حالت تاریک
خاورستان گزارش می‌دهد؛

بارش‌های اردیبهشت مرهمی بر عطش خراسان جنوبی

بارش‌های اردیبهشت مرهمی بر عطش خراسان جنوبی

در پی بارندگی‌های اخیر؛ آمار‌ها حاکی از افزایش ١١ درصدی بارش‌ها و آبگیری ٣ میلیون مترمکعبی سد‌های استان دارد که این افزایش مرحمی بر عطش خراسان جنوبی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، خراسان جنوبی بیش از دو دهه است که گرفتار خشکسالی‌های سخت و طاقت‌فرسا شده و دشت‌های خشک و تفتیده آن و سد‌های خالی، تشنه‌تر از همیشه عطش خود را فریاد می‌زنند. 
وضعیت منابع آبی این استان طی تمام این سال‌ها با بحران مواجه بوده و هر‌ساله هشدار‌های کاهش شدید سطح منابع آب و جیره‌بندی آب حتی در شهر‌ها هم مطرح‌شده است. 
در سال آبی جاری نیز میزان بارش‌ها بخصوص در فصل زمستان بسیار کم‌بود، اما بارش‌های بهاری مقداری از کسری سد‌ها و عطش دشت‌ها را جبران کرد، ولی چون این بارش‌ها رگباری و سیل‌آسا بود، خسارت‌هایی را هم به‌دنبال داشت. 
اگر چه وضعیت و شرایط آبی استان خوب نیست و حجم بزرگی از سد‌های استان خالی از آب است، اما خوشبختانه بارش‌های اخیر، سهم خوبی در آبگیری سد‌های استان داشته و وضعیت نسبت به مدت مشابه سال گذشته بهتر گزارش شده است. 

افزایش ١١ درصدی بارندگی‌ها نسبت به پارسال 
جواد نخعی سرپرست اداره‌ کل هواشناسی خراسان جنوبی در این خصوص گفت: مقدار بارندگی در سال آبی جاری از اول مهر ۱۴۰۲ تاکنون به ۱۰۵ میلیمتر رسیده که این مقدار در سال آبی گذشته ۹۵ میلیمتر و در بلندمدت ۱۱۸. ۴ میلیمتر بوده‌ است. 
وی افزود: میانگین بارش‌های استان در سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱ درصد افزایش و در مقایسه با دوره بلندمدت ۱۱ درصد کاهش دارد. 
سرپرست اداره‌ کل هواشناسی خراسان جنوبی بیان کرد: از ابتدای سال آبی - زراعی جاری تاکنون؛ ۱۱۷. ۴ میلیمتر بارندگی در مرکز استان ثبت شده که نسبت به بلندمدت ۱۳ درصد کاهش و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۱ درصد افزایش داشته است. 
نخعی گفت: بیشترین بارندگی‌ها به ترتیب با ۲۴۳ میلیمتر در حاجی آباد زیرکوه، زهان ۱۴۷. ۱ میلیمتر، ۱۳۳ میلیمتر فتح آباد فردوس و ۱۲۷ میلیمتر خضری دشت بیاض به ثبت رسیده‌ است. 
او افزود: کمترین بارش‌های استان نیز به ترتیب با ۳۹. ۸ میلیمتر در بشرویه، ۴۳. ۷ میلیمتر طبس و ۵۲ میلیمتر در ارسک ثبت شده است. 
عباس سارانی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی نیز در خصوص وضعیت آبگیری سد‌های استان، گفت: در استان خراسان جنوبی ٨ سد مخزنی با حجم ۷۵. ۷۵ میلیون متر‌مکعب وجود دارد. 
وی افزود: در پی بارش‌های اردیبهشت ماه؛ بیش از سه میلیون متر‌مکعب روان آب در سد‌های استان ذخیره‌سازی شد که بیشترین میزان ذخیره‌سازی به میزان یک میلیون و ۶۴۰ هزار متر‌مکعب در سد‌های حاجی آباد زیرکوه و۹۷۰ هزار متر‌مکعب در سد نهرین شهرستان طبس انجام شد. 

آبگیری ٢٤ درصد حجم مخازن سد‌های استان 
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی بیان کرد: بر این اساس هم‌اکنون ۱۸. ۵ میلیون متر‌مکعب حجم مخازن سد‌های استان معادل ۲۴ درصد مجموع ظرفیت هشت سد مخزنی استان، آبگیری شده است. 
وی یادآور شد: این در حالی است که در مدت مشابه و اردیبهشت ماه سال گذشته، حجم ذخیره سد‌های استان حدود ١١ و نیم میلیون متر‌مکعب بود و آمار‌ها حکایت از افزایش حدود ٦٠ درصدی آبگیری سد‌ها نسبت به سال گذشته دارد. 
سارانی با اشاره به اینکه هنوز ٧۵ درصد حجم سد‌های استان خالی است و با شرایط ایده‌آل فاصله داریم، عنوان کرد: بجز سد نهرین طبس که برای شرب و کشاورزی استفاده می‌شود، بقیه سد‌ها کاربرد کشاورزی دارد. 
او ادامه داد: با توجه به شرایط اقلیمی استان، ماهیت بارش‌های بهاری رگباری است که باعث ایجاد سیلاب نقطه‌ای می‌شود، بطور مثال در یک نقطه مثل نوده و آبیز زیرکوه، طی ٢٤ ساعت، ٦٠ میلی‌متر بارندگی می‌شود و سیل راه می‌افتد، بر همین اساس در استان آب سطحی محدودی داریم. 
سارانی با اشاره به اینکه قبلا نیز اعلام کردیم که تمامی سد‌های استان در وضعیت پایدار و سالم هستند و ورودی و خروجی مخازن سد‌ها به‌صورت لحظه‌ای کنترل می‌شود لذا برای مهار سیلاب‌های احتمالی آمادگی کامل را دارند، گفت: بنده خبر شکسته شدن سد در استان را تکذیب می‌کنم، چرا که سد تعریف مشخصی دارد و سازه‌های کوچکی که برای مهار آب و سیلاب احداث می‌شود، سد نیستند بلکه بند نامیده می‌شوند. 
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی تاکید کرد: طی بارندگی‌های اخیر، ۲ بند خاکی در زیرکوه که بر اثر سیلاب دچار خسارت شدند، در دهه ‌های گذشته بنا به درخواست مردم و با مشارکت آنان توسط نهاد‌هایی غیر از وزارت نیرو احداث شده بودند که این شرکت درباره پایداری و بهره‌برداری این‌گونه بند‌ها به متولیان آن تاکیدات و تذکرات لازم را اعلام کرده بود. 
سارانی اظهارکرد: از‌جمله دلایل مخرب بودن سیلاب‌ها هم این است که متاسفانه برخی بدون توجه به مسائل قانونی، حقوقی و فیزیک رودخانه، اقدام به دخل و تصرف و تجاوز به حریم رودخانه، ساخت‌و‌ساز غیر مجاز و انتقال زمین‌های کشاورزی به داخل رودخانه، عدم رعایت استاندارد‌ها در ساخت پل و... می‌کنند، در‌حالی‌که اگر نکات ایمنی و فنی درست انجام شود، سیل نعمت است و تخریبی را به‌جا نمی‌گذارد. 


٦ سد تغذیه مصنوعی در حال ساخت است 
سارانی گفت: برای افزایش آبدهی قنوات و چشمه‌ها نیز یک سری سد‌های تغذیه مصنوعی از‌جمله در شوسف و مزار سیدعلی وجود دارد. همچنین برخی سازه‌های آبخیزداری توسط منابع طبیعی و بند‌های خاکی توسط خود مردم با مشارکت جهاد کشاورزی ایجاد شده که باعث نفوذ تدریجی آب در زمین و تاثیر مثبت برآبدهی قنوات و چشمه‌ها می‌شود. 
وی بیان کرد: هم‌اکنون نیز با توجه به ظرفیت و مطالعات انجام شده، ساخت ٦ سد تغذیه مصنوعی را در دستور کار داریم که در مناطق مرزی از‌جمله آهنگران، بندان و گزیک برای مهار آب‌های سطحی و روان آب‌ها و جلوگیری از خروج آب از مرز اجرا می‌شود. 

انتهای پیام/٧ 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از