حالت تاریک
  • شنبه, 1404/04/21 شمسی | 2025/07/12 میلادی
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن خاورستان | khavarestan هستید؟
آزادی و انسانیت، جوهره قیام امام حسین (ع)
عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند عنوان کرد:

آزادی و انسانیت، جوهره قیام امام حسین (ع)

عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند با اشاره به نگاه عمیق امام حسین(ع) به مفهوم زندگی، تأکید کرد که از دیدگاه ایشان، زندگی واقعی در روح، آزادی و معنویت معنا می‌شود، نه در ظواهر فریبنده دنیا.

محمد‌مهدی شهاب در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی«خاورستان» گفت: امام حسین (ع) نگاهی دارد که زندگی را فقط به ظاهر و ظواهر دنیا محدود نمی‌کند.

به گفته وی زندگی، به دیدگاه ایشان، فقط همین حیات ظاهری و مسابقه‌ای در دنیا نیست، بلکه حیات دیگری هم وجود دارد؛ حیات جاودان و حقیقی که روح و جان انسان را شامل می‌شود و در واقع امام حسین (ع) باور داشت که زندگی واقعی، زندگی روح و جان است و این زندگی باید همراه با آزادی باشد.

استاد دانشگاه بیرجند تصریح کرد: آزادی برای امام حسین (ع) یعنی رهایی نفس انسان از اسارت‌ها و توهم‌هایی که دنیا برای انسان می‌سازد به عنوان مثال اسارت‌های ظاهری مثل وابستگی به شبکه‌های اجتماعی یا قدرت‌طلبی‌های دنیوی، توهم‌هایی هستند که انسان را از حقیقت دور می‌کنند و یزید و لشکریان بر این تاکید داشتند.

شهاب اظهار کرد: امام حسین (ع) بر این باور بود که حکومت و قدرت نباید وسیله‌ای برای ریاست‌طلبی و اسارت انسان‌ها شود؛ بلکه باید بر اساس حق و عدالت باشد و در مقابل، برخی افراد فقط ظاهر دین را می‌بینند و از آن سوء استفاده می‌کنند و حقیقت دین را نادیده می‌گیرند. به گفته وی این همان چیزی است که در طول تاریخ بارها تکرار شده است؛ مثل داستان قابیل و هابیل که نماد دو طرز فکر و دو راه مختلف در برابر حق و باطل هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند ادامه داد: امام حسین (ع) به خاطر ایمان و باورهای عمیق خود حاضر بود صبر کند، ایثار کند و حتی جان خود را فدا کند تا ارزش‌های انسانی و معنوی حفظ شود. برای ایشان مهم‌تر از حفظ جان، حفظ انسانیت و ارزش‌های معنوی بود.

شهاب خاطرنشان کرد: این داستان و مفهوم، همیشه در تاریخ تکرار می‌شود و ما هر زمان که به آن نگاه کنیم، در درون خودمان شمر و یزید و حسین را می‌بینیم؛ یعنی هم هوای نفس و هم معنویت در درون ما وجود دارد و انتخاب با خود ماست که کدام راه را انتخاب کنیم.

به گفته وی امروز هم شاهدیم که این قصه همچنان ادامه دارد؛ در ظاهر ما پیشرفت کرده‌ایم، اما از نظر معنوی و مولفه‌های انسانی بسیار عقب مانده‌ایم از همه عناوین عدالت، صلح و... استفاده می‌شود اما در عمل شاهد اتفاق خاصی نیستیم همه این مشکلات و اختلافات، نتیجه دور شدن از ارزش‌های اصلی است.

وی تصریح کرد: دین واقعی مبتنی بر وحدت است خداوند واحد است و همه را وحدت توصیه می‌کند جامعه‌ای که گرفتار جنگ، نزاع و خشونت شود، نمی‌تواند به صلح و وحدت واقعی برسد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند ادامه داد: در این شرایط، ما باید به خودمان برگردیم و اشتباهات‌مان را اصلاح کنیم. به جای اینکه به دنبال اختلاف و شکاف باشیم، باید به دنبال نزدیک‌تر شدن به هم باشیم و باید با هم متحد شویم و دشمن اصلی که همان نفرت و کینه است را کنار بگذاریم.

به گفته شهاب اگر هر کسی تلاش کند خودش را اصلاح کند و به جای دشمنی، محبت و همدلی را انتخاب کند، می‌توانیم به آن ارزش‌های معنوی که امام حسین (ع) به آن ایمان داشت، دست پیدا کنیم.

وقتی اتفاقی در جامعه می‌افتد باید عامل تلنگری باشد که گروه‌های مختلف اشکالات خود را رفع کنند تا اتحاد و نزدیکی بیشتر شود نه این که بهره‌برداری‌های سیاسی زیاد شود این در حقیقت انسان را از اصل دور می‌کند.

وی تصریح کرد: حقیقت این است که ما نباید فقط شعار بدهیم، بلکه باید عمل کنیم. دشمنان ما از درون، از خلأهای امنیتی و اطلاعاتی و اختلافات ما سوء استفاده می‌کنند. ما باید هوشیار باشیم، کمتر شعار بدهیم و بیشتر فکر کنیم و عمل کنیم.

به گفته شهاب دشمن به هر حال شخصیت‌هایی را گرفت که ارزشمند بودند و در شرایط فعلی باید خادم را از خائن درست تشخیص دهیم و هر کدام از ما باید به سهم خود مسئول باشیم و در مقابل خیانت‌ها و خطاها سکوت نکنیم، بلکه با همکاری و همبستگی جامعه‌ای بسازیم که در آن عدالت، آزادی و معنویت ریشه دوانده باشد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!