات شود اما انگار در بازار تعمیر خودرو حساب و کتاب دستمزدها از دست خارج و در روزهایی که بسیاری از اصناف و کسبه اوضاع کار و کاسبی شان کساد است این بازار از رونق خوبی برخوردار و تعرفه‌ها و دستمزدهای عجیب داد بسیاری از مشتریان این بازار را درآورده است.

نرخ نامه های نمایشی

راهی خیابانی می شویم که آوازه مشاغل مزاحمش درهمه جا پیچیده است.  در هر دو سوی خیابان جای سوزن انداختن نیست. خودروها یک به یک پشت سر هم مقابل در تعمیرگاه ها پارک شده است و تعمیرکاران با لباس های روغنی سخت مشغول کار هستند. صدای چکش، آچار و ... از هر سمت گوش ها را می آزارد. پسرک جوان مشغول آچارکشی است. در پیاده روها که به قرق تعمیرکاران و خودروهای خراب در آمده و روغن از گوشه و کنار جاری است، تردد به سختی انجام می شود. برخی تعمیرگاه ها نرخ نامه ها را اگر چه مقابل دید قرار داده اند اما گویا فقط برای نمایش است و طبق فرمول های خودشان برای تعمیر خودرو نرخ تعیین می کنند. برخی نرخ نامه ها هم آن قدر رنگ روغن و ... روی آن ریخته است که قابل خواندن نیست و البته برخی مشتریان هم می گویند: سر از حساب و کتاب تعمیرکاران در نمی آوریم. به همین سبب چندان توجهی به نرخ نامه نداریم.

نرخ های متفاوت

شهروندی که طی روزهای گذشته خودرویش بر اثر تصادف خراب شده است، می گوید: نرخ تعمیرات فضایی شده است. انگار نظارتی نیست چرا که طی امروز برای صافکاری و نقاشی خودرو به چند تعمیرگاه مراجعه کردم که هر کدام نرخ های متفاوتی اعلام کردند. به گفته «حسینی» مقابل در هر تعمیرگاه چندین خودرو پارک شده است و استادکار در لحظه مشغول تعمیر چند خودرو می شود. با این که خودروی من زیاد آسیب ندیده بود و اگر تمرکز کار روی همین خودرو بود کار با یک ساعت انجام می شد اما تعمیرکار برای حفظ مشتری و کسب درآمد بیشتر هر چند دقیقه به سراغ تعمیر خودروهای دیگر می رفت و حدود صبح تا ظهر برای تعمیر و چکش کاری ساده درگیر بودیم. وی می افزاید: اگر درست محاسبه کنیم و بخواهیم مفید در نظر بگیریم حدود یک ساعت برای چکش کاری خودرو زمان مصرف شد و تعمیرکار برای این تعمیر جزئی حدود 500 هزار تومان مطالبه کرد. وی می افزاید: از دیگر صافکاری ها که نرخ گرفتم نرخ های متفاوت 600، 700، 400 هزار تومان را اعلام کردند. دیگر شهروند هم می گوید: برای تعویض فیلتر هوای خودرو که حدود 20 دقیقه هم طول نکشید 120 هزار تومان پرداخت کردم. وی می گوید: برخی تعمیرکاران چون دست مالک خودرو را زیر سنگ می بینند هر چه دوست دارند قیمت تعیین می کنند. به گفته وی نرخ نامه نصب شده روی دیوار برخی تعمیرگاه ها از سال های گذشته است و وقتی محاسبه هم می کنیم آن چه برای دستمزد اعلام می شود با نرخ نامه تفاوت دارد و البته تعمیرکار هم کار خود را توجیه می کند.  یک تعمیرکار خودرو هم می گوید:  دستمزدهایمان  به طور معمول از نرخ نامه تعیین شده توسط اتحادیه پایین تر است. «اکبری» می افزاید: طبق تعرفه ای که اتحادیه می دهد هر استادکار با توجه به میزان کاری که انجام داده است، نرخ می دهد.

افزایش تعرفه نداریم

به گفته رئیس اتحادیه تعمیرکاران برای سال جدید هنوز نرخ نامه ای صادر نشده است و کسی حق افزایش نرخ خودسرانه ندارد. اگر افزایش قیمتی رخ دهد، تخلف است و افراد با مشاهده این تخلفات با سازمان صمت یا اتحادیه تماس بگیرند. به گفته «لیلی» پیشنهاد برای افزایش تعرفه ها طی امسال 50 درصد است اما سازمان صمت بین 30 تا 40 درصد افزایش نرخ تعرفه ها را مجاز کرده است.

انتهای پیام/4

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها

آخرین مطالب