حالت تاریک
خاورستان گزارش می دهد؛

گروه‌های جهادی؛ شجره‌ای پرثمر درتحقق عدالت و پیشرفت

گروه‌های جهادی؛ شجره‌ای پرثمر درتحقق عدالت و پیشرفت

گروه‌های جهادی با برگزاری اردو‌های مختلف و تخصصی در هر گوشه از کشور، به‌دنبال تحقق عدالت و پیشرفت در مناطق محروم و کم‌برخوردار هستند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان» سال‌هاست که گروه‌های جهادی به کمک دولت‌ها آمده‌اند و بدون هیچ چشمداشت و منتی، در گوشه‌ و‌ کنار این مرز و بوم به مردم و محرومین خدمات‌رسانی می‌کنند و هرچه از عمر این شجره پربرکت می‌گذرد، می‌بینیم که این گروه‌های جهادی روز‌به‌روز جایگاه بیشتری در عرصه‌های مختلف از‌جمله مراکز تولیدی، عمرانی و فعالیت‌های اجتماعی و... پیدا می‌کنند.

 گروه‌های جهادی علاوه بر آمار و ارقام کمی، با تخصصی کردن فعالیت‌ها بر اساس انتظارات، نیازمندی‌های جامعه و آسیب‌های اجتماعی؛ در مسیر رفع مشکلات مردم گام برداشته و از نظر کیفی هم حرفی برای گفتن دارند.

خوشبختانه روز‌به‌روز جوانان بااستعداد و پر ذوق بیشتری جذب این گروه‌های جهادی می‌شوند و سعی می‌کنند با خدمت صادقانه و بی‌منت، در رفع محرمیت‌ها از چهره مردم و سرزمینشان سهیم باشند. فعالیت این گروه‌ها آنقدر اثر بخش بوده که حالا مورد اعتماد دستگاه‌ها و مردم قرار گرفتند و همیشه لیست دعوت‌شان پر است.

تصور همه این است که مبدا گروه‌های جهادی و این حرکت‌های یاری‌رسان؛ همان سال ١٣٧٩ به‌عنوان زمان نامگذاری بسیج سازندگی از طرف مقام معظم رهبری است، اما جالب است که اولین کار جهادی مربوط به سیزدهم شهریورماه سال ۱۳۴۷ آن هم توسط خود مقام معظم رهبری صورت است. در‌واقع در این تاریخ زلزله‌ای در شهر فردوس اتفاق می‌افتد که بر اثر آن ۵ هزار نفر از ساکنان این شهر جان خود را از دست می‌دهند و این منطقه وضعیت بسیار بدی داشته است که پس از این رخداد؛ حضرت آقا که آن سال در مشهد مقدس مشهد بودند تصمیم می‌گیرند که با کمک طلاب، خیران و مردم، به یاری زلزله‌زدگان این شهر بروند و اینگونه سابقه اولین کار جهادی به نام ایشان ثبت می‌شود.

اردو‌های جهادی از دیدگاه مقام معظم رهبری

مقام معظم رهبری هم‌اکنون هم تاکید زیادی بر اردو‌های جهادی دارند. ایشان ٣١ شهریورماه سال ١٣٨٩ در بی‌اناتی فرمودند: «این کارِ اردو‌های هجرت و حرکت عظیم بسیج سازندگی یکی از برکاتش خدمت‌رسانی است که میلیون‌ها نفر از این خدمت شما به‌صورت مستقیم بهره‌مند می‌شوند. از لحاظ مادی، از لحاظ امور روزمره‌ی زندگی، از لحاظ معنوی و هدایت، بهره‌مند می‌شوند. شما اگر درس قرآن هم آنجا ندهید، خودِ حضور یک جوان مومن و متدین و متشرع در یک مجموعه‌ی روستائی، در بین جوانان، در بین مردم، مظهر مجسم آیه‌ی قرآن است؛ آنها را به دین، به انقلاب، به معنویت، سوق میدهد. «کونوا دعاة النّاس بغیر السنتکم»؛ شما با عمل خودتان مردم را به ایمان، به اسلام، به دین دعوت میکنید. این خدمت‌رسانی است؛ خدمت‌رسانی مادی و خدمت‌رسانی معنوی».

ایشان در دیدار دیگری با جمعی از جهادگران نیز بر گسترش هر چه بیشتر جریانِ کار و خدمت‌رسانی جهادی تاکید کردند و انتظارشان در این زمینه «همگانی شدن گفتمانِ جهادی»و «گسترشِ حضور عموم مردم به‌خصوص جوانان در جریان فعالیت‌های جهادی»است و فراگیر‌سازی شعار «خدمت‌رسانی برای تحقّق عدالت و پیشرفت» را مطالبه می‌کنند.

گره‌گشایی از زندگی مردم، ایجاد زمینه برای رشد و شکوفایی استعداد‌ها و برقراری عدالت در زمینه برخورداری مردم از امکانات و زمینه‌های پیشرفت مهم‌ترین محور کار اردو‌های جهادی است.

در خراسان جنوبی نیز هم‌اکنون ٢ هزار و ٤٢ گروه جهادی ثبت شده وجود دارد که به گفته مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی، در سال گذشته ٢٨ هزار و ۵٠٠ جهادگر در قالب ٢ هزار و ٧٣٠ اردو در مناطق محروم خدمت‌رسانی کرده‌اند که ارزش ریالی خدمات آنها بیش از ٢٩٠ میلیارد ریال بوده است.

جمعه‌های جهادی برای خدمت به محرومان

محمد شبانی مسئول گروه جهادی امام جواد (ع) روستای نوغاب درمیان در گفتگو با خبرنگار «خاورستان» اظهارکرد: این گروه جهادی از سال ١٣٩۵ با فعالیت ۵ نفر آغاز به‌کار کرد و هم‌اکنون بیش از ٧٠ نفر عضو دارد و به‌عنوان یکی از گروه‌های جهادی فعال استان شناخته می‌شود.

وی افزود: این گروه جهادی در سطح شهرستان درمیان و بخش‌های قهستان و گزیک خدمات ارائه داده و هم‌اکنون هم اگر از هر شهر و استان دیگری هم که ابلاغ شود، آماده خدمات‌رسانی هستیم.

مسئول گروه جهادی امام جواد (ع) روستای نوغاب درمیان گفت: گروه جهادی امام جواد (ع) در حوزه‌های مختلف امور عمرانی و عام‌المنفعه روستا‌ها، ساخت، تکمیل و تعمیر مسکن محرومین، رنگ آمیزی مدرسه، امور فرهنگی و آموزشی، تعمیر وسایل خانگی، ارائه خدمات پزشکی و دندانپزشکی، خدمات آرایشگری، جوشکاری و... فعالیت می‌کند.

وی بیان کرد: با حضور اردو‌ها و گروه‌های جهادی در روستا‌های محروم و دورافتاده که امکانات لازم را ندارند، مردم بسیار خوشحال می‌شوند و از حضور جهادگران استقبال می‌کنند. حتی در خصوص تعمیر لوازم برقی و خانگی، آنقدر نیاز و درخواست مردم بالا است که مجبور می‌شویم وسایل را با خودمان ببریم و بعد از تعمیر برایشان ارسال کنیم.

وی افزود: خوشبختانه خود جهادگران هم به اردو‌های جهادی علاقه مندند و پیگیر برگزاری آن بخصوص در مناطق دورافتاده و محروم‌تر هستند و درخواست می‌کنند که ترجیحا این اردو‌ها در مناطقی برگزار شود که آنتن دهی موبایل وجود نداشته باشد تا تمام‌وقتشان صرف خدمت به مردم شود، درواقع فقط به‌دنبال برگزاری صرف اردو نیستند.

او تصریح کرد: این گروه جهادی برنامه "جمعه‌های جهادی" را دارد و تعطیلی روز‌های جمعه را به خدمت به مردم و محرومان اختصاص می‌دهد. خوشبختانه درخواست‌های مردمی و دعوت از گروه جهادی برای حضور در مناطق نیز بسیار زیاد است.

اردو‌های جهادی مردم را به نظام دلگرم می‌کند

مهدی کریتیان مسئول گروه جهادی شهید باهنر شهرستان طبس نیز در گفتگو با خبرنگار ما اظهارکرد: گروه جهادی شهید باهنر از سال ۱۳۹۵ تاسیس شده و درحال حاضر دارای حدود ۸۰ عضو است.

وی افزود: این گروه جهادی در عرصه‌های مختلف فنی و مهارتی، عمرانی، فرهنگی، آموزشی، محرومیت‌زدایی و کمک‌های مومنانه فعالیت دارد و به‌جامعه هدف و مردم مناطق محروم خدمات ارائه می‌کند.

مسئول گروه جهادی شهید باهنر شهرستان طبس با بیان اینکه اردو‌های جهادی باعث ایجاد روحیه نشاط در بین مردم و دلگرم شدن آنها به نظام اسلامی و ایجاد امید و امید‌آفرینی می‌شود، خوشبختانه این اردو‌ها علاوه بر خدمات‌رسانی و رفع نیاز‌های مردم، باعث خود‌سازی و ایجاد روحیه نشاط و شادابی برای خود جهادگران نیز می‌شود.

کریتیان عنوان کرد: باتوجه به اینکه ممکن است دولت برای انجام طرح‌ها و خدماتی در مناطق کم‌برخوردار، محدودیت‌هایی داشته باشد و انجام کار زمان بر باشد، اما گروه‌های جهادی می‌توانند به‌صورت منسجم و برنامه‌ریزی شده، خیلی سریع این خدمات را انجام دهند.

وی بیان کرد: گروه جهادی شهید باهنر خدمات متعددی را انجام می‌دهد که از‌جمله مهمترین خدمات این گروه طی اردو‌های آن در۱۰ ماه اخیر، تهیه و توزیع چندین مرحله لوازم‌التحریر، کیف ‌و کفش و بسته‌های معیشتی در مناطق عشایری و کم‌برخوردار دستگردان و دیهوک، ساخت آشپزخانه، سرویس بهداشتی، مرمت منازل نیاز‌مندان و محرومین در سه بخش مرکزی، دیهوک وعشق آباد، تهیه سه فقره جهیزیه هر‌کدام به ارزش ۷۰۰ میلیون ریال و آزادسازی ٤ زندانی بوده است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از