حالت تاریک
مسئول قرارگاه جهادی امام رضا(ع) بشرویه:

مشارکت مردم مهم‌ترین رویکرد گروه‌جهادی امام‌رضا(ع) بشرویه

مشارکت مردم مهم‌ترین رویکرد گروه‌جهادی امام‌رضا(ع) بشرویه

مسئول قرارگاه جهادی امام رضا(ع) بشرویه گفت: انجام فعالیت‌ها و برگزاری اردوهای جهادی با مشارکت حداکثری مردم مهم‌ترین رویکرد این گروه در راستای تحقق شعار سال است.

به گزارش خبرنگار پایگاه تحلیلی و خبری «خاورستان» گروه‌های جهادی با هدف خدمات‌رسانی به مردم مناطق محروم و کم‌برخوردار در حوزه‌های مختلف عمرانی، آموزشی، بهداشتی، معیشتی و ... تاسیس و راه‌اندازی شده‌اند.

جوانان با انگیزه‌ای بدون هیچ چشمداشتی در این گروه‌های جهادی فعالیت دارند و گاهی نیز خود باعث و بانی تشکیل این گروه های جهادی هستند.گروه جهادی امام رضا(ع) بشرویه یکی از این گروه‌هاست که مهدی دومیری امام جماعت مسجد رضا(ع) شهرستان بشرویه و مسئول قرارگاه جهادی امام رضا(ع) بشرویه در مورد فعالیت این گروه جهادی گفت: این گروه جهادی از حدود ۴ سال پیش در راستای رفع محرومیت‌زدایی در عرصه‌های مختلف از جمله عمرانی، آموزشی، خدماتی و فرهنگی راه‌اندازی شده و از همان ابتدا با رویکردی که داشت و عملکردی که از خود نشان داد خیلی سریع پیشرفت کرد و توانست کارهای بزرگی را انجام دهد به گونه‌ای که توسط سردار زهرایی مسئول بسیج سازندگی کشور اولین قرارگاه جهادی خراسان‌جنوبی معرفی شد.

وی ادامه داد: اردوهای قرارگاه جهادی امام رضا(ع) جدای از اردوهای قرارگاهی به شهرستان‌های مرزی مثل سربیشه، درح و نهبندان با رویکرد جدید و شعار جمعه‌های جهادی هر هفته هم در شهرستان در عرصه‌های مختلف و با گروه‌های مختلف به فعالیت می‌پردازند این اردوهای جهادی در یک روز در یک منطقه از ۷ تا ۱۰ هفته به فراخور نیرویی که همکاری می‌کنند فعالیت داشته و به حمد خدا این فعالیت هفتگی و مستمر برکات بسیاری را داشته است‌.

جمعه‌های جهادی

به گفته مسئول قرارگاه جهادی امام رضا(ع) بشرویه یکی از مهم‌ترین برکات برگزاری جمعه‌های جهادی آشنایی مجموعه مردم شهرستان با مفهوم جهادی و رویکرد جهادی است به گونه‌ای که در شهرستان اسم جهادی برده می‌شود همه متوجه هستند و آن مفهوم را آشنا هستند.

به‌گفته وی آن عمومیتی‌ که حضرت آقا دنبالش است که باید گروه‌های جهادی در بین مردم عمومیت یابد و منحصر به افراد خاصی نباشد لااقل در عرصه گفتمان‌سازی و مفهوم‌سازی تقريبا در شهرستان انجام شد اگر چه برخی عملیات نیاز به کار بیشتری دارد.

وی تاکید کرد: نگاه اسلام بر این است که کارها باید به دست مردم انجام شود به این معنا که مردم باید به یک ارتقایی از فهم و شعور و کنشگری اجتماعی برسند که کارها را در دست بگیرند خداوند در آیه ۲۵ سوره حدید می‌فرماید ما پیامبران را با کتاب فرستادیم اما باید مردم قیام به قسط کنند مردم باید در کار ‌ها ورود پیدا کنند و فعال بودن وکنشگری داشته باشند.

وی تصریح کرد:به عبارت دیگر همان مفهومی که امروز در کلام امامین انقلاب از آن به جمهوریت و مردم سالاری یاد می‌شود.

ورود مردم به اقتصاد

وی ادامه داد: زمانی که حضور مردم در اجتماع یک حضور حداکثری است و نگاه اسلام و امامین انقلاب هم یک همچین نگاهی است و حضور مردم نباید منحصر به انتخابات و راهپیمایی باشد و باید در همه فعالیت‌ها کنشگری داشته باشند به خصوص امسال که شعار سال مبتنی بر جهش تولید با مشارکت مردم است این نشان‌دهنده رویکرد و جهت گیری اسلام و نظام و انقلاب است که مردم باید در اقتصاد هم ورود پیدا کنند و مردم باید کننده کار باشند و حاکمیت و مسئولان فقط تنظیم کننده روابط بین مردم و جلوگیری از سو استفاده‌ها است.

وی ادامه داد: وقتی فضا بر این اساس شد و هدف همه انبیا این است که مردم به کنشگری دست پیدا کنند و مردم به این رشد برسند طبیعتا فضایی به نام بسیج سازندگی یک قدم بلند در جهت دستیابی به این هدف بزرگ‌ است.

به گفته وی چون بسیج سازندگی از یک جهت اگر چه متصل به حاکمیت است ولی از لحاظ عملیاتی ‌و کف میدانی و حتی از لحاظ فکری و تصمیم‌گیری مورد حضور مستقیم مردم و کنشگری آن‌ها است.

وی خاطر نشان کرد: در مجموع بسیج سازندگی امر خجسته‌ای است که در سال ۱۳۷۹ توسط مقام معظم رهبری با رویکرد مردمی‌سازی، جمهوریت مردم سالاری دینی و کنشگری مردم در همه عرصه‌های فعالیت شکل گرفت وقتی به این گونه شود و مردم در صحنه حضور پیدا کنند مشکلات رفع خواهد شد همچنان که مقام معظم رهبری بارها و بارها فرمودند هر جا مردم حضور پیدا کردند بر مشکلات چیره شدیم و هر جا مردم نبودند نتوانستیم کاری انجام دهیم.

به گفته وی به طور طبیعی وقتی حضور مردم به واسطه حضور سازمان بسیج سازندگی تسهیل شد محرومیت‌ها به شکل تضاعفی برطرف خواهد شد بله دولت مسئولیت دارد و ارگان‌ها و نهادهای مختلف مسئولیت دارند اما باید واقعیت را پذیرفت کشوری با جغرافیای گسترده که چندین کشور اروپایی در آن جا می‌شود و حتی وسعت برخی کشورهای اروپایی به اندازه یک استان ما است و با این جمعیت انبوهی ۸۵ تا ۹۰ میلیون نفر که در کشور زندگی می‌کنند با هر گونه امکاناتی که نهادها و دولت‌ها داشته باشند توان این که بخواهند به صورت کامل محرومیت‌زدایی کنند را ندارند و در عمل بدون حضور مردم کاری پیش نمی‌رود.

وی اظهار کرد: در همین سیل‌های اخیر امکانات کشور باید به کجا هدایت می‌شد سمت خراسان‌جنوبی یا سیستان و بلوچستان و یا سایر نقاط کشور در عمل این امکان وجود نداشت و کارها قفل می‌شد اگر حضور مردم نبود و در مجموع بسیج سازندگی علاوه بر قدم بلند در جهت تحقق اهداف انبیا در مسیر کنشگری فعال اجتماعی مردمی برداشت یک قدم بلند در جهت محرومیت زدایی برداشته است هر چه قدر این فرهنگ گسترده‌تر شود و گفتمان وسیع‌تر شود شاهد اقدامات بهتری در عرصه رفع محرومیت خواهیم بود.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از