سرویس: اقتصادی کد خبر: 94231 ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸

در شماره جدید روزنامه مهرمشرق می‌خوانید؛

آقایان کاندیدا؛ گردش حساب بانکی‌تان را به مردم اعلام کنید/ عدم آمادگی کاندیدای مستقل برای مناظره/ مجلس مقتدر حامی مردم و رونق تولید است

در شماره جدید مهرمشرق گزارشی شفافیت مالی کاندیداهای مجلس در استان، گفت‌وگو با شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی خراسان جنوبی در خصوص برگزاری مناظرات کاندیداها در دانشگاه‌ها و چندین گفت‌وگو و بسته خبری انتخاباتی را می‌خوانید.

آقایان کاندیدا؛ گردش حساب بانکی‌تان را به مردم اعلام کنید/ عدم آمادگی کاندیدای مستقل برای مناظره/ مجلس مقتدر حامی مردم و رونق تولید است

به گزارش خاورستان، در شماره 230 مهرمشرق گزارشی شفافیت مالی کاندیداهای مجلس در استان با عنوان «آقایان کاندیدا؛ گردش حساب بانکی‌تان را به مردم اعلام کنید»، گفت‌وگو با شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی خراسان جنوبی در خصوص برگزاری مناظرات کاندیداها در دانشگاه‌ها با عنوان «عدم آمادگی کاندیدای مستقل برای مناظره»، گزارش ویژه‌ای از برنامه‌های حسین خسروی، کاندیدای این دوره مجلس شورای اسلامی با عنوان «مجلس مقتدر حامی مردم و رونق تولید است» و چندین گفت‌وگو و بسته خبری انتخاباتی را می‌خوانید.

دریافت پی‌دی‌اف روزنامه

آقایان مجیدی خسروی و حجت الاسلام حسینی؛

گردش حساب بانکی تان به مردم اعلام کنید

مردم را مَحرم بدانیم

یکی از موضوعاتی که اخیرا، قبل و حین تبلیغات انتخاباتی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی مطرح شده است، موضوع شفافیت های مالی کاندیداهای انتخاباتی است. شفافیتی که می تواند ظرف وجودی کاندیداها را شیشه ای کرده و مردم را در جریان ظاهر و باطن آنها قرار دهد. این شفافیت می تواند نشان دهنده این موضوع باشد که کدام کاندیدا نسبت به مردم محروم و درد کشیده استان، واقعیت نزدیک تری دارد، آیا او زاده، برخاسته و همجنس همین قشر محروم است یا جزو قشر مُرفه و اعیان نشینی است که چیزی از رنج و مشکلات مردم درد کشیده را درک نمی کند و راهیابی به مجلس را نه برای مردم، بلکه برای موقعیت یابی خودش دنبال می کند. همچنین این موضوع  پس از پایان انتخابات و تعیین نماینده هم می تواند موثر باشد و در این خصوص مردم می توانند تمام مسیری را که نماینده شان در مجلس طی کرده است را مورد بازبینی و ارزیابی قرار دهند؛ نماینده ای که لیست اموال و دارایی هایش را برای مردم بیان کرده است، پس از مفارغت از کرسی نشینی مجلس، اینکه چه داشته و چه دارد، مشخص خواهد بود.

اما حالا خواسته مردم از کاندیداها برای بررسی و شفافیت دقیق تر، فراتر از اعلام لیست اموال است، چرا که ممکن است غیر از لیست اموال ثبت شده، دارایی های دیگری هم وجود داشته باشد. به همین منظور خواسته مردم این است که لااقل کاندیداهای مطرح که از رقبای انتخاباتی شان جلوتر هستند، نسبت به این موضوع پیش قدم شوند. آقایان خسروی ، مجیدی و حجت الاسلام علیرضا حسینی آیا شما به عنوان کاندیداهایی که در زمینه انتخابات، حضور پر شورتری داشته اید، حاضرید گردش شش ماهه حساب بانکی خود را برای مردم اعلام و در اختیار رسانه ها قرار دهید؟ قطعا این موضوع می تواند در تبیین شفافیت شخصیت شما، بسیار موثرتر باشد. همچنین درخواست و انتظار دیگر مردم این است که کاندیداهای این دوره انتخاباتی، عملکرد مالی مسئولیتی که در استان یا سایر نقاط داشته اند را به صورت شفاف اعلام و در اختیار مردم قرار دهند.

نامه مجیدی به دادگستری برای شفافیت یا علیه شفافیت؟

در همین زمینه در اولین روز تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی، مجیدی که با ورودش به عرصه انتخابات هتریک کرد، نامه ای به دادگستری زد که در آن از شفافیت اموال و لزوم اعلام آن به این نهاد دم زد. نامه‌ای که شاید بیشتر جنبه تدافعی داشته باشد تا تهاجمی. چرا که پیش از آن چند کاندیدا  از جمله حسین خسروی  لیست اموال خود را در کانال‌های فضای مجازی منتسب به خودشان منتشر کرده بودند و در ادامه علیرضا حسینی نیز در گفتگو با مهر مشرق نیر لیست اموال و هرینه تبلیغاتی خود ارائه نمود، آن هم نه بطور خصوصی برای دادگستری، بلکه بصورت عمومی برای همه مردم. حال این سوال پیش می‌آید که آیا «مجیدی» برای فرار از اعلام عمومی اموالش چنین نامه‌ای زده تا افکار عمومی را از انتشار اموالش برای مردم منحرف سازد؟ آقای مجیدی بهتر است برای مقابله با این شائبه، لیست اموال خود را منتشر نماید.

پیشنهاد بعدی این است که خسروی و حسینی منابع تبلیغاتی خود را اعلام کرده اند، مجیدی نیز منبع و میزان هزینه های انتخاباتی خود را نیز برای مردم شفاف سازد تا گامی از سایر کاندیداها در این زمینه جلو باشد تا این نامه و شعار شفافیت برای مردم ملموس شود.

از آنجایی که مجیدی به بحث شفافیت بسیار علاقه‌مند به نظر می‌رسد، بعنوان یک شهروند، برای شناخت بیشتر ایشان میخواهم نظر خود را در مورد مواردی چون برجام، FATF، فتنه 88، دولت مستقر، علی لاریجانی(که بنظر می رسد توسط ایشان به ریاست کتابخانه مجلس منصوب شدند) بیان کنند و بدین وسیله پیش قدم شفافیت گشته و سایر کاندیداها را نیز تشویق به این امر کنند، هرچند برخی از کاندیداها در برخی از این موارد مواضع خود را روشن بیان کرده‌اند.

آقای مجیدی! شما در جمع مردم روستای مبارک آباد گفتید شعار من این است که مردم چه می‌گویند و مردم چه می‌خواهند. امروز نیز مردم از شما شفافیت می‌خواهند، آیا حاضرید به حرف این مردم گوش دهید؟

تشکل‌های دانشجویی خراسان جنوبی خواستار شفافیت مالی نامزدها/

عدم آمادگی کاندیدای مستقل برای مناظره

طرح شفافیت اموال و آراء نمایندگان باید تصویب شود

طی دو سه روز اخیر و همزمان با تبلیغات انتخاباتی کاندیداهای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، شاهد موضوعات و موارد متفاوتی بودیم که تب و تاب انتخابات را بیشتر کرد. در این خصوص می توان به درخواست شفافیت اموال و آراء کاندیداها توسط نهادهای دانشجویی و همچنین سرباز زدن برخی از کاندیداها نسبت به پاسخگویی به سوالات مردمی و یا شرکت در مناظره اشاره کرد. همچنین طی روزهای باقی مانده از مدت تبلیغات هم حتما مناظرات دیگری انجام خواهد شد تا بتواند مردم را برای یک انتخاب اصلح و احسن آماده کند.

شفافیت آراء؛ طرحی برای نظارت مردم بر نمایندگان

«رحیمی» دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی خراسان جنوبی، در خصوص ارائه طرح شفافیت اموال و آراء کاندیداها و نمایندگان مجلس، در گفتگو با مهرمشرق، می گوید: هدف ما از اجرای این طرح که دارای دو بعد شفافیت اموال و شفافیت آراء است این است که گفتمان شفافیت را بین مردم، دانشجویان و اقشار مختلف جا بیندازیم. در واقع شفافیت دارایی سبب می شود تا کاندیدایی که قرار است مردم به او رأی دهند کاملا زیر نظر مردم باشد و جلوی تطمیع او گرفته شود. بر این اساس اگر در مجلس نماینده ای بخواهد رشوه، خانه یا ماشینی بگیرد، صدای آن بلند می شود و جلوی تطمیع و همچنین رأی هایی را که نه به نفع مردم، بلکه به نفع قشر خاصی است، گرفته می شود.

 وی می افزاید: اگر موضوع شفافیت آراء نمایندگان محقق شود، حدود 70 درصد از مشکلات مجلس حل می شود، چراکه با شفافیت آراء هر نماینده ای، مردم در جریان تمام عملکرد و آراء مثبت و منفی او خواهند بود و اگر این آراء به ضررشان باشد، نماینده را مورد بازخواست قرار خواهند داد.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی خراسان جنوبی، بیان می کند: از دوره هفتم به بعد، مشکلات مجلس شورای اسلامی بیشتر شد، چراکه تا قبل از این دوره نمایندگان باید برای اعلام نظر مثبت یا منفی خود قیام می کردند و به این صورت افراد موافق و مخالف کاملا مشخص بودند. اما از مجلس هفتم به بعد، که رأی به صورت کلیدی شده است، دیگر مثبت یا منفی بودن رأی هر نماینده ای مشخص نمی‌شود. در حالی که با شفافیت در این زمینه، می توان در صورت اهمال کاری یا حرکت در مسیری برخلاف منافع مردم، شخص نماینده را مورد بازخواست قرار داد.

مناظره فرصتی برای شناخت دقیق نامزدها است

رحیمی با اشاره به برنامه ریزی برای برگزاری برنامه های مناظره ای در دانشگاه ها هم اظهارمی کند: این مناظرات به صورت پرسش و پاسخ است که هدف از این طرح هم جهت دادن به صحبت های کاندیداها است. در واقع فضا به گونه ای نباشد که کاندیداها حرفهایی را بزنند و در پایان هم هیچ خروجی نداشته باشد، بلکه باید با برگزاری مناظره، فضا طوری باشد که در پایان آن مردم بتوانند برای انتخاب خود و اینکه آیا این کاندیدا، می تواند کاندیدای اصلح و مورد انتخابشان باشد یا خیر، تصمیم بگیرند.

وی تاکید می کند: این پرسش و پاسخ ها حول ده محور و مسئله اساسی استان و کشور آماده شده و باید کاندیداها نظرشان را نسبت به این پرسش ها و مسائل واضح بیان کنند تا مردم بر اساس عقاید آنها بتوانند درست تصمیم گیری کنند.

عدم اعلام آمادگی مجیدی برای مناظره پس از دو بار تماس

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی خراسان جنوبی، تصریح می کند: برای اطلاع رسانی درست و آمادگی کامل کاندیداها در جلسات پرسش و پاسخ و همچنین عدم وجود بهانه برای شرکت نکردن، از روز سه شنبه هفته قبل، با تک تک کاندیداها تماس گرفته و از آنها دعوت کرده ایم. طی این تماس ها به جز 3-4 نفر از کاندیداها، همه برای حضور در این جلسات اعلام آمادگی کرده اند.

رحیمی ادامه می دهد: البته در این خصوص با « محمدرضا مجیدی» هم دو بار تماس گرفته شده که گفته است حضور یا عدم حضورش را اعلام خواهد کرد، اما تاکنون هیچ خبری در خصوص حضور این کاندیدا در جلسه مناظره دریافت نکرده ایم. یک بار دیگر و البته برای آخرین بار، تماس دیگری با این کاندیدا خواهیم گرفت تا ببینیم نظرشان چه خواهد بود.

نامزدی که در مناظره شرکت نکند، حرفی برای گفتن ندارد

وی تاکید می کند: اگر کاندیدایی اعلام کند که برای حضور در جلسه مناظره، نظرش عوض شده و قصد شرکت ندارد، طبیعتا برداشت می شود که این کاندیدا حرفی برای گفتن ندارد که نمی خواهد حضور پیدا کند.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی خراسان جنوبی، می گوید: تاکنون 18 نفر از کاندیداها و بخصوص کاندیداهای مطرح، برای حضور در این مناظرات اعلام آمادگی کرده اند، اما برای برقراری عدالت و جلوگیری از تضییع حق کاندیداهایی که قصد شرکت در مناظره را ندارند، برای آنها مصاحبه حضوری در استودیو انجام و پس از ضبط، رسانه ای خواهد شد. چراکه هدف ما این است که مردم با سوالات و جواب های کاندیداها آشنا شوند و بهترین انتخاب را داشته باشند.

رحیمی ادامه می دهد: برای برگزاری مناظرات، تاکنون با دانشگاه فرهنگیان، صنعتی و بیرجند هماهنگی شده است، اما با دانشگاه آزاد هم که تاکنون مخالفت کرده است، در حال رایزنی هستیم.  بر این اساس احتمالا 3-4 جلسه مناظره در دانشگاه ها برگزار خواهیم کرد.

نامزدی که اکنون پاسخگوی مردم نباشد در مجلس هم پاسخگو نخواهد بود

وی در خصوص فرار برخی از کاندیداها از پاسخگویی به مردم یا عدم حضور آنها در مناظرات هم، تاکید می کند: کاندیدایی که از الان خودش را پاسخگوی مردم نداند، اگر به مجلس راه پیدا کند، باز هم پاسخگوی مردم نخواهد بود و حتی ممکن است جواب سلام مردم را هم ندهد، بنا بر این مردم بر اساس همین رفتارهای کاندیداها هم می توانند نسبت به اصلح بودن آنها شناخت پیدا کنند.

تلاش برخی کاندیداها برای چسباندن خود به شخصیت شهید سلیمانی

وی در خصوص استفاده ابزاری برخی از کاندیداها از مقام والای شهید سلیمانی و مقایسه رفتار خود با این شهید بزرگوار هم، تاکید می‌کند: قبلا هم پیش بینی کرده بودیم که ممکن است برخی کاندیداها خودشان را به شهید سلیمانی بچسبانند و نزدیک کنند که البته این یک موضوع طبیعی در عرصه سیاست است، اما آنچه که اهمیت دارد بینش مردم است که در مواجهه با این موارد چگونه برخورد کنند.

شفافیت آراء در مجلس ضروری است

«الهامی» دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن بسیج دانشجویی هم در گفتگو با مهرمشرق، اظهارمی‌کند: در شرایط کنونی برای بهبود و رفع مشکلات کشور، ایجاد برخی زیربناها و پیش قانون ها لازم است تا بر اساس آن بتوان قوانین مناسب دیگری را تصویب کرد که در این خصوص یکی از اصلی ترین زیربناها، قانون شفافیت است، چه شفافیت آراء و چه شفافیت اموال کاندیداها.

وی تاکید می‌کند: موضوعی که اکنون در مجلس وجود دارد، موضوع تعارض منافع با جریان یا شغل است، یعنی ممکن است نمایندگان نسبت به برخی از طرح هایی که راجع به آن رأی می‌دهند، منافعی داشته باشند. مثلا نماینده ای که پزشک و عضو کمیسیون بهداشت است، به طرح هایی که ممکن است به ضرر پزشکان باشد رأی نمی‌دهد و منافع خود را بر منافع مردمی مقدم می‌دارد.

دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن بسیج دانشجویی، می افزاید: اگر جریان شفافیت اموال یا آراء تصویب و عملی شود، می توانیم بفهمیم که نماینده ای که به او رأی داده ایم و او را به عنوان نماینده و وکیل خود به مجلس فرستاده ایم، آیا در مجلس حضور دارد یا خیر و اینکه نسبت به فلان موضوع یا طرح چه نظر و چه رأیی دارد؟

الهامی ادامه می دهد: در حالی که باید مردم از رویکرد و عملکرد نماینده شان در مجلس با خبر باشند، اما الان اصلا نمی دانند که نماینده شان در مجلس چکار می کند. متاسفانه اکنون مردم نمی دانند که مثلا در موضوع برجام یا « اف ای تی اف»، کدام نماینده موافق یا مخالف بود، شاید نماینده ای که در ظاهر انقلابی است، اما ریاکار باشد و برخلاف ظاهر و سخنانش عمل کرده و رأیی بر خلاف منافع مردم بدهد.

مجلس شفاف و شیشه ای زیربنای اصلی بهبود شرایط

وی با اشاره به طرح شفافیت اموال هم  با اشاره به اینکه یک نماینده مرفه و پولدار شاید آنچنان که باید نتواند حال محرومان را درک کند، می گوید: طرح شفافیت طرح بسیار مهمی است که با توجه به شرایط کنونی کشور، تصویب آن لازم و ضروری است و اگر به نتیجه برسد، قطعا راهکارهایی برای حل و برون رفت از مشکلات وجود دارد. اما متاسفانه مشکل این است که نمایندگان ما یا این طرح را به مجلس نمی برند و یا اگر هم می برند به آن رأی نمی دهند تا نسبت به رأیی که در مجلس می دهند مسئولیتی نداشته و مردم هم از رأی آنها بی خبر باشند. این در حالی است که یکی از اصلی ترین زیربناهای بهبود این شرایط، شفاف و شیشه ای بودن مجلس است و اگر رأی ها شفاف باشد، نمایندگان بیشتر فکر و بهتر تصمیم گیری خواهند کرد.

ترس برخی از کاندیداها برای مناظره و حضور بدون روتوش

دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن بسیج دانشجویی، با اشاره به موضوع برگزاری مناظرات هم، معتقد است که مناظره تقابل افکار، دانش ها، علم ها و بهترین روش برای اینکه بفهمیم در ذهن کاندیداها چه می گذرد. در واقع مناظره بهترین روش برای این است که کاندیدا را در مقابل تفکر مقابل یا رقیبش قرار دهیم و به عیار واقعی افراد پی ببریم.

الهامی تاکید می کند: در حالی که تاثیر مناظرات روی مخاطب بسیار بالا بوده و کاندیداها را تحت شرایط واقعی و بدون روتوش، ویرایش و دستکاری در مقابل رقیب و مردم قرار می دهد، اما برخی از کاندیداها از آن استقبال و برخی هم از حضور در این جلسات ترس و هراس دارند.

حق کشی نامزدها با عدم حضور در مناظرات

وی می افزاید: ترس و خودداری برخی از کاندیداها از مناظره در حالی است که شرکت در این جلسات و روشن شدن موضوعات مختلف، حق مردمی است که می خواهند رأی دهند. برای اینکه مردم بفهمند که کاندیدای مورد نظرشان کیست و در چه تفکر و دنیایی سیر می کند، بهترین امکان برای دستیابی به این اطلاعات، همین مناظرات است.

وی تاکید می کند: مناظره و فهمیدن افکار، اهداف و برنامه ها و رویکردهای کاندیداها حق مردم است، اما نماینده ای که به دلیل ترس از مناظره، مردم را از حق طبیعی آنها برای شناخت واقعی خود محروم و حقشان را پایمال می کند، قطعا نمی تواند در مجلس از احقاق حق مردم حرف بزند.

«حسین خسروی» کاندیدای یازدهمین دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف:

مجلس مقتدر حامی مردم و رونق تولید است

پیگیر تصویب طرح‌های تشویقی سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی خواهم بود

«حسین خسروی» کاندیدای یازدهمین دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف با بیان اینکه مجلس در نظام جمهوری اسلامی ایران از اهمیت ویژه و والایی برخوردار بوه و محور بسیاری از تصمیم گیری ها، قانون گذاری ها و برنامه ریزی ها است و چراغ هدایت دولت و ملت را به دست دارد، گفت: مجلس پایگاه اساسی نظام و مردم و مایه حضور و مشارکت واقعی مردم در تصمیم گیری ها و مظهر اراده ملی است.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب نيز در خصوص جايگاه رفيع مجلس شوراي اسلامي فرمودند که «مجلس شوراي اسلامي جايي است كه اميد ملت ما به آن نقطه است اين مجلس براي ملت سنگر است ، اما سنگري در مقابل دشمنان»، بر همین مبنا و با توجه به نقش موثر و مهم مجلس در نظام کشور، وظایف عمده مجلس بنا بر قانون اساسی در دو بخش قانونگذاری و نظارت خلاصه می شود.

 بهره گیری از نیروی های جوان ، متخصص و انقلابی در استان

کاندیدای یازدهمین دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اعلام برنامه ها و اهداف خود با بهره گيري از همه نيروهاي كارآمد، متدين،‌ متخصص، جوان و كارشناس و همه امكانات مادي و معنوي موجود در كشور ايران جهت آگاهي و تنوير افكار عمومي مردم شهرستان هاي بیرجند، درمیان و خوسف، افزود: این برنامه ها در حوزه عمران و زیرساخت تلاش برای اتمام دوبانده شدن محورهای اصلی استان (بیرجند – قاین و بیرجند - نهبندان)، تلاش جهت تکمیل و آسفالت جاده های روستایی حوزه انتخابیه، تلاش جهت اختصاص بودجه برای اجرای پروژه های شهری و روستایی، پیگیری برای رونق ساخت و ساز در حوزه مسکن بعنوان یکی از معضلات فعلی کشور و تلاش برای عملیاتی نمودن پروژه بسیار مهم راه آهن بیرجند است.

خسروی با بیان اینکه تورم و بیکاری کمر مردم را شکسته است و برای مردم بسیار سخت است که خیل جوانان بیکار و کارخانجات تعطیل را ببینند، تصریح کرد: تسهیلات گران قیمت، کمکی به خروج تولید از رکود نمی کند و صاحبان صنایع و کشاورزان، توان بازپرداخت چنین تسهیلاتی را ندارند و دولت باید برای فعال شدن صنایع استان، تصمیم جدی اتخاذ کند.

حمایت از تولید استان

وی با تاکید بر اینکه حمایت از تولیدات داخلی و بویژه صنعت لاستیک سازی در کشور سبب رونق اقتصاد در این صنعت استان نیز می شود، گفت: اگر به دنبال رونق و رشد اقتصادی هستیم بایستی شیوه فعلی در بانک ها تغییر کرده و بانک ها، به دنبال حمایت از سرمایه گذار و تولید کننده باشند نه بنگاه داری. اگر حمایت واقعی از سرمایه گذاری صورت بگیرد مشکل اشتغال جامعه حل می شود چرا که نبود اشتغال، معضلات اجتماعی، فرهنگی، روحی و روانی برای جامعه ایجاد می کند.

کاندیدای یازدهمین دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بر همین اساس و در راستای حمایت از سرمایه گذاری، یکی از شاخص های مهم که با تلاش و پیگیری می توان نتایج خوبی را برای اقتصاد استان رقم زد، استفاده از صندوق توسعه ملی با توجه به مناطق غیربرخودار که شهرستان‌های استان را شامل می شود و کمک شایانی به صنایع استان خواهد کرد، می باشد.

توجه ویژه به عدالت و مبارزه با فساد

خسروی با تاکید بر اینکه یکی دیگر از مسائل مهم و راهبردی در حوزه اقتصاد، توجه ویژه به عدالت و مبارزه با فساد است که این دو لازم و ملزوم یکدیگرند، عنوان کرد: فساد اقتصادی و اخلاقی و سیاسی، توده ی چرکین کشورها و نظام‌هاست و اگر در بدنه‌ی حکومت ها عارض شود، زلزله ی ویرانگر و ضربه زننده به مشروعیّت آنها خواهد بود. این برای نظامی چون جمهوری اسلامی که نیازمند مشروعیّتی فراتر از مشروعیّت‌های مرسوم و مبنائی تر از مقبولیّت اجتماعی است، بسیار جدّی تر و بنیانی‌تر از دیگر نظام ها است.

تصویب طرح‌های تشویقی برای سرمایه گذاری در استان 

وی برنامه های خود در حوزه اقتصاد و صنعت را تلاش جهت تصویب طرح های تشویقی برای سرمایه گذاری در مناطق و استان های محروم برای ورود سرمایه گذار به استان، حمايت از كار آفريني و استفاده از ثروت ملي و نيروهاي انساني كارآمد در اين جهت و تقويت فعاليت هاي بخش تعاون، ايجاد بستر و زمينه مناسب براي جذب سرمايه هاي داخلي وخارجي به منظور ايجاد كار و اشتغال و بكارگيري نيروهاي جوان در اين زمينه و حمايت از صنايع داخلي و جلوگيري از ورود بي حدوحصر كالاهاي وارداتي براي حمايت از توليدات داخلي اعلام کرد.

کاندیدای یازدهمین دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه براي فراهم آوردن زمينه احساس امنيت در سرمايه گذاران و حمايت از صاحبان صنايع و رفع قوانين محدود كننده و كاستن بروكراسي دست و پا گير براي ايجاد زمينه هاي مناسب سرمايه گذاري هر چه بيشتر با ايجاد تعامل بين مديران بنگاه هاي اقتصادي و كارخانجات تلاش خواهم کرد، افزود: تلاش برای ایجاد صنایع کم آب بر در شهرک های صنعتی، تلاش برای رفع مشکلات مالیاتی شرکت ها و صنایع تولیدی در خراسان جنوبی  به صورت ویژه و تلاش برای رفع خام فروشی محصولات استراتژیک استان و فراهم نمودن

بستر مناسب برای فرآوری محصولات کشاورزی در برنامه های سازمان تعاون روستایی در زمینه جذب سرمایه گذار از دیگر برنامه ها در حوزه اقتصاد و صنعت است.

مشوق های سرمایه گذاری برای جذب سرمایه گذار

خسروی با بیان اینکه توجه ویژه به معادن استان، جهت جذب سرمایه گذار برای جلوگیری از خام فروشی با استفاده از تسهیلات با سود پایین را در برنامه خواهد داشت، گفت: برای مساعدت و همکاری بانک ها و موسسات مالی و اعتباری در پرداخت بدهی های معوقه جهت جلوگیری از تعطیلی صنایع و کارخانجات و استفاده از ظرفیت بنیاد برکت و بنیاد مستضعفان جهت رفع مشکلات سرمایه گذاری و احیای صنایع حوزه انتخابیه پیگیری و تلاش خواهم کرد.

وی بر  پیگیری برای ایجاد بسترهای حمایتی از صادرکنندگان محصولات داخلی و استراتژیک حوزه انتخابیه تاکید کرد و ادامه داد: تلاش جهت رفع مشکلات منطقه ویژه اقتصادی با تسهیل در قوانین و کاهش بروكراسي اداری، تلاش برای تصویب طرح های کلان جهت محصولات استراتژیک منطقه(زرشک - عناب)، پیگیری مجدانه جهت تصویب یا تصحیح قوانین مالیاتی با نگاه عادلانه از دیگر برنامه های حوزه اقتصادی اینجانب است.

تصویب قوانین برای برخورد با مفاسد اقتصادی

کاندیدای یازدهمین دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در جهت تصویب قوانین برای برخورد با مفاسد اقتصادی و همراهی با دیگر دستگاه های مسئول در این راستا تلاش مستمری خواهم داشت، گفت:  توجه ویژه به شرکت های دانش بنیان و کارآفرینی های نوین در منطقه و همچنین رفع مشکلات کارخانه کویرتایر، دان و علوفه شرق، زیرساختی شهرکهای صنعتی، پروژه کنسانتره و گندله سازی فولاد بیرجند،سیمان باقران، شمش چدن خوسف و سایر شرکت ها را پیگیری خواهم کرد.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه آموزش عالی و تحصیلات تکمیلی توجه به دانشگاه و ارتباط این بخش با صنعت مورد تاکید و از اولویت های برنامه های اینجانب است، اضافه کرد: مسأله پژوهش و تحقیقات بدین سبب از دیگر خواسته های اینجانب است که باید پژوهش های دانشگاه ها به سمت و سوی رفع مشکلات استان و نیازهای آینده باشد.

مهمترین سرمایه های خراسان جنوبی را نیروی انسانی بالقوه، استعدادهای غنی فکری و علمی است

خسروی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین سرمایه های خراسان جنوبی را نیروی انسانی بالقوه، استعدادهای غنی فکری و علمی است، که به جرات می توان ارزش آن را بالاتر از نفت و گاز دانست، افزود: تلاش برای ایجاد رشته های جدید در دانشگاه بیرجند، حمایت از شرکت های دانش بنیان با توجه به جایگاه علمی دانشگاه‌های خراسان جنوبی، استفاده از ظرفیت نخبگان جوان در بخش های مختلف مدیریتی جهت ارتباط بهتر و با کیفیت تر جامعه و نخبگان و همچنین رفع مشکلات دانشگاه بیرجند، دانشگاه علوم پزشکی، دانشکده فنی و حرفه ای پسران و دختران، دانشگاه صنعت و معدن، دانشگاه پیام نور، دانشگاه آزاد اسلامی ، پارک علم و فناوری، اعم از اعتبارات و رشته جدید از دیگر برنامه در حوزه آموزش عالی و تحصیلات تکمیلی است.

کاندیدای یازدهمین دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توجه و تاکید دین مبین اسلام بر کسب علم و نگاه ویژه رهبر معظم انقلاب به این موضوع که آموزش و پرورش تنها سوادآموزی نیست، بلکه دستگاهی است که وظیفۀ ساخت نسل‌های آینده را به عهده دارد، اهمیت دادن به دو قشر تاثیر گذار در جامعه، یعنی معلمین گرانقدر و دانش آموزان عزیز را بیش از پیش نمایان می سازد، اظهار داشت: متأسفانه مدتی است که مساله آموزش و پرورش در کشورمان به محاق رفته و کمبودها و کاستی های زیادی در آن دیده می شود که باید در راستای بهبود ظرفیت ها و رفع مشکلات، تلاش و پیگیری زیادی کرد.

وی معتقد است از جهت علمی هرچند جای کار بیشتری در این حوزه وجود دارد، اما آموزش و پرورش کار خوبی انجام می دهد ولی از جهت تربیتی و انتقال آموزه های دینی باید کار بیشتری صورت گیرد. وزارت آموزش پرورش باید برنامه های سبک زندگی اسلامی را در بین دانش آموزان و فرهنگیان گسترش دهد.

تحقق عدالت آموزشی

خسروی به برنامه های خود در حوزه آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: تلاش و توجه ویژه در جهت رفع مشکلات فرهنگیان و بازنشستگان، حمایت از نخبگان جوان از جمله دانش آموزان و دانشجویان المپیادها، پیگیری مشکلات صندوق ذخیره فرهنگیان،  تلاش برای پیگیری ساخت مدرسه در مناطق کم برخوردار و تلاش در جهت تحقق عدالت آموزشی بخشی از برنامه های اینجانب در این حوزه تاثیرگذار است.

کاندیدای یازدهمین دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه در خراسان جنوبی اولویتی بالاتر از آب وجود ندارد و اگر این مسئله پیگیری و حل نشود، شاهد مهاجرت بیش از پیش مردم از روستاها به حاشیه شهرهای  دیگر این استان و استان های مجاور خواهیم بود، بیان کرد: مشکل آب در روستاها و بخصوص روستاهای مرزی تهدید بزرگی برای کشور و استان محسوب می شود و باید این مشکل مرتفع شود.

پیگیری ویژه برای ردیف اعتبار ملی در جهت حل مشکلات آب

وی کمبود شدید آب در استان را مهمترین عامل بازدارنده توسعه منطقه دانست و اضافه کرد: با توجه به اینکه بسیاری از مردم روستاها در شهرهای بیرجند، درمیان و خوسف با کمبود آب مواجه هستند لذا در صورت انتخاب شدن به عنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در جهت الزام بیشتر دولت برای حل معضل آب این منطقه تلاش خواهم کرد.

خسروی با بیان اینکه پیگیری برای اجرایی شدن انتقال آب به استان و تلاش برای تخصیص اعتبار ویژه برای خشکسالی را با جدیت دنبال خواهد کرد، افزود: همچنین در این بخش از برنامه های خود برای رفع مشکلات تصفیه خانه آب شرب شهر بیرجند، توسعه و بهسازی شبکه آب شرب شهرستان های بیرجند، درمیان و خوسف و تکمیل تاسیسات فاضلاب شهر بیرجند تلاش می شود.

ارتقاء سطح بهداشت و سلامت درحوزه انتخابیه

کاندیدای یازدهمین دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی بر اهتمام و پیگیری خود در جهت توسعه بخش بهداشت و درمان با  توجه به کمبود نیروهای متخصص و پرستاران و تجهیزات پزشکی در استان تاکید کرد و گفت: ایجاد رشته های جدید در حوزه بهداشت و درمان، حل مشکلاتی از قبیل کمبود امکانات و تجهیزات درمانی در استان، بسترسازي در خصوص ارتقاء سطح سلامت جامعه از طرق بهبود خدمات بهداشت عمومي ، توسعه درمان عمومي و تقويت نهادهاي اجتماعي را نیز پیگیری خواهم کرد.

خسروی با بیان اینکه در برنامه های حوزه بهداشت و درمان خود برای تجهیز مراکز دهستان ها به امکانات امداد و نجات تلاش خواهم کرد، ادامه داد: تلاش و پیگیری برای حل مشکلات پزشکان مناطق محروم و بهورزان، مشکلات خانه های بهداشت در روستاهای بیرجند، درمیان و خوسف، تخصیص آمبولانس های مجهز جهت اورژانس و بیمارستانهای بیرجند، درمیان و خوسف، توسعه امكانات و خدمات بهداشتي و درماني و همچنین احداث بیمارستان تامین اجتماعی در شمال شهر از دیگر برنامه‌های اینجانب است.

رونق بخشیدن به صنایع دستی و مشاغل خانگی و کارهای تولیدی

وی به برنامه های خود در حوزه روستائیان، مرزنشینان و کشاورزی اشاره کرد و افزود: تلاش برای رونق بخشیدن به صنایع دستی و مشاغل خانگی و کارهای تولیدی، حمایت از صنعت قالی بافی بخصوص فرش دستباف، توجه به مشکلات مرزنشینان،  توجه به صندوق حمایت از بخش کشاورزی استان، تلاش در جهت توانمندسازي دختران و زنان روستايي با تأكيد بر ارتقاء سطح دانش، بينش و مهارت آنان از طريق گسترش آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي، ‌ترويج ، ايجاد كارگاه‌هاي كوچك توليدي و مشاغل مولد از جمله این برنامه ها است.

کاندیدای یازدهمین دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی با بر تلاش برای بهره مندي عموم روستاييان از نعمت الهي گاز به عنوان انرژي پاك و توسعه شبكه گازرساني به تمام مناطق روستايي استان تاکید کرد و بیان داشت: جذب اعتبارات لازم در خصوص نوسازي مساكن روستايي و درنظرگرفتن تسهيلات قابل توجه بانكي با يارانه مناسب براي روستاييان، توسعه بهره‌مندي كشاورزان، دامداران و باغداران براي استفاده از تسهيلات بانكي ارزان قيمت، تأمين و در اختيار گذاشتن نهاده هاي كشاورزي،  توسعه بيمه محصولات كشاورزي و استفاده عموم كشاورزان از كمك هاي دولتي به هنگام بروزخسارت و برداشتن محدوديت هاي موجود، توجه و پیگیر در جهت طرح های هادی روستایی و توجه به محصولات مهم استان (عناب – زرشک - زعفران) از دیگر برنامه های اینجاب در صورت انتخاب شدن به عنوان نماینده مجلس است.

رسیدگی به مشکلات معلولین

خسروی با تاکید بر اینکه بی شک تمدن، متکی به فرهنگ است و اگر فرهنگ قوی و غنی نباشد، تمدن به‌وجود نمی‌آید، گفت: اکنون اگر به دنبال ساخت تمدن نوین اسلامی هستیم، باید خود را ملزم به ایجاد و رعایت سبک زندگی اسلامی بدانیم. بی تردید «سبک زندگی» بخش اساسی و حقیقی پیشرفت و تمدن سازی نوین اسلامی است. در واقع پیشرفت در علم، صنعت، اقتصاد و سیاست که بُعد ابزاری تمدن اسلامی را شکل می‌دهد وسیله ای برای دستیابی به سبک و فرهنگ صحیح زندگی و رسیدن به آرامش، امنیت، تعالی و پیشرفت حقیقی است.

وی افزود: در واقع «سبک زندگی» به همه مسائلی بر می گردد که متن زندگی انسان را شکل می دهند. موضوعی که در معارف اسلام نیز مورد توجه ویژه قرار گرفته است و در قرآن کریم نیز آیات فراوانی در این زمینه وجود دارد.

کاندیدای یازدهمین دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی در ادامه رسیدگی به مشکلات معلولین، تلاش برای رفع مسائل فرهنگی و پیگیری اعتبارات، توجه به مشکلات کتابخانه های حوزه انتخابیه، تلاش در جهت گسترش فرهنگ دینی در جامعه، پیگیری برای افزایش بودجه قرآنی، پیگیری و تلاش در جهت تصویب قوانین مورد نیاز جهت ترویج سبک زندگی اسلامی،  پیگیری در جهت تبیین و تصحیح قوانین لازم در راستای مدیریت فضای مجازی و شبکه ملی را بخشی از برنامه های خود در حوزه فرهنگی و اجتماعی اعلام کرد.

تلاش برای پیگیری اعتبارات به هیئت های ورزشی

خسروی  بر توجه به حوزه ورزش وجوانان تاکید کرد و افزود:  تلاش برای پیگیری اعتبارات به هیئت های ورزشی بیرجند، درمیان و خوسف، حمايت از ورزش هاي عمومي و ورزشكاران براي بالاتر بردن ضريب سلامت جسمي و رواني جامعه و توجه ویژه به ورزش بانوان و ورزش هاي قهرماني و تلاش برای ایجاد عدالت نسبی در رشته های ورزشی نیز از برنامه های پیش بینی شده اینجانب در این حوزه است.

 مجلس مقتدر

وی بر تشكيل مجلسي مقتدر، مؤثر و كارآمد، با رويكرد برقراري حاكميت قانون و اهتمام به اجراي قانون اساسی تاکید کرد و ادامه داد: حفاظت و صيانت از حقوق ملي در عرصه هاي بين المللي با عنايت به سه اصل مهم عزت، حكمت و مصلحت كه در عرصه سياست خارجي توسط مقام معظم رهبري مورد تأكيد قرار گرفته است و تلاش براي تحقق سند چشم انداز توسعه كشور با عنايت به رهنمودها و تأكيدات مقام معظم رهبري و بیانیه گام دوم انقلاب از دیگر برنامه های است که در دستور کار اینجانب در صورت نماینده مجلس شدن قرار خواهد گرفت.

کاندیدای یازدهمین دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برای ارائه برنامه هایی که بتواند نقدینگی را کنترل، تورم و گرانی را مهار و مشکلات اشتغال، مسکن و ازدواج جوانان را حل نماید تلاش مداومی خواهد داشت، افزود: همچنین ارتقاء سطح زندگي و معيشت دهك هاي پايين جامعه با رويكرد هدفمندسازي پرداخت يارانه ها همراه با توزيع عادلانه ثروت عمومي کشور، شفاف سازي روابط اقتصادي به منظور ريشه كني مفاسد اقتصادي و بازنگري قوانين مختلف در حوزه هاي متعدد و تلاش درجهت حذف قوانين ضعيف ناكارآمد و موازي با هدف ارتقاء اعتماد عمومي به قانون و رفتار عمومي منطبق بر قوانين مترقي كشور را پیگیری خواهم کرد.

خسروی بر تلاش در راستاي برقراري نظم وانضباط اداري و ارزيابي از عملكرد دستگاههاي اجرايي با نگاه تخصصي و كارشناسانه و بهبود روشها براي جلب رضايت وتكريم ارباب رجوع و كاهش هزينه هاي مترتب بر موضوع تاکید کرد و گفت:

تلاش براي جذب اعتبارات ملي و استاني هر چه بيشتر براي رونق در امور عمراني حوزه انتخابيه، حمايت هر چه بيشتر از بخش تعاون و تشكيل تعاونيهاي مردمي ایثارگران و توسعه و گسترش سمن‌های بانوان با كاركردهاي اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي در دستور کار قرار خواهد گرفت.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی:

جوانب طرح شفاقیت آراء نمایندگان باید سنجیده شود

موافق مذاکره با آمریکا نیستم

حجت‌الاسلام حسینی نامزد یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبنی بر شفافیت آراء گفت: نباید مطلق‌گرا باشیم یعنی صفر و صد نباید به این موارد نگاه کرد، برخی موارد طبقه‌بندی شده مثل اسرار نظام است و ساز و کار مجلس به جلسه علنی و غیر علنی تعبیه کرده است، جلساتی که در شورای عالی امنیت ملی جلساتی برگزار می‌شود به نفع مردم است و مردم می‌پذیرند که همه چیز رسمی و علنی نباشد.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بیشتر موضوع در صحن علنی مجلس مشمول این شفافیت می‌شود که خود مجلس باید ساز و کاری تعبیه کند که نمایندگانی که وکیل مردم هستند بدانند وکیلشان چه کرده و چه بیان کرده و چه رأیی داده است؛ لذا با اصل این طرح موافقم اما جوانب طرح باید سنجیده شود.

حسینی در خصوص برجام با اشاره به اینکه مدل بحث شدن برجام در صحن مجلس متأسفانه طوری بود که به سخره گرفتن مجلس را به دنبال داشت، اضافه کرد: موضوع برجام با عجله و ظرف 20 دقیقه جمع شد در حالی که کنگره و پارلمان‌های اروپایی وقت بیشتری برای این موضوع می‌گذاشتند و وزرای خارجه 5+1 بیشتر مجلس و پارلمان خود را درگیر این مضوع کردند.

وی با بیان اینکه برجام نمود خوبی در عرصه بین‌الملل برای کشور ایران نداشت و حتی دلسوزان نظام را ناراحت و متأثر کرد، بیان داشت: اگرچه در کمیسیون نظارت بر برجام به یاد داریم که وزیر خارجه گزارشاتی می‌دانند اما باید احترام ملت و نمایندگان ملت حفظ می‌شد و چند روزی به اندازه لازم این طرح چکش کاری و جوانب آن سنجیده میشد، که در این صورت می‌توانست قدرت چانه زنی نمایندگان ایران را در گروه 1+5 بالا ببرد؛ لذا ما به آن‌ها منتقد هستیم.

برجام یک معاهده نافرجام بود/ پالرمو و fatf را هیچ عقل سلیمی امضا نمی‌کند

نامزد یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: معتقدم برجام ماه عسل یک دوره فشرده طولانی مذاکره بود که رهبری و دلسوزان با اصل مذاکره در آن دوران مخالفتی نداشتند اما اگر شرایطی که رهبری توصیه کرده بودند رعایت می‌شد خیلی بهتر بود، در مجموع بنده برجام را یک معاهده نافرجام می‌دانم.

حسینی همچنین در خصوص لوایحی مانند پالرمو و fatf، مطرح کرد: شنیدم 180 کشور به آن پیوستند اما ما در حال حاضر در شرایط جنگ اقتصادی هستیم مانند این است که در شرایط جنگ زمینی و رزمی یک لایحه‌ای مطرح شود مبنی بر اینکه اگر بخواهید هر نقطه‌ای را هدف قرار دهید باید آمریکا مطلع باشد و باید این لایجه را امضا کنید لذا هیچ عقل سلیمی این را امضا نمی‌کند. اگر همه دنیا گل و بلبل باشد و صلح برقرار باشد می‌شود چراکه در شرایط معمول این یک امر طبیعی است اما در شرایط جنگی اسرار نظامی وجنگی را لو می‌دهد وتسلط و سلطه اطلاعاتی دشمن را بر ما زیاد می‌کند.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مواد و تبصره‌هایی که در پالرمو و fatf است نشان می‌دهد امروز پیوستن ما بدون پیش شرط در شرایطی که در جنگ اقتصادی هستیم به صلاح نیست، عنوان کرد: اینکه از هر کسی درباره این موضوع سؤال می‌کنیم کار علمی نیست درست است می‌خواهیم برانداز کنیم نمایندگان را که چقدر اطلاعات دارند اما اگر به‌صورت کارشناسی به هرکسی بپرسیم درست نیست.

حسینی بیان داشت: این لوایح از مسائلی است که باید ارکان نظام به‌صورت تخصصی این موضوعات را بررسی و به صورت کار کارشناسی شده جوانب حقوقی و سیاسی آن را بسنجند و سپس اعلام نظر کنند، چون ما در جنگ اقتصادی هستیم و روح حاکم بر لوایح پالرمو به‌گونه ای است اسرار ما را در عرصه اقتصادی لو می‌دهد ودشمن را به ما غالب می‌کند.

وی با اشاره به فتنه 88 و حضور حماسی مردم در انتخابات ریاست جمهوری، مطرح کرد: یک حماسه عظیم و راندمان با شکوهی رقم خورد که متأسفانه عده‌ای در داخل کشور در دام دشمن افتاده و آب را گل‌آلود کردند. بنده معتقدم افرادی که در جریان انتخابات هر دو قطب بدون تعصب باید بیایند و تقصیرات خود را گردن بگیرند و به سمتی بروند که از تجربه درس بگیریم چراکه بر ما اثبات شده یکی از بسترهایی که دشمن می‌خواهد شکاف ایجاد کند سو استفاده از انتخابات است لذا همه باید از این حادثه درس و عبرت بگیرند و به دشمن اجازه ندهند طمع در انتخابات و کف خیابان‌ها داشته باشد.

موافق مذاکره با آمریکا نیستم

حسینی با تأکید بر اینکه درشرایط فعلی اصلا موافق مذاکره با آمریکا نیستم و دراین شرایط مذاکره یعنی تسلیم شدن، مطرح کرد: تمام این فشارهای برای این است که ترامپ می‌خواهد امتیاز بگیرد و اگر مسئولی از کشور ما صحبت از مذاکر با آمریکا بزند یک امتیاز و تقویت کننده او در جریان انتخابات است لذا معتقدم شرایط به خاطر بد عهدی آمریکا همانند آزموده را آزمودن خطا، می‌باشد.

یادداشت – علیرضا معاف

وحدت انقلابی؛ راهکار تشکیل مجلس انقلابی

با دقت در بیانات رهبر انقلاب، به این نتیجه می رسیم که در اعتماد به لیست‌های انتخاباتی اولا باید افراد ائتلاف کننده را بشناسیم و ثانیاً باید ببینیم که ائتلاف کنندگان برای معرفی لیست انتخاباتی، زندگی و زیست مؤمنانه و دین‌مدارانه‌ای دارند و نسبت به مسائل انقلاب حساس بوده‌اند یا نه.

انقلاب اسلامی در بهمن ماه سال 1397 به گام دوم و چله دوم خود وارد شده است. انتخابات مجلس شورای اسلامی در دوم اسفندماه 98، اولین انتخابات در مرحله راهبردی گام دوم انقلاب اسلامی است.

جبهه فراگیر معرفتی، سیاسی، فرهنگی و رسانه ای انقلاب اسلامی برای کشف مسیر حرکت خود و تعیین آرایش کلان انتخاباتی خود نیاز به یک نظام منطق و مدل معقول و فراگیر دارد؛ ما این نظام منطق را «وحدت انقلابی» می نامیم.

۱- تبیین مفهوم «وحدت انقلابی»

وحدت انقلابی، موصوف و صفتی است که هم بر اتحاد، وحدت، ائتلاف و همگرایی حداکثری همه سلایق و جریانات داخل در جبهه انقلاب تأکید می نماید و هم از وحدت بی ضابطه، بدون مرزبندی و بدون شاخص پرهیز و تحذیر می دهد.

وحدت انقلابی یک دیالکتیک دینامیکال، رفت و برگشت پویا و داد و ستد فعال بین تمنای وحدت با ضرورت انقلابی بودن ایجاد و تعریف می نماید. وحدت انقلابی منجر به تشکیل مجلس انقلابی، قوی، مقتدر، مستحکم و کارآمدی می شود که در نظر و عمل، ضد آمریکایی و ضد استکباری خواهد بود. مجلسی که بتواند با رویکرد حل المسائلی، مشکلات و نگرانیهای مردم را رفع نماید، در برابر تحریمهای فزاینده آمریکا با برنامه و با انگیزه بایستد، در برابر فشارهای خارجی، دولت و نظام را بیمه کند و به شدت پاک و پاک دست باشد.

وحدت انقلابی از نگاههای تفریطی که بدون مرزبندی مشخصی وحدت با هر کسی را تئوریزه می کند اجتناب می کند و معیار انقلابی بودن را مستمرا یادآوری می نماید و همچنین از نگاههای افراطی که به اسم انقلابی بودن هرگونه همگرایی و ووحدتی را نفی می کنند، پرهیز می نماید.  وحدت انقلابی، مبنا و زیرساخت معقول و منطقی ائتلاف بر مبنای آرمانها، ارزشها و مفاهیم مترقی و متعالی انقلاب اسلامی را پیشنهاد می دهد.

جمله حکیمانه امام خمینی مبنی بر آنکه «مجلس در رأس امور است» بیش از آنکه یک جمله إخباری باشد یک گزاره إنشائی است بدان معنا که باید مجلسی سر کار بیاید که بتواند در راس امور کشور قرارگرفته و مقدرات کشور را ریل گذاری کند. اگر مجلس بخواهد در راس امور باشد باید مجلسی قوی، مستقل، محکم، مستحکم و در یک کلام انقلابی و کارآمد باشد. کارآمدی مجلس در سالهای اخیر به دغدغه جدی خردمندان و خواص و همچنین مردم تبدیل شده است. نقش آفرینی موثر، نتیجه بخش و اثربخش مجلس در بزنگاههای کشور نظیر تصمیمات برجامی و بنزینی این سوال جدی را در ذهن بسیاری از مردم ایجاد کرده است که چرا مجلس شورای اسلامی کارآمدی لازم را ندارد. تحقق مجلسی که «عصاره فضائل ملت» و در «راس امور» باشد به مقدمات واجبی نیاز دارد که وحدت انقلابی از مهم ترین آنهاست.

۲- تبیین منطق «وحدت انقلابی»

هر دوره که به انتخابات‌ مجلس شورای اسلامی نزدیک می‌شویم، موضوع انتخاب افراد اصلحی که بتوانند مطالبات مردم و بدنه انقلابی را پیگیری کنند، به دغدغه اصلی طیف گسترده‌ ای از خواص جامعه تبدیل می‌شود. این دغدغه خصوصا در کلان شهرها و بویژه در تهران که نیاز به ۳۰ نماینده دارد، ازجمله مهمترین مشغله‌های ذهنی این طیف از جامعه است. واقعا از میان چندصد کاندیدا چگونه باید به جمع‌بندی رسید و ۳۰ نفر را برای تهران انتخاب کرد؟ این دغدغه وقتی بیشتر می‌شود که بر اساس باورهای دینی، با انتخاب این افراد، رأی‌دهنده دراعمال و آرای آنها شریک خواهد بود و روزی از او حساب خواهند کشید.

این مساله را قرار دهید در کنار اینکه اولا برای انتخاب نمایندگان مجلس با دو دسته کاندیدا مواجهیم؛ کاندیداهایی که به خوبی با عملکرد، خصوصیات، مواضع و دیدگاه‌های‌شان آشناییم و کاندیداهایی که از آنها شناخت کافی و کاملی نداریم. ثانیاً با توجه به کثرت کاندیداها و محدودیت تعداد نمایندگانی که باید انتخاب شوند و رقابتی که بین جریانات سیاسی وجود دارد، اگر تمرکز بر ۳۰ کاندیدای مشخص صورت نگیرد، طبعا آراء متشتت شده و نتیجه مطلوب به دست نمی‌آید.

سئوال مهم این است: چه کنیم؟ چطور از میان این همه کاندیدا افراد مطلوب خود را انتخاب کنیم که هم در زمان پاسخگویی اخروی دچار لکنت نشویم و هم برای رسیدن به نتیجه مطلوب، کار جمعی انجام داده باشیم؟

برای حل این مشکل، یکی از راه‌های منطقی و معقول و تا حدودی شرعی، مراجعه و مشورت با افراد مطلع، انقلابی، مومن و امین است. با همین منطق در آستانه هر انتخابات، علاوه بر برخی افراد که به صورت فردی در انتخابات شرکت می کنند، تعدادی از چهره‌های سیاسی یا احزاب و گروه‌ها در دایره‌ای گسترده‌تر، اقدام به تشکیل جبهه‌های سیاسی کرده یا ائتلاف انتخاباتی راه می‌اندازند و لیست انتخاباتی می‌دهند تا در انتخاب کاندیدای اصلح، به مردم کمک کنند و مشاور انها باشند.

مدل پیشنهادی رهبر انقلاب برای ائتلاف‌های انتخاباتی چیست؟

برای پاسخ به این سئوال، بهترین کار تبعیت از مدلی است که رهبر انقلاب در آستانه انتخابات سال ۹۴ به جامعه ارائه دادند و فرمودند: «یکایک افراد را ممکن است نشناسیم، خود بنده هم وقتی این فهرست‌ها را می‌آورند که بیایم رأی بدهم، بعضی از آدم‌های این فهرست‌ها را نمی‌شناسم اما اعتماد می‌کنم به آن کسانی که معرفی کرده‌اند، و نگاه می‌کنم ببینم آن کسانی که این فهرست را معرفی کرده‌اند «چه‌کسانی هستند»؛ اگر دیدم اینها آدم‌های «متدین و مؤمن و انقلابی‌ای» هستند، به حرفشان اعتماد می‌کنم و به [فهرست]‌ آنها رأی می‌دهم؛ اگر دیدم نه، کسانی که این فهرست را داده‌اند کسانی هستند که به مسائل انقلاب، به مسائل دین، به مسائل استقلال کشور خیلی اهمیتی نمی‌دهند، دلشان دنبال حرف آمریکا و غیرآمریکا است، به حرفشان اعتماد نمی‌کنم؛ به‌نظر من این راه خوبی است. اگر چنانچه کسانی این‌جور عمل بکنند و این تحقیق را بکنند، کار خودشان را انجام داده‌اند؛ خدای متعال ثواب خواهد داد، ولو اینکه در یک مورد، اشتباه هم اتفاق بیفتد.»

با دقت در بیانات رهبر انقلاب، به این نتیجه می رسیم که در اعتماد به لیست‌های انتخاباتی اولا باید افراد ائتلاف کننده را بشناسیم و ثانیاً باید ببینیم که ائتلاف کنندگان برای معرفی لیست انتخاباتی، زندگی و زیست مؤمنانه و دین‌مدارانه‌ای دارند و نسبت به مسائل انقلاب حساس بوده‌اند یا نه.

رهبر انقلاب در این بیانات راهگشا تأکید کرده‌اند که اعضای ائتلافی که لیست انتخاباتی داده‌اند باید نسبت به مسائل دینی، انقلابی و استقلال کشور حساس بوده باشند.

بنابراین اولین انتظار از سابقه چهره های ائتلاف کننده این است، وقتی در سال‌های اخیر بارها و بارها مبانی دینی توسط رسانه‌ها و دولتمردان سکولار و لیبرال زیر سئوال رفت، این افراد در دفاع از مبانی دینی به میدان آمده باشند، باید در این راه شمشیر زده باشند و در برابر فتنه ها و انحرافات ساکت نبوده باشند.

تاکید رهبر انقلاب بر ارائه لیست‌های انقلابی

تبلیغ «رأی لیستی» با استناد به کلیت بیانات رهبر معظم انقلاب با ملاحظه این منطق است که ایشان قبل از این جمله، خطاب به گروه ها و افرادی که دور هم می‌نشینند و لیست انتخاباتی ارائه می‌دهند، این جملات را هم فرمودند:

«آن کسانی که این فهرست‌های پیشنهادی را می‌دهند، واقعاً رعایت حق را بکنند؛ مسئله‌ رفیق‌بازی و جناح‌بازی و مانند این چیزها را دخالت ندهند و نگاه کنند ببینند که چه کسی واقعاً شایسته است؛ آن کسی را که شایسته است بگذارند و به مردم معرّفی کنند. این هم یک بخش و یک بُعد از رعایت حقّ‌النّاس است.»

در واقع ایشان هم منطق وحدت و هم منطق انقلابی بودن را تئوریزه کرده اند.

پایان دوگانه غیرواقعی «اصلاح‌طلب - اصولگرا»/ آغاز وحدت انقلابی

متاسفانه برخی چهره‌های منتسب به جریان اصولگرا، از آنجا که در مقام عمل، نمی‌توانند خود را با آرمان‌های این جریان و مطالبات بدنه اجتماعی آن تطبیق دهند، با تقسیم‌بندی جریانات سیاسی به دو گروه اصولگرا و اصلاح‌طلب، همواره در زمان معرفی لیست‌های انتخاباتی، شخصیت‌های مذبذب، بی‌عرضه، ناتوان و بی‌انگیزه را که نه تنها در بدنه اجتماعی جریان انقلابی جایی ندارند، بلکه مورد انتقاد آنها هم هستند، در لیست‌ها قرار می‌دهند و در صورت اعتراض و انتقاد بدنه انقلابی نسبت به معرفی چنین لیست متناقضی، با لولونمایی از اصلاح‌طلبان، همه را مجبور به تبعیت از خود می‌کنند.

در حالی که تقابل امروز میان دو جریان اصلاح‌طلبی و اصولگرایی نیست و اساسا چنین جریاناتی چندین سال است که دیگر وجود خارجی ندارند و این واژگان با واقعیت‌های سیاسی جامعه تطبیق نمی‌کنند. تقابل واقعی و ملموس صحنه سیاسی کشور، تقابل بین دو جریان «انقلابی و غیر انقلابی» است و همانطور که غیر انقلابی ها با هم ائتلاف می کنند انقلابی ها هم باید به فکر وحدت معقول و منطقی باشند.

بیانات امام خمینی در تبیین وحدت انقلابی

حضرت امام خمینی(ره) می فرمایند: «احدی شرعاً نمی‌تواند به کسی کورکورانه و بدون تحقیق رأی بدهد. و اگر در صلاحیت شخص یا اشخاصی تمام افراد و گروه‌ها نظر موافق داشتند ولی رأی دهنده تشخیصش بر خلاف همه آنها بود، تبعیت از آنها صحیح نیست، و نزد خداوند مسئولیت دارد و اگر گروه یا اشخاص، صلاحیت فرد یا افرادی را تشخیص دادند و از این تأیید برای رأی دهنده اطمینان حاصل شد، می‌تواند به آنها رأی دهد.»

همچنین معمار بزرگ انقلاب می فرمودند: «اگر همه کسانی که در رأس هستند، بروند پیشنهاد بکنند که فلان آدم را شما وکیل کنید لکن شما به نظرتان درست نباشد جایز نیست بر شما تبعیت کنید. باید خودتان تشخیص بدهید که آدم صحیحی است تا اینکه بتوانید رأی بدهید... اینطور نیست که کورکورانه انسان دنبال این باشد که ببیند کیَک چه گفته، این صحیح نیست، این در اسلام نیست و در جمهوری اسلامی هم نباید باشد.»

در نتیجه هرچند همانند آنچه رهبر انقلاب فرمودند، حضرت امام هم معتقد بودند، اگر به افراد یا گروهی اعتماد دارید می توانید در مورد کسانی که شخصا شناختی از آنها ندارید، نظر آن گروه معتمد را اعمال کنید. در تکمله همه اینها باید این سخن  پیامبر اسلام (ص) را یادآور شد که فرموده است: «هر کس برادر دینی خود را به امری هدایت کند که می داند راه صحیح، غیر از آن است، به یقین به آنها خیانت کرده است.»

۳- تبیین عقلانیت وحدت انقلابی

الف) اشکالات و ابهامات رویکردهای موجود در جریان انقلابی به وحدت

اینکه نیروهای انقلابی، «همبستگی» و «یکپارچگی» داشته باشند و به‌واسطۀ «هم‌افزایی» و «هم‌گرایی»، قدرت سیاسی و اجتماعی بیشتری به‌دست آوردند، نه این‌که گرفتار «تشتّت» و «تعدّد» باشند، مساله مهمی است و تا این اندازه،  «مسأله‌ وحدت»، قابل‌مناقشه و نقد نیست و از بدیهیّات اوّلیّۀ کنش سیاسی است. بنابراین دیدگاه افراط گرایانه گروههایی که مرزهای انقلابی گری را آنقدر تنگ و محدود می بینند که کسی جز خودشان را در دایره انقلابی بودن نمی توانند ببینند، اساسا مردود است.

عدم توجه به مقدمات ضروری وحدت

اما مسأله در آنجا شکل می‌گیرد که در طیف قابل توجهی از جریان انقلابی، به وحدت به‌مثابه «مسألۀ بنیادین و ابتدایی» نگریسته و در صدر مسائل نشانده می‌شود. در حالیکه منطقا زمانی سخن گفتن از وحدت، در عمل به نتیجه رسیده و تحقق ان ثمربخش خواهد شد که پاره ای از اتفاقات قبل از آن رخ داده باشد:

[۱]. منطق و مبنای کنش سیاسی نیروهای انقلابی و ملاک‌ها و معیارهای شناسایی انقلابی از غیرانقلابی و انقلابی قوی از انقلابی ضعیف، تعیین گردیده و ماهیّـت انقلابی‌گری در عرصۀ فعّالیّت انتخاباتی و قواعد و اصول آن، به‌طور شفاف و متمایز، نگاشته شده است.

[۲]. نیروهای انقلابی، طرح‌های جدّی و برنامه‌های کارآمد برا ی حلّ مشکلات مردم آماده‌ کرده‌اند.

[۳]. نیروهای انقلابی، شعارها و مفاهیم و گفته‌های دلنشین و جذاب، فراهم نموده‌اند که توده‌های مردم، شیفتۀ آنها خواهند شد.

[۴]. نیروهای انقلابی، از بدنۀ اجتماعی گسترده و پایدار برخوردار هستند.

[۵]. نیروهای انقلابی، نمونه‌های عینی و عملی از تجربه‌های مدیریّتی موفق و کامیاب، داشته‌اند که بتوانند به مردم ارائه  و نظر آنها را به‌دست آورند.

[۶]. نیروهای انقلابی، پدران فکری و هادیان راهبردی نقش‌آفرین و باثبات دارند که همگی در برابر  تصمیم آنها، متواضع و مطیع هستند.

[۷]. نیروهای انقلابی، به اندازۀ کافی، چهره‌های سرشناس و توانمند تربیت کرده‌اند و در اختیار دارند که به‌عنوان سرآمدان و نخبگان جبهۀ انقلابی، به مردم عرضه کنند.

و ... .

اما چقدر از این اندیشه‌های راهبردی، در عمل تحقّق یافته و نیروهای انقلابی از آنها عبور کرده‌اند؟ آیا اهمّیّت این خلاء‌ها و نقصان‌ها، از وحدت کمتر هستند؟! آیا وحدت بر این عناصر تقدّم دارد، یا این عناصر بر وحدت؟!

تجربه‌ شکستهای انتخاباتی علی رغم تحقق وحدت

در انتخابات مجلس دهم، با وجود وحدت نیروهای انقلابی و ارائۀ فهرست یکپارچه به مردم، نتیجه به رقیب واگذار شد. حال پرسش این است که اگر صرف وحدت، آن‌اندازه «مهم» و «تعیین‌کننده» است، چرا «بودن» آن بی‌حاصل و غیرمؤثّر بوده است؟! در انتخابات ریاست‌جمهوری سال نودودو یا نودوشش، چه تضمینی وجود داشت که چنانچه برخی از نیروهای انقلابی کنار روند، سبد رأی آنها به نیروی انقلابی باقی‌مانده تعلّق خواهد گرفت؟! مگر مردم، همگی تابع شکاف‌ها و مرزبندی‌های سیاسی‌ای هستند که رواج دارد؟! ازآنجاکه منطق انتخاباتی مردم، همواره مطیع منطق انتخاباتی تصمیم‌سازن و تصمیم‌گیران سیاسی نیست، آیا بیرون‌زدگی‌های توده‌ای و شناور، لحاظ شده‌اند؟!

ابهام در معنای وحدت

 طی سالیان گذشته نیروهای انقلابی، حتّی به خود «وحدت» نیز، آنچنان که اقتضاء و ضرورت «منطق انقلابی‌گری» است، نپرداخته‌ و آن را معنا نکرده و بیشتر دچار «عمل‌گرایی» و «مصلحت‌سنجی‌های غیرواقعی» شده‌اند. وحدت، همیشه «کارساز» و «کارپرداز» نیست، وحدت، همواره مبتنی بر «صواب» و «صلاح» نیز نیست؛ چراکه ممکن است ریشه در «محاسبات منفعت‌اندیشانه» و «معادلات قدرت‌مدارانه» داشته باشد. به‌عبارت‌دیگر، نه‌فقط وحدت، یک «ارزش نسبی» است، نه «ارزش مطلق»، بلکه اگر «سازوکارهای غیرموجّه و نامشروع» برای تحقّق وحدت به‌کار گرفته شوند، وحدت دیگر حتّی «ارزش» هم نخواهد بود! پس نباید به‌گونه‌ای رفتار کرد که وحدت به «ضدّارزش» تبدیل شود. این آسیبی است که نیروهای انقلابی گرفتار آن شده‌اند:

[۱]. «وحدت حزبی»، یعنی همبستگی بر مدار خط‌کشی‌ها و مرزبندی‌های گروهی و قبیله‌ای و جریان‌های حزبی را بر شایستگی‌های واقعی، ترجیح‌دادن.

[۲]. «وحدت سهمیه‌ای»، یعنی برای هر گروهی از نخبگان قدرت، مقدار و حجمی از حضور و فاعلیّت را درنظرگرفتن، با این توجیه که ندادن سهم اینان، مساوی است با خروج‌شان از بازی وحدت.

[۳]. «وحدت مماشاتی»، یعنی سستی‌ورزیدن در کاربست معیارهای اسلامی و انقلابی، و لغزنده و سیّال‌کردن ملاک و مبناها، و گستردن بی‌حساب دایرۀ خودی‌ها.

[۴]. «وحدت خویشاوندی»، یعنی این فرد و آن فرد، به‌واسطۀ انتساب به فلان شخصیّت برجستۀ سیاسی، باید به بازی انتخابات راه داده شود، بی‌آن‌که از صلاحیّت نظری و عملی برخوردار باشد.

این سیاه‌کاری‌ها در زمینۀ وحدت، «تجربه‌های گزنده»‌ای را رقم زده و کام بدنۀ اجتماعی انقلاب را تلخ کرده است. وحدت، یعنی «هم‌افزایی صُلحا و شایستگان»، وحدت یعنی «ائتلاف قلّه‌های انقلابی‌گری و تعهّدات مکتبی»، وحدت یعنی «درکنارهم‌نشستن عقلاء و زبدگان اهل نظر»، وحدت یعنی «هم‌گرایی تقواپیشگان و اهل بصر».

ب) وحدت انقلابی؛ وحدتی عقلانی و عاری از افراط و تفریط

نیروهای اصیل انقلابی، باید از چنبرۀ کج‌فهمی‌ها و کج‌عملی‌های دو طایفه خارج شوند و خودشان، قاعدۀ بازی انتخابات را تعیین کنند و بر امر وحدت، منطق مشروع حاکم کنند. این دو طایفه، بدین شرح هستند:

[۱]. یکی «برخی‌اصول‌گرایان محافظه‌کار»، یعنی کسانی‌که عمل‌گرایی را با مصلحت‌اندیشی اشتباه گرفته‌اند؛ در گذشته و مناسبات شخصی خویش، متوقف مانده‌اند؛ از هر نقد و ابطالی، گریزانند؛ به روی همه لبخند می‌زنند و در کنار همه می‌نشینند؛ وحدت را به تصمیم‌گیری‌ در حلقه‌های بسته و محدود، تفسیر کرده‌اند؛ کمتر تجربه‌های مدیریّتی موفّق و قابل‌دفاع دارند؛ با مردم و در کنار مردم نیستند؛ گرفتار اشرافی‌گری و کاخ‌نشینی شده‌اند؛ عقل مدبّر و مولّد ندارند؛ همیشه و در همه‌جا هستند، امّا حضور‌شان جز انفعال و رنگ‌پذیری، اثری ندارد؛ در لحظه‌های بهنگام و تاریخی، مشی میانه‌روانه و غیر‌خودی‌دوستانه در پیش می‌گیرند؛ مذاکره و برجام و انقیاد ذلیلانه را به‌عنوان تصمیم نظام معرفی‌کنند؛ سکوت و خاموشی را بر شفاف‌سازی و نهی‌ازمنکر ترجیح می‌دهند؛ به‌سادگی در زمین غیرخودی‌ها بازی می‌کنند؛ دوپهلوگویی و کاسب‌کاری، به طبع ثانوی‌شان تبدیل شده است؛ و ... .

[۲]. دیگری «برخی ‌عدالت‌خواهان ساختارشکن»، یعنی کسانی‌که انقلابی‌گری را با سیاه‌نمایی خلط کرده‌اند؛ به‌جای نقادی عالمانه و سنجیده، تخریب می‌کنند؛ کوبیدن و نفی‌کردن همه‌چیز را وظیفۀ خویش می‌شمارند؛ از کاه، کوه می‌سازند و به‌خاطر دستمالی، قصر را به آتش می‌کشند؛ همگان را با ملاک خواسته‌های خودشان می‌سنجند؛ عدالت را از اخلاق و ولایت و تدبیر، تفکیک و مستقل کرده‌اند؛ عملیّاتی و سطحی هستند و نمی‌توانند راهبردی و کلان‌دامنه، اندیشه کنند؛ اندیشه‌ورزی و تدبیر را رها کرده‌اند و در اجرا و عین، غرق شده‌اند؛ به کمترین بهانه‌ای، نفی و طرد می‌کنند و حکم به فساد و انحراف می‌دهند؛ شرایط و موقعیّت را به‌طور کلّی، کنار می‌دهند و تصوّر خام و غیراقتضائی از عدالت دارند؛ و  ... .

نیروهای انقلابی اصیل باید «برداشت سوّم» خویش را ساخته‌و‌پرداخته کنند که در نقطۀ مقابل هر یک از این گزاره‌ها و انگاشته‌ها است. چنانچه امروز، چاره‌ای تدارک نبینیم و اینان، به سرآمدان و راهبران نیروهای انقلابی تبدیل شوند، فردا دیگر نخواهیم توانست خویش را بازسازی کنیم و سره را از ناسره، بازنماییم. باید نشان دهیم که روایت ما از وحدت، نه آغشته به «عمل‌گرایی سیاسی‌کارانه» است، نه آلوده به «کمال‌نگری خیال‌اندود»!

وحدت، سازوکاری است برای دستیابی به «آرمان‌های انقلابی»، و ازاین‌رو، اوّلاً، نباید با اقتضائات و دلالت‌های خود آرمان‌ها، تعارض و اصطکاک داشته باشند، ثانیاً، نباید انقلاب را با ارجاع به آرمان‌های خود انقلاب، محکوم و متهم کند!. وحدت باید متصف به صفت انقلابی باشد؛ وحدت انقلابی!

انتهای پیام/4

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها

آخرین مطالب