سرویس: اقتصادی کد خبر: 96767 ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲

گزارشی از مسیری که سال‌هاست مسئولان به آن بی‌مهری می‌کنند؛

مسیر مهم خوسف نایبند، قطعه گمشده در شرق کشور/ سنگ‌اندازی‌ها ادامه‌دار خواهد بود؟

مسیر خوسف نایبند که دارای اهمیت فراوانی است، سال‌هاست مورد بی‌مهری مسئولان قرار گرفته و حتی سنگ‌اندازی‌هایی در تکمیل آن انجام می‌شود.

مسیر مهم خوسف نایبند، قطعه گمشده در شرق کشور/ سنگ‌اندازی‌ها ادامه‌دار خواهد بود؟

به گزارش خبرنگار خاورستان، یکی از مسیرهای مهم در خراسان‌جنوبی جاده بیرجند خوسف نایبند بهاباد یزد است که سال‌هاست مورد بی‌مهری مسئولان قرار گرفته است. در حال حاضر مردم جهت عزیمت از بیرجند به یزد، از مسیر طبس عبور می‌کنند که فاصله‌ای حدود 628 کیلومتری دارد اما با تکمیل جاده از مسیر نایبند و بهاباد، این مسیر کوتاه می‌شود و این به معنای نزدیکی دیگر شهرها از جمله شیراز به مشهدمقدس است و طبیعی است که با تکمیل این جاده و کوتاه‌شدن مسیر، تردد زیادی در آن برقرار می‌شود و این، عاملی جهت توسعه شهرهای مسیر به خصوص شهرستان خوسف خواهد شد. همچنین کوتاهی مسیر، کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای را نیز در پی دارد که این مورد نیز، اهمیت فراوانی دارد.

قرارگیری یک شهر در مسیری پرتردد می‌تواند آن منطقه را به یکی از مراکز اقتصادی و تجاری تبدیل کند و رونق گردشگری و کسب و کار را در پی داشته باشد اما متأسفانه احداث و تکمیل مسیر خوسف نایبند که یکی از راه‌های توسعه به خصوص برای شهرستان خوسف به شمار می‌رود، از مردم این منطقه سلب شده است. حق مسلم مردم این شهرستان و حتی استان، دوری از قافله پیشرفت نیست و نباید باعث منزوی‌شدن یک منطقه شد.

با توجه به این‌که این مسیر یزد طبس بیرجند جزو پرترددترین جاده‌های استان است و هر روز رانندگان زیادی از استان‌های دیگر از این جاده استفاده می‌کنند، بحث توجه به مسیر جایگزین که مسیر را کوتاه‌تر می‌کند مورد تأکید رانندگان سایر استان‌ها قرار گرفته و خواستار تکمیل مسیر جدید هستند.

سیاهکویی یکی از رانندگان خودروی سنگین که اهل استان کرمان است در این خصوص در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: در مسیر خوسف نایبند، از شهر خوسف تا آبگرم لوت قسمتی از جاده ایجاد و حدود نیمی از آن آسفالت و بقیه رها شده است و در ادامه نیز مسیر از آبگرم لوت به سمت نایبند تعریف شده که حدود 100 کیلومتر است یعنی از بیرجند تا نایبند مسیر بیش از 140 کیلومتری تعریف شده که لازم است این مسیر مطالعه و ساخته شود.

وی افزود: آن‌چه مهم است از سمت نایبندان به بهاباد و بافق یزد است که اگر انجام شود خوب است اما مهم‌تر، مسیری است که بیرجند را به جنوب و جنوب‌غرب کشور وصل می‌کند. محور راور- زرند- رفسنجان به سمت شهربابک و مسیر سرچاهان - ارسنجان است که تمامی این مسیرها برقرار است اما تعریف و بررسی نشده است.

این راننده بیان کرد: باید بین استان‌های فارس، کرمان و خراسان‌جنوبی پیگیری‌های لازم از سوی مسئولان و نمایندگان مجلس انجام شود.

سیاهکویی عنوان کرد: محور بین این استان‌ها برقرار است اما در طول محور نقاط کلیدی 10 یا 20 کیلومتری است که هنوز روی زمین مانده و انجام نشده است که بیشترین این نقاط در محور میمند – رفسنجان است که اگر این 40 کیلومتر برقرار شود خوب است.

وی اظهار کرد: کریدوری داریم از راور به طول حدود 500 کیلومتر تا شیراز و در ادامه از شیراز تا نایبند که حدود 800 کیلومتر است که اگر جاده نایبند خوسف اجرایی شود، فاصله بیرجند تا شیراز را حدود 250 کیلومتر نزدیک می‌کند.

این راننده عنوان کرد: اگر قرار باشد در محورهای بهاباد- یزد پیش‌بینی‌هایی صورت گیرد، زمان‌بر است.

سیاهگویی تصریح کرد: اما در حال حاضر نزدیک‌ترین کریدوری که برقرار است و باید اجرایی شود نایبندان- لوت به خوسف است. اگر این مسیر اجرایی شود، محور بیرجند از دامنه محور موجود راور- زرند- رفسنجان- شهر بابک- یزد - سرچاهان و ارسنجان برقرار است.

وی با بیان این‌که فاصله ارتباطی از شهر بابک تا شیراز 320 کیلومتر است، گفت: محور رفسنجان تا شیراز 390 کیلومتر طول دارد و از راور محور 520 کیلومتری تا شیراز و مسیر راور تا نایبندان نیز برقرار است اما برخی نقاط کلیدی در محور وجود دارد که اجرایی نشده و همان مسیر میمند رفسنجان است. 

این راننده بیان کرد: شاید مسئولان واقف به مسیرها نباشند و بگویند اتصال بیرجند به یزد را انجام می‌دهیم که کار مهم‌تری است اما باز هم محوری که از بیرجند تا نایبندان باید ساخته شود، محوری است که حدود 360 کیلومتر مسافتی را به تعریف پیمایش به وجود می‌آورد در حالی‌که 150 کیلومتر از این مسیر وجود ندارد در صورتی که محور برقرار است.

سیاهکویی بیان کرد: اگر محور مورد نظر اجرایی شود مسیر بیرجند- راور- زرند- رفسنجان به سیرجان- بندرعباس حدود 150 کیلومتر از مسیری که در حال حاضر وجود دارد نزدیکتر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: مسیر جایگزین مهم اقتصادی بندر عباس- راور- نایبندان- خوسف- بیرجند- گناباد- مشهد موازی مسیر راور- دیهوک- فردوس- بجستان- مشهد است.

اتصال شاهراه چهار استان از بیرجند به خراسان رضوی مهم است

این راننده اظهار کرد: شاهراه چهار استان مهم از جمله فارس، هرمزگان و کرمان می‌تواند از طریق بیرجند به خراسان رضوی وصل شود که این مسئله مهمی است.

سیاهکویی به دو کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب که از خراسان‌جنوبی می‌گذرد اشاره کرد و گفت: در این کریدورها قطعه گمشده خوسف - نایبندان است.

وی تاکید کرد: نیاز است نگرش مسئولان به سمت صحبت‌های مردم معطوف شود. گاهی مسئولان هزینه‌هایی می‌کنند که فاصله زیادی دارد و این فاصله‌های زیاد ضرر دارد.

چرا مسئولان به کاهش مسیرها بی‌توجه هستند؟

این راننده تصریح کرد: چرا وقتی محوری وجود دارد نسبت به اجرای آن اقدام نمی‌شود؟

سیاهکویی ضمن گلایه از مسئولان نسبت به بی‌توجهی به کاهش مسیرها، خاطرنشان کرد: متاسفانه مسئولان در ساده‌ترین کارها یعنی تابلوهای راهنمایی جاده کوتاهی می‌کنند.

به گزارش خاورستان، احداث و تکمیل مسیر خوسف نایبند بهاباد یزد به گفته بسیاری از کارشناسان، رانندگان خودروها و مردم، در کاهش هزینه و وقت بسیار اهمیت دارد. پایگاه خبری تحلیلی خاورستان، در این خصوص چندین مطلب و گزارش منتشر کرده است. در پیگیری‌های سال‌های گذشته، مشخص شد محمد شفیعی فرماندار شهرستان خوسف به دلایل نامعلومی جهت جلوگیری از احداث و تکمیل مسیری که مسئولان سابق و فعلی استان‌های خراسان جنوبی و یزد آن را مهم می‌دانند، این مسیر را اختصاصی عنوان می‌کند در صورتی که راه و شهرسازی خراسان جنوبی در نامه‌ای که 5 آذرماه 1396 با امضای مهدی جعفری مدیرکل سابق ارسال شد، بیان شده بود تکمیل این محور از پروژه‌های با اولویت و نیمه‌تمام این اداره کل است.

بنابراین گزارش؛ انجام اقداماتی گذرا مانند تیغ‌زنی قسمت کوچکی از مسیر یا آسفالت به میزان کم، دردی از این مسیر مهم دوا نمی‌کند بلکه تکمیل و احداث آن برای مردم اهمیت دارد. اکنون که در آغازین روز از هفته دولت قرار داریم و شعار دولت حجت‌الاسلام حسن روحانی، تدبیر و امید است، باید دید با توجه به درخواست‌های بی‌شمار مردم جهت تکمیل این مسیر راهبردی، آیا مسئولان استانی و کشوری توجهی به این مسیر خواهند کرد یا مانند گذشته بی‌تفاوت از کنار آن عبور می‌کنند؟

انتهای پیام/127/ 40/ 4

اخبار مرتبط:

مسیر "طلای سرخ"، در ناهمواری بودجه‌ای

دستور مافوق هم نتوانست فرماندار را به پای اجرا بکشاند

تناقض گفته‌ها با مشاهدات گردشگران

عدم انجام تعهدات و به خطر افتادن جان مردم در جاده


نظرات بازدیدکنندگان

عباس
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳

قابل توجه نماينده محترم وانلابي ومردمي واستاندار پرتلاش در رسانه ها.انشالله كه نتيجه عملي تلاش اين عزيزان در روي زمين وقابل لمس براي مردم هم ببينيم


نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها

آخرین مطالب