سرویس: اجتماعی کد خبر: 93973 ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷

توصیه ویژه آیت الله عبادی به خواص/ بیانات آیت الله میرباقری در برنامه "عصر" را حتما بخوانید

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی به خواص و نخبگان جامعه توصیه کردند فیلم و متن کامل بیانات حضرت آیت الله میرباقری عضو مجلس خبرگان رهبری با عنوان تقابل تمدن ها را ببینند و دنبال کنند.

توصیه ویژه آیت الله عبادی به خواص/ بیانات آیت الله میرباقری در برنامه "عصر" را حتما بخوانید

به گزارش خبرنگار خاورستان، آیت الله سید علیرضا عبادی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در توصیه ای به نخبگان و خواص گفتند که فیلم و متن بیانات حضرت آیت الله میرباقری عضو محترم مجلس خبرگان رهبری با عنوان “تقابل تمدن ها” در برنامه تلویزیونی”عصر” را دنبال نمایند و در زمینه آن کار مطالعاتی انجام دهند.

مخاطبان و علاقه مندان در ادامه می توانند از متن کامل بیانات آیت الله میرباقری بهره برداری کنند.

مجری: سلام عرض می کنم خدمت بینندگان، امشب برنامه ی ویژه ای داریم و در خدمت آقای میرباقری هستیم سال هاست که منتظر چنین فرصتی بودیم و قسمت امشب شد، بحث امشب تقابل تمدن هاست که در واقع شروع می کنیم و خدمت شما هستیم.

آیت الله میرباقری: بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صل الله علی سیدنا محمد و اله الطاهرین و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین

اللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَ فی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَ حافِظاً وَ قائِدا ‏وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَک َطَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

اولا اینکه تشکر می کنم که این فرصت را در اختیار ما قرار دادید بسیار خورسند هستم که در محضر شما هستم و در برنامه فاخر شما شرکت می کنم و خدمت همه ی بینندگان عزیز و ارجمند عرض سلام و ادب و احترام دارم و ایام شهادت وجود مقدس حضرت فاطمه ی زهرا(س) را تسلیت عرض می کنم، همچنین سرداران بزرگ اسلام به ویژه سردار سلیمانی را و شهدای هواپیمایی و حادثه ی هواپیمایی را و بزرگواران و عزیزانی که در کرمان به شهادت رسیدند همه را تسلیت عرض می کنم و برای همه از خدای متعال آرزوی ترفیع درجات دارم و در خدمتتان هستم.

مجری: همین بحرانی که این روزها پیش آمد و همین حادثه ای که گذشت و همچنان هم تحلیلش ادامه دارد خودش نیاز به صحبت دارد، یکی هم بحث مهمی که این تقابل حضور انقلاب اسلامی در صحنه ایجاد یک تقابل جدی کرده و عکس العمل در طی این ۴۰ سال، از آن طرف که ابعاد مختلفی دارد، چیزهایی که قبلا وجود خارجی نداشته در ایالات متحده آمریکا مثل مراکز اندیشکده صهیونیستی در واشنگتون وجود خارجی نداشته تا بعد از انقلاب اسلامی و موضع گیری ها و مواضعی که آن ها گرفتند و ایجاد شبه اسلام و دشمن اسلام به دست خود ایالات متحده، اینها همه حرف هایی که آن اول برخی از متفکرین غرب زدند، پایان تاریخ و امثالهم، یکی از دغدغه های حضرتعالی بحث تمدن ها بود، خیلی بحث مهمی است، انقلاب اسلامی در واقع یک جریانی است که خود به خود از سال ۱۹۷۹ به بعد وارد یک جریان و عصر جدیدی شد و ما تنها این را نمی گوییم و مسیحی ها هم این را می گویند که در جای خودش باید با حوصله این را باز کرد و تحلیل کرد، این تقابل یک تقابلی است که در واقع آخر الزمانی هم هست، مثل اینکه ۱۴۰۰ سال صبر کردیم تا به این مرحله برسیم و یک چیزی احیا شده و به شدت در مقابلش می ایستند و انواع طرح ها دارند یکی خارجی و یکی داخلی است و از داخل نفوذ پیدا می کنند و سعی می کنند که تخریبش کنند، می دانیم که این یکی از دغدغه های حضرتعالی بوده، می خواستیم از اینجا شروع بکنیم و بعد برویم به طرف بحث های دیگر هموژینی غرب.

آیت الله میرباقری: بسم الله الرحمن الرحیم، عرض کنم تلقی من این است که یکی از بحث هایی که به شدت باید به آن بپردازیم در پی حوادث اخیر همین مقیاس درگیری انقلاب اسلامی است، از آغاز جز هوشمندان متوجه نشدند که چه اتفاق بزرگی در جهان دارد می افتد، معمار بزرگ انقلاب اسلامی می دانستند که می خواهند چه کار کنند و از سال ۴۲ اعلام کرده بودند که ما به دنبال ایجاد یک حادثه ی بزرگ جهانی هستیم در مسیر ظهور و سران دشمن و شیاطین هم متوجه این امر شدند اما بعد از تسخیر لانه ی جاسوسی، تا قبل از آن احساس می کردند که یک انقلاب در دنیای سوم و از طریق گستره ی ایدئولوژی غرب می توان این انقلاب را مهار کرد ولی بعد از اشغال لانه ی جاسوسی از مرزهای خودش عبور کرد به خصوص آن ابهت سیاسی غرب را، هژمونی قدرت نظامی غرب را که به ویژه در جنگ جهانی اول و دوم به دست آورده بودند شکست، چون می دانید واقعا اینها به تعبیر مقام معظم رهبری همین جنتلمن هایی که کراوات می زنند و ادکلن می زنند ۱۵۰ میلیون آدم در جنگ جهانی کشتار کردند، حالا اگر یک موقعی مدل کشتارهایشان هم گاهی اوقات گفته شود در همین ژاپن بیش از ۱۰ میلیون نفر، همین ژاپن آدم کشته، فرانسه همین طور، انگلیس همینطور، شخم زده برلین و انگلستان، آلمان هم که می دانید معروف است دیگر، آدم ها و لهستانی ها را سوار کامیون می کردند و فضا را می بستند و دود کامیون را می دادند توی این فضا در عرض دو کیلومتر این ها همه خفه می شدند می ریختند پایین باز می آمدند یک تعداد جدید سوار می کردند، همین آدم هایی که بعد حقوق بشر را نوشتند، ۱۵۰ میلیون رسما حالا آن کشته های خاموش مثل بحث قحطی ها در جای خودش، از ۴ میلیون تا ۷ میلیون در ایران می گویند در جنگ جهانی ما تلفات داشتیم. این هژمونی قدرتی که ایجاد کرده بودند شکسته شد و امام راحل هم به دانشجویان خط امام فرمودند که ما می خواستیم ابهت آمریکایی ها را بشکنیم که شکستیم و این ۵۰ تا آدم برای ما موضعیت ندارند، خب طبیعتا از این جا درگیری وارد یک مقیاس جدیدی شد یعنی دنیای غرب متوجه شد که رقیب جدی است به ویژه تقریبا بعد از ده سال فروپاشی شوروی ظاهرا  ۱۹۹۱ متوجه شدند که کاملا مسئله جدی است، یعنی متوجه شدند در مقابل تمدن آنها یک رقیب تمدنی سر برداشته و کاملا یک تهدید است و وارد فضای درگیری تمدنی شدند یعنی یک درگیری همه جانبه در مقیاس دو تمدن که تصریح هم کردند تمدن اسلام به پرچم داری ایران و تمدن لیبرال دموکراسی سرمایه داری به لیدری آمریکا، خب وارد یک جنگ شدند، این جنگ هم کاملا ایدئولوژیک است یعنی کسی خیال کند جنگ جز بر سر دین و چیز دیگری است من قبول ندارم یعنی همه چیز نشان می دهد که جنگ کاملا ایدئولوژیک است و ۵۰ الی ۶۰ نفر از دانشمندان آمریکایی از بوش دفاع کردند از حمله به دنیای اسلام، در آنجا تصریح کردند که ما برای غلبه ی ایدئولوژیک آمریکایی می جنگیم و لذا این جنگ کاملا اخلاقی است و نمی شود بگید ما مطلقا جنگ اخلاقی نداریم، جنگی که برای گسترش ایدئولوژی است اخلاقی است و لو شما از سلاح کشتار جمعی استفاده کنید، بنابراین یک جنگ ایدئولوژیک با ما شروع کردند و می خواهند ایدئولوژی مدرن را حاکم کنند بر جهان از جمله دنیای اسلام و خوب هم می فهمند شکستشان شکست ایدئولوژیک است کما اینکه فروپاشی شوروی هم فروپاشی ایدئولوژیک بود و امام این را تصریح کردند به گورباچوف که دلیل شکست کمونیسم مبارزه بی دلیل با خداست و همانجا هم تصریح دارند که غرب سرمایه داری هم همین سرنوشت را خواهد داشت، بنابراین یک چنین اتفاقی افتاده یک قدرت نرمی در جهان ایجاد شده و به تعبیر رهبر انقلاب عصر جدیدی را ایجاد کرده، یعنی کاملا در مقابل عصر رنسانس و روشنگری و در مقیاس تأثیر بر جامعه ی جهانی از مرزهای خودش عبور کرده و منتهی به فروپاشی اروپایی کمونیسم شده، اردوگاه لیبرال دموکراسی هم با چالش های جدی مواجه کرده و طبیعتا درگیری وارد یک فضای جدی شده، غرب در این نقطه که به استطلاح عکس العمل در مقیاس جهانی در مقابل ما دارد و یک طراحی بزرگ، البته عرض کردم این طراحی هجوم ابتدایی نیست ما مهاجم بودیم در شرایطی که آنها احساس می کردند جریان مذهب را حل کردند، در مقابل ادیان الهی دین جدید را به خصوص ادبیات توسعه را که به نظر من دین جدید غرب است، این دنیا پرستی بخشی از جامعه شناسی مدرن که در واقع دین جدید غرب است اینها را جایگزین ادیان الهی کردند و بعد احساس می کردند کاملا دوران دین و ادیان الهی تمام شده است، یک اتفاق جدیدی افتاده قدرت نرمی در جهان ایجاد شده و یک جنگ ایدئولوژیک شروع کرده و به تدریج عرصه های جهانی از دست آن ها در می آورد، آنها یک طراحی جامع مقابل ما کردند، این طراحی یک قسمت در بین الملل دارد که آن هم خودش اضلاع مختلف دارد، یکی و تمام تلاشش هم این است که این دوگانه ی اسلام و غرب، دوگانه ی ایران و آمریکا را از بین ببرد و ما را از سپهر تمدنی در حد یک قدرت منطقه ای حداکثر تنزل بدهد که اخیرا از ما تعبیر می کنند به یاغی منطقه ای، برای این کار، کارهای متعددی کردند یکی پیداست احیای جنگ سرد، دوباره جنگ سرد را احیا کردند و یک کار گسترده ای را در این زمینه انجام دادند که نمونه های آن را نمی خواهم عرض کنم، از درگیری اوکراین و جاهای دیگر، احیای جنگ سرد و دوگانه ی غرب غرب، به جای دوگانه اسلام و غرب، این یک کارشان است، کار دیگری که کردند برای اینکه هژمونی نظامی و قدرت خودشان بر جهان از نو حاکم کنند حمله های نظامی گسترده ای را به دنیای اسلام کردند، از جنگ اول خلیج تا بعد هم جنگ به قول خودشان چهارم که تقریبا نیمی از قدرت ناتو را در منطقه متمرکز کردند و اتفاقاتی که در افغانستان و عراق و بعد هم سوریه و جاهای دیگر افتاد، یادم هست یکی از سیاست مدارهای بزرگ آمریکا در جنگ خلیج اول آمد در خلیج و گفت که دنیا یادش رفته بود که ما ابر قدرت هستیم و می خواستیم عرض کنم متذکر شویم که ما ابر قدرت هستیم، کار سومی که کردند از دیپلماسی مهار استفاده کردند و فشار آوردند که ما را پای مذاکره بنشانند و البته همین مذاکره می تواند به یک اهرم قدرتی شود برای ما کما اینکه شده است به تدریج، و می تواند دیپلماسی مهار را در دنیا کلا از بین ببرد و عبور بدهد ملت ها را از این ابزار سلطه، ولی وقتی بالاخره ما را پای میز مذاکره نشاندند و یک گفتمان سازی در جهان ایجاد کردند که انقلاب اسلامی تسلیم ساز و کارهای جهانی رقیب شده، بنابراین رقیب تمدنی ما نیست و پذیرفته در چارچوب سازمان ملل با ما مذاکره  کند و با قواعد ما زندگی بکند، این کاری بود که در بیرون کردند و این امپراطوری خبری خود را هم پشتوانه اش قرار دادند اما در داخل دنیای اسلام هم همزمان چند طرح را پیاده کردند، یکی به تعبیر بعضی از نظریه پردازانشان اینکه لبه های خونین تمدنی را به داخل دنیای اسلام ببریم، جنگ های خونین در داخل دنیای اسلام ایجاد کنیم، سلفی گری را احیا کردند که یک پروژه ی بسیار گسترده ای بوده است، و بعد هم امثال داعش را و مشابهات آنها را ایجاد کردند و یک چهره ی خشن و تند از اسلام نشان دادند و درگیری را آوردند در داخل دنیای اسلام و یک پدیده ی چند منظوره بود، هم یک چهره ی خشن از اسلام و رقیب تمدنی خودشان نشان دادند و هم اینکه درگیری را داخل دنیای اسلام آوردند، همزمان با ارائه این چهره ی خشن یک کار دیگری هم کردند و آن اینکه گفتمان سازی کردند در دنیا و در دنیای اسلام، تصریح هم کردند که ما باید دنیای اسلام را مخیر کنیم بین میانه روی و خشونت، یعنی این سه گانه ای که وجود داشت که یک طرف واقعا تروریزم خشونت و مبارزه کور بود و یک طرف هم سازش و غرب پذیری و انفعال در مقابل غرب توسعه گرایی و پذیرش دین مدرن که ادبیات توسعه است، و یک حرکت سومی هم بود که مکتب حضرت امام راحل بود یعنی مبارزه ی حکیمانه، انقلاب حکیمانه، این سه دسته را به دو گروه تبدیل کردند و طبیعتا انقلابیون را ملحق کردند به تروریست ها و یک دوگانه ای ایجاد کردند در دنیای اسلام و در کنار این گفتمان سازی که گسترش پیدا کرد یک کار دیگری کردند، شبکه سازی غرب گرا یعنی توسعه گراها در داخل دنیای اسلام و تلاش برای به قدرت رساندن آنها و همکاری با آنها برای ایجاد یک الگوهای جدید در دنیای اسلام که به تعبیر خودشان یک اسلام میانه رو در کنار توسعه غربی با هم سازش می کنند، نمونه هایی مثل مالزی، ترکیه و فتح الله گولن و بعد جریان حزب اعتدال و توسه در ترکیه و بعد مشابهاتش در دیگر کشورها مثل عربستان و امثال اینها همین است، سر کار آوردن غرب گراهای به اصطلاح سازشکارهای با غرب، توسعه گراها با ادبیات میانه روی و اعتدال که در ایران هم به یک نسبتی در این زمینه تلاش کردند و به یک نسبتی هم طبیعتا در ام القرای دنیای اسلام موفق بودند و این کاری که کردند در واقع یک کار عکس العملی بود ولی به شدت برای ما چالش های سنگینی ایجاد کرد، یک جایی بن بست در مسیر ما ایجاد کرد و از بیرون منزلت تمدنی ما را تنزل دادند و از درون هم عرض کردم به اسم اعتدال و میانه روی در داخل دنیای اسلام این حرکتی که ایجاد شده بود حرکت حکیمانه و انقلابی که ایجاد شده بود در مقابل غرب این را از درون سعی کردن استحال کند. ما با یک بن بست هایی روبرو شده بودیم و یک اتفاق جدیدی افتاد، در این واقعه ی شهادت سردار شهید سلیمانی که این خیزش عظیمی که ایجاد شد که از آن رهبر بزرگوار انقلابی اسلامی به یوم الله تعبیر کردند و حقیقتا هم یوم الله هست به نظر من این واقعه، همه ی این مسیرها را کور کرد و ما را وارد یک مرحله ی جدیدی از درگیری کرد و همچنین یوم الله دوم که آن ضربه  به پایگاه آمریکا در عراق بود، چون من همیشه منتظر بودیم یک تجربه ای ما داشتیم، انقلاب اسلامی داشت در ماجرای اشغال لانه ی جاسوسی، خودِ غرب نزدیک به یک سال امپراطوری خبری خودش را به کار گرفت و این را خبر اول جهان کرد به امید اینکه یک روزی ضربه بزند و با این ضربه کار را تمام کند، ولی وقتی مقاومت ما نتیجه داد و آن ها به تعبیر امام راحل هیچ غلطی نتوانستند بکنند تمام تبلیغات یک ساله را ریخت در سبد انقلاب اسلامی و تبدیل شد به ضد خودش، یعنی ابهت آمریکا و غرب را شکست، من منتظر بودم این ۷ الی ۸ سالی که امپراطوری خبری غرب کار می کند که بگوید از درون دنیای اسلام استحاله شده و توسعه گراها و غرب گراها می آیند در سر کار در دنیای اسلام و از بیرون هم واقعا دارد سازش می کند با جهان انقلاب اسلامی یک جایی یک ضربه ی جدی به غرب بزنیم تا این ۷ الی ۸ سال کاری که کردند بریزد در سبد انقلاب اسلامی، تلقی من این است که این مرحله آغاز شده، یعنی ما در مرحله ای هستیم که تمام تلاش رسانه ای غرب که مهمترین ابزار مبارزه اش با ماست این دارد می ریزد در سبد انقلاب اسلامی و واقعه ای که اتفاق افتاد در ماجرای سردار شهید سلیمانی و بعد حوادث بعد، می گویم من گاهی ذهنم این بود که قرآن یک تعبیری در باب جنگ بدر دارد و می فرماید ” لَوْ تَوَاعَدْتُمْ لَاخْتَلَفْتُمْ فِي الْمِيعَادِ ” یعنی با هم وعده می گذاشتید که اینجوری با هم درگیر شوید نمی توانستید به وعده خود عمل کنید ولی خداوند متعال این صحنه را به اینجا کشید چون مسلمانان می رفتند یک کاروان تجارتی قریش را مصادره بکنند خب کار کشید به درگیری نظامی و آن اتفاق افتاد که جمعیت مسلمانان بسیار کم با سلاح کمتر با ۳۱۳ نفر غیر مسلح یا سلاح های خیلی ضعیف و آن طرف یک لشکر بالای ۱۰۰۰ نفر و کاملا مسلح، خداوند متعال می فرماید اگر شما می خواستید قرارداد بگذارید اینجوری نمی توانید قرار بگذارید ولی این منجر شد به یک پیروزی و فتح عظیم و شکست قریش، من تلقی ام این است که اگر ما می خواستیم قرارداد کنیم با آمریکا که اینجوری شهید سلیمانی را ترور کنند نمی توانستیم، بعد از اینکه کار خودش را کرده و تبدیل شده به یک شخصیتی که کاملا شناخته شده است، و ساز و کار خودش را ایجاد کرده و در مرحله ای که تلاش می کنند او را بدنام کنند و یک شکافی بین جبهه ی مقاومت ایجاد کنند و به اصطلاح آن نبرد واضح  و آن خبر دروغ دارد کار خودش را می کند بعد هم در حالی که ایشان از سوریه می آمدند و وارد بر عراق می شدند نه از ایران، بعد هم با هماهنگی و دعوت دولتشان بوده است، بعد هم در فرودگاه و بعد هم در کنار سردار بزرگ ابومهدی و در هم آمیختن خون این دو بزرگوار و بعد هم خود شخص ترامپ یعنی فرعون بزرگ این کار را خودش به عهده بگیرد یعنی  زمان کار خودش را بر عهده بگیرد یعنی ” لَوْ تَوَاعَدْتُمْ لَاخْتَلَفْتُمْ فِي الْمِيعَادِ ”  یک اتفاق عظیمی افتاد و در واقع یک بربریت جدیدی که غرب در باطن دارد یعنی به تعبیر حضرت آقا این جنتلمن ها همین تروریست ها هستند واقعا نشان دادند که چه کار می کنند، تروریست ها را ایجاد کردند، بعد هم ما خودمان از درون مسئله تروریست ها را در دنیای اسلام حل کردیم و فرمانده مبارزه با تروریست ها را ترور کردند، دیگر کاری بدتر از این نمی شد بکنند و طبیعتا سرآغاز یک اتفاقات جدید است، یک تعبیری حضرت آقا داشتند من این را عرض بکنم، بازش بکنم، در سال گذشته ایشان دوبار این مطلب را تکرار کردند که یک داستانی حضرت موسی(ع) در قرآن دارند که خداوند متعال در سوره ی مبارکه شعرا نقل می کند می فرماید به موسی کلیم گفتیم که در مرحله ای از مبارزه با فرعون، شبانه بنی اسرائیل را از مصر بیرون ببر ” إِنَّكُمْ مُتَّبَعُونَ ” بدان دنبالتان هم می آیند و خیال نکنید که شما می روید و خلاص می شوید، ببر و نگران نباش و به سمت دریا هم ببر، موسی کلیم این کار را انجام داد، برد پشت دریا، یک طرف دریاست و یک طرف فرعون که لشکر خود را تجهیز کرد و گفت” إِنَّ هَٰؤُلَاءِ لَشِرْذِمَةٌ قَلِيلُونَ وَإِنَّهُمْ لَنَا لَغَائِظُونَ ” این ها یک جمعیت اندکی هستند ما را به خشم آوردند و ” وَإِنَّا لَجَمِيعٌ حَاذِرُونَ ” دسته جمعی حاضر می شویم با لشکری انبوه، آمدند به یک نقطه ای رسیدند که ” تَرَاءَى الْجَمْعَانِ ” با چشم غیر مسلح همدیگر را می دیدند، همراهان حضرت موسی(ع) نگران شدند و گفتند ” إِنَّا لَمُدْرَكُونَ ” کار تمام شد دیگر موسی ما را آورد پشت دریا  و یک طرف لشکر فرعون، الان ما را یا نابود می کنند و یا می ریزند در دریا، موسی کلیم آنجا فرمود” إِنَّ مَعِيَ رَبِّي سَيَهْدِينِ ” در آن بن بست فرمود پروردگار من با من است و راه را باز می کند، آقا دوبار در سال گذشته همین آیه را خواندند و در یک جا فرمودند من هم در اقتدا به موسی کلیم می گویم ” إِنَّ مَعِيَ رَبِّي سَيَهْدِينِ ” خب طبیعتا یک نکته ای را در خطبه جمعه فرمودند ، فرمودند به نظر شما این ” إِنَّ مَعِيَ رَبِّي سَيَهْدِينِ ” نیست؟ یعنی احساس می کنند آن بن بست هایی که ایجاد شده بود که عرض کردم این تلاش گسترده ی غرب به ضمیمه ی شبکه ی غربگراها در داخل دنیای اسلام که داشت به جبهه ی مقاومت به شدت فشار می آورد و واقعا جبهه ی مقاومت را در بن بست قرار داده بود، از یک طرف می خواستند از طریق دیپلماسی استحاله کنند جبهه ی مقاومت را، و از یک طرف جبهه ی نظامی و از یک طرف با الگوسازی برای رقابت با جمهوری اسلامی و امثال اینها، اینها یک بن بستی به نظر می آید برای ما درست کرده که انگار این بن بست باز شده، تلقی من این است که مرحله ی جدیدی از حرکت انقلاب اسلامی هم در داخل دنیای اسلام آغاز شده و موازنه در دنیای اسلام به سرعت به نحو جبهه ی مقاومت در مقابل جبهه ی سازش تغییر خواهد کرد و هم در بیرون جایگاه انقلاب اسلامی دوباره به جایگاه تمدنی خودش بر می گردد و دوباره بر خلاف احیای جنگ سرد دوگانه ی اسلام و غرب و ایران و آمریکا احیا خواهد شد.

مجری : سخنان رهبر انقلاب آبی بود بر روی آتش و خیلی از چیزها را، صحنه را عوض کرد و خیلی هم بر روی آن صحبت شد. در خصوص سخنان مقام معظم رهبری بفرمایید.

آیت الله میرباقری: بسم الله الرحمن الرحیم ، عرض کنم یک نکته ای که در فرمایشات مقام معظم رهبری وجود داشت این شهادت سردار سلیمانی که تبدیل شد به یک بیعت بزرگ از آن تعبیر فرمودند به یوم الله، چون می دانید ایام الله در روایات تعبیر شده، روزی که خداوند متعال عذابش را نازل می کند بر دشمنان، یا آن روزی که یک پیروزی و فتحی نصیب دوستان می شود و آیات خدا آشکار می شود ایام الله ها هستند که مهمترینش در روایات ما سه روز است یکی روز ظهور، یکی روز رجعت و یکی روز قیامت است، و انبیا غیر از آن یوم الله هایی که در برابر امت خودشان پیش می آمده را متذکر می شدند، دائم امت خود را انبیا به ظهور متذکر می شدند و آن جهان و افقی که پیش رو بوده است را نشان می دادند که ما داریم به این سمت حرکت می کنیم و این وعده ی قطعی خداست و ما هم همینطور هستیم و اتفاقا یکی از بزرگترین ارکان اقتدار جامعه ی مومنین و پیروان مکتب اهل بیت و شیعیان همین است که امیدوار به دوران ظهور هستند.

بنابراین معنی کلی یوم الله این است و اما این اتفاقی که افتاد تلقی حقیر این است که این بیعتی که اتفاق افتاد به دنبال آن یک فتوحات بزرگی شکل می گیرد، ریشه ی آن هم در بیعت است، خداوند متعال یک بیانی دارد در قرآن و سوره‌ی مبارکه فتح که فتوحات نبی اکرم(ص) را در آنجا توضیح می دهد که مسیر نبی اکرم(ص) کلا مسیر فتح است، اصلا شکست در مسیر نبی اکرم(ص) نیست و نقطه ی مختصات این فتح را بیان می کند، گستره ی این فتح را که تا قیامت کشیده می شود و جدا شدن صفوف تا مقیاس بهشت و جهنم، قوایی که در این فتح در اختیار حضرت هستند و تمام جنود سماوات و ارض هستند ” وَلِلَّهِ جُنُودُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ” یک گفتگو از این فتح و از نقش وجود مقدس نبی اکرم(ص) که این فتح با این رسول آغاز می شود ” إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ شَاهِدًا وَمُبَشِّرًا وَنَذِيرًا ” و نقش حضرت را که توضیح می دهد به ما ها بلافاصله دستور می دهد که شما بیعت کنید ” إِنَّ الَّذِينَ يُبَايِعُونَكَ إِنَّمَا يُبَايِعُونَ اللَّهَ ” شما در این مسیر فتح بیعت کنید وقتی هم بیعت کردید حضرت گاهی اوقات شما را در مسیری می برند که برای شما مبهم است، تردید نکنید و جا نمانید متخلف نشوید و جزء متخلفین کسانی که جامانده اند و جا می گذارندشان نباشید، حضرت دارند راه را طی می کنند در این مسیر مواظب باشید شما مخلف نشوید، یک عده ای جامانده هستند، بعد یک مطلبی را قرآن در اینجا مطرح می کند که خیلی مطلب عجیبی است، بعد از اینکه دستور به بیعت می دهد، می گوید بیعت کنید و تخلف نکنید ” إِنَّ الَّذِينَ يُبَايِعُونَكَ إِنَّمَا يُبَايِعُونَ اللَّهَ يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ ” کسی که با این رسول بیعت کرده با رسول بیعت کرده و دست خداست که بالای دست اوست، این دست رسول اکرم(ص) در واقع به منزله ی دست خداست، و بعد می فرماید آنهایی که نقض بیعت می کنند خودشان ضرر می کنند چون در بیعت با خدای متعال فقط نفع به طرف ماست و سود یک جانبه است و برای خداوند متعال هیچ سودی نیست و شکست بیعت هم به ضرر ماست، سپس یک داستانی را توضیح می دهد که مربوط به صلح حدیبیه است که گاهی سوء استفاده می شود از داستان صلح، خیلی داستان عجیبی است، در ماجرای صلح حدیبیه حضرت یک رویای صادقه دیدند، وحی در بیداری هم نبود، که می روند در مکه با اهل مدینه می روند و آنجا طواف انجام می دهند و مناسکشان را انجام می دهند و سربلند می آیند بیرون در حالی که مکه در دست قریش و هم‌پیمانانشان قرار دارد یعنی این دشمن درجه ی یک حضرت که آمده اند به حضرت زهر بدهند در بدر، احد درگیر شدند و جنگ های متعددی ایجاد کردند حضرت به مردم مدینه و دور و بر مدینه می گویند می خواهیم برویم برای حج آماده باشید، سلاح جنگی هم با خودتان بر ندارید، هیچ سلاح جنگی برنداشتند و فقط یک اسلحه ی عادی برای مسافر با خودشان بر می داشتند برای حوادث در بین راه، و جز ۱۵۰۰ الی ۱۶۰۰ نفر با حضرت همراه نشدند یک عده متخلفند، قرآن می فرماید مخلفین و جامانده ها توجیهاتی می آورند وقتی حضرت بر می گردند فاتح و پیروز، می گویند ” شَغَلَتْنَا أَمْوَالُنَا وَأَهْلُونَا ” مسئولیت هایی داشتیم و نتوانستیم بیاییم، قرآن می فرماید این ها دروغ می گویند و مسئله چیز دیگری است ” بَلْ ظَنَنْتُمْ أَنْ لَنْ يَنْقَلِبَ الرَّسُولُ وَالْمُؤْمِنُونَ إِلَىٰ أَهْلِيهِمْ أَبَدًا ”  تلقی شما این بود که این پیغمبر دارد می رود در دهن شیر و یکی هم زنده بر نمی گردد و شیطان این را در نظر شما جلوه داد ” وَظَنَنْتُمْ ظَنَّ السَّوْءِ ” سوء ظن پیدا کردید به خاطر این بود که نیامدید، یعنی دستگاه محاسباتی شما حضرت را تخطئه می کرد، این همان جایی است که آدم مخلف می شود،  تعبیر قرآن است ” إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ شَاهِدًا ” این رسول همه ی راه را دارد می بیند و شما را اگر می برد در یک راهی تردید نکنید این دستگاه محاسباتی حضرت را تخطئه کردند و نرفتند، حالا آنهایی که با حضرت رفتند چه شدند؟ حضرت از میانبر آوردند تا نزدیکی مکه منطقه ای به نام حدیبیه و پیغام دادند برای کفار مکه که ما می خواهیم بیاییم حج انجام دهیم و مزاحم نیستیم و درگیری قصد نداریم انجام دهیم، آنها احساس می کردند یک شکست جدی است مقابل حضرت ایستادند و گفتند اجازه ی این کار را نمی دهیم، وقتی مخالفت شد حضرت از این تعدادی که همراهشان بودند که قریب به ۱۵۰۰ نفر هستند، بیعت گرفتند که معروف شد به بیعت رضوان، زیر یک درختی بیعت گرفتند و مفاد بیعت این بود که تا پای خون در دفاع از حضرت بایستند، بیعت کردند یک بیعت بسیار جدی، بدون اسلحه رفتند، در نزدیکی دشمن هستند، دشمن و هم‌پیمانانش به شدت مسلح هستند و از آنها قدرتش بیشتر است و در نقطه ی کانونی قدرت خود هستند و اینها هم غیر مسلح، در این شرایط نابرابر با حضرت بیعت کردند تا پای خون بایستند، وقتی ایستادند خدای متعال تعبیرش این است که اینجا خدا از آن ها راضی شد ” إِذْ يُبَايِعُونَكَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ فَعَلِمَ مَا فِي قُلُوبِهِمْ ” خداوند متعال قلوبشان را که ملاحظه کرد دید راست می گویند و واقعا دارند تا پای خون می ایستند، نتیجه این بیعت چه شد؟ ” می فرماید ” فَأَنْزَلَ السَّكِينَةَ عَلَيْهِمْ ” اول سوخت راهشان که این آرامش بود در وسط میدان جنگ برای اینها نازل کرد، دیگر با کمال آرامش بودند و مضطرب نبودند، بعد فتح نزدیکی را پیش رویشان قرار داد که این فتح همانی است که قرارداد صلح حدیبیه بسته شد و حضرت را دشمن به رسمیت شناخت، تا حالا به رسمیت نمی شناختند، گفتند باید ما را به رسمیت بشناسید و الا با شما می جنگیم، به رسمیت شناختند، گفتند اگر کسی بخواهد با ما پیمان ببندد و هم پیمان ما شود شما حق ندارید مانع آن ها شوید، به رسمیت شناخته شد حضرت، اتفاقا بعد از یکی الی دو سال همین را نقض کردند یکی از هم پیمانان حضرت را هتک کردند و حضرت آمدند مکه را فتح کردند، و خداوند متعال می فرماید، خدای متعال غنایم و فتح قریبی قرار داد، حالا یک تعبیر عجیبی در قرآن هست که می فرماید بعد از اینکه شما بیعت کردید ” وَلَوْ قَاتَلَكُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوَلَّوُا الْأَدْبَارَ ثُمَّ لَا يَجِدُونَ وَلِيًّا وَلَا نَصِيرًا ” اگر در همان زمان هم با شما می جنگیدند شکست می خوردند و مجبور می شدند پشت به جنگ بکنند چرا؟ چون ” سُنَّةَ اللَّهِ الَّتِي قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلُ ” سنت خدا این است که وقتی بیعت می کنید و پای بیعت می ایستید دیگر پیروز هستید، بنابراین فتح مکه و فتوحات بعدی همین جا رقم خورد، منتها خداوند متعال فتح مکه را با یک پیچی نصیب مومنین کرده، نکته ی آن را هم توضیح می دهد، می فرماید “” لَوْ تَزَيَّلُوا لَعَذَّبْنَا الَّذِينَ كَفَرُوا “”” چون ممکن بود بخشی از مومنین زیر دست و پا از بین بروند ما صلح و آن پیروزی را با یک تدبیری به تأخیر انداختیم و مکه فتح شد بدون اینکه خونی از دماغ کسی ریخته شود، بنابراین می فرماید این پیروزی اینجا نصیب شد، یعنی فتح مکه ثمره ی بیعت رضوان است، تلقی من این است واقعا بعد از ۴۱ سال جنگ همه ی جانبه ی دشمن، محاصره ی اقتصادی، جنگ نظامی، جنگ رسانه ای شدید و این جنگ روانی رسانه ای که می کنند که سنگ را آب می کند، این ملت ۴۱ سال است که زیر بمباران جنگ رسانه ای هستند، واقعا خبر درست می کند این فاسق ها، خبری که کار را به قتال و جنگ داخلی می کشاند، سنگ بود آب می شد، این ملت بعد از ۴۱ سال این جنگ با یک جوشش باطنی که خداوند متعال ایجاد کرده دوباره اول صفحه هستند.

مجری: جالب اینجاست که بعد از این اتفاق و شهادت حاج قاسم سلیمانی یک تفرقه ای نیز آنطرف اتفاق می افتد یعنی در همین حوزه ی خبری آمریکایی ها مکرر می بینیم که یک مجری نشسته و می گوید به چه دلیل و با چه مدرک به من نشان دهید، چرا این شخص که دشمن داعش بود و قهرمان شکست داعش بود و همه این را می دانند و چندی قبل هم می گفتیم سردار سایه ها، سرداری که خود ما تقدیسش می کردیم سه سال پیش در همین سی ان ان، امروز شده است تروریست.

آمریکا مجری و خلق کننده داعش است اما ریا می کند و دروغ می گوید و نمی گوید که من خلق کردم، خیلی از کارشناسانی که در چند سال اخیر دعوت کردیم ارتباط بین سازمان سیا و داعش را به لحاظ اقتصادی درآوردند، خیلی از افراد در طی سال های اخیر دست به افشاگری زدند و از کار برکنار شدند و کار ما افشای سخن اینهاست برای مردم ایران تا مردم ایران بدانند داخل آمریکا چه خبر و تفرقه ای است، این اتفاق مثل یک آتشفشانی است که خاموش نمی شود و الان بین خودشان جدل هست، نمی دانم این خون چقدر بها دارد ولی در حوزه ی خود ما که رسانه است و داریم رصد می کنیم، آنقدر از این نوع کلیپ ها داریم که نمی توانیم همه ی آن ها پخش کنیم و هفته ای یک شب می توانیم، آنقدر در بین خودشان مشاجره هست و این آیه ی قرآن که شما اشاره فرمودید که اینها به جان هم می افتند و برای اولین بار می بینم که در بین خودشان یک ولوله ای افتاده این ولوله علامت یک ادامه است و خودشان پیش بینی می کنند این ادامه منجر به چیز دیگری و خیلی بزرگتر از این حرف ها خواهد شد.

آیت الله میر باقری: تلقی حقیر این است که آن ضربه ای که دوباره باید ما را برمی گرداند به دوگانه ی اسلام و غرب، این ضربه زده شده و عرض کردم این بیعت ملت بزرگوار ما را نباید کم بگیریم بعد از ۴۱ سال جنگ، که می دانید میزان فشاری که بر جبهه ی مقاومت و به ویژه بر جمهوری اسلامی به عنوان نقطه ی کانونی جبهه ی مقاومت در طول این چهل سال از طرف رقبای خودش اعم از شرق و غرب، شرق و غرب که می گوییم یعنی دو اردوگاه دنیای مدرن، که وارد شده اصلا قابل مقایسه با میزان فشاری که در ۴۰ سال جنگ سرد بر علیه شوروی و طرفدارانش شده نیست، آمارهای رسمی این را می گوید، یعنی اعم از جنگ رسانه ای و هزینه های نظامی و اقتصادی که بر ما تحمیل کردند میزان فشاری که به جمهوری اسلامی آوردند و جبهه ی مقاومت، در این چهل سال بسیار بیشتر از میزان فشاری است که به کل اردوگاه شرق در دوران جنگ سرد آورده اند.

با فرض این همه فشار یک ملتی پای آن مکتب امام می ایستد و بعد از ۴۱ سال دوباره می آید بیعت می کند با آن مکتب، در دوره ای که اینها احساس می کنند کار انقلاب اسلامی تمام شده است و جریان غرب گرایی و غرب گراها بر دنیای اسلام مسلط شده اند و از درون آن تحولات دنیای اسلام به نفع دنیای غرب دارد رقم می خورد، یک همچنین جوششی اتفاق می خورد و این جوشش مشابه با اصل انقلاب اسلامی است که در دورانی که آنها احساس می کردند کاملا اسلام تمام شده است، در ناباوری، یک جوشش عظیمی اتفاق افتاد و این جوشش و این بیعتی که مردم در آن دوران با حضرت امام خمینی(ره) کردند مبدا یک تحول بزرگ در جهان شد، بی تردید این هم مبدا یک تحول عظیمی خواهد شد که یکی از پس لرزه های آن ایجاد یک انشقاق در دنیای غرب است و در آن تردیدی نیست.

مجری: این حادثه خیلی ها را بیدار کرده است لذا چه ائتلافی باید بین ما و افرادی که در سرتاسر جهان بیدار شده اند ایجاد کرد؟

آیت الله میرباقری: وقتی جبه ی حق مقاومت می کند، هیچ وقت جبهه ی باطل در پوشش باطل نمی آید و این بیان نورانی امیرالمومنین علی علیه السلام در خطبه ی ۵۱ نهج البلاغه است، که می فرمایند “اگر باطل بدون پوشش حق بیاید کسی فریبش را نمی خورد” حق و باطل را با هم می آمیزند، بنابراین باطل در پوشش حق ظهور پیدا می کند، عرض کردم همانهایی که ۱۵۰ میلیون آدم را می کشند و با بمب اتم در کمتر از چند ثانیه ۱۶۰ هزار انسان را جزغاله می کنند می آیند حقوق بشر می نویسند و مدعی حقوق بشر می شوند همان آدم ها! همان آدم ها به تعبیر حضرت آقا قیافه های جنتلمن می گیرند، چه وقت دشمن مجبور می شود آن پرده را کنار بزند؟ وقتی جبهه ی حق مقاومت می کند، وقتی جبهه ی حق مقاومت می کند پرده را کنار می زند دشمن، آنوقت ارتقاء وجدان برای جامعه بشری پیدا می شود، وجود مقدس سید الشهدا چه کار کردند؟ در یک مقیاس عظیم تاریخی در مقیاس عالم، حضرت به حدی مقاومت کردند که دشمن مجبور شد برای رسیدن به مقاصد خودش آن صحنه های زشت را ایجاد کند و این موجب ارتقاء وجدان تاریخی بشر شده و شما میبینید که ما عبور کردیم از بنی امیه به راحتی در حالی که آن ها یک مکر پیچیده ای بودند، مکر آنها از دنیای مدرن پیچیده تر بوده، خیلی ساده نیست مکر بنی امیه ولی ما را عبور داده است حضرت، این مقاومت جبهه ی حق است، مقاومت امیرالمومنین ما را از جبهه ی ناکسین و قاسطین و مارقین عبور داده است، حضرت چشم فتنه را درآورده و کور باید در عالم راه رود، در تاریخ اقدام می کند اما کور اقدام می کند و با چشم باز نیست، عرض من این است ما وقتی مقاومت می کنیم جبهه ی باطل مجبور می شود پرده را کنار بزند آنوقت ارتقاء وجدان پیدا می شود و این ها اثر این ارتقاء وجدانی است که در جامعه ی بشری پیدا شده، آنهایی که واقعا وجدانشان هنوز نمرده است، آنهایی که فطرت الهیشان هنوز زنده است برمی گردند، آنوقت ما باید این ها را جبهه و شبکه کنیم و این اقدام بعدی است که دارد اتفاق می افتد در جهان، یعنی شبکه ی مقاومت باید تبدیل شود به شبکه ی مقاومت جهانی از اینها هم یارگیری و شبکه سازی کنیم و آن روزی است که راحت می توانیم با دشمن در سطح جهانی مقابله کنیم، این خون بزرگی که ریخته شد بسیار در نزد خدا با عظمت بوده و بعد هم واقعه ای که به دنبال آن ایجاد شد و آن بیعت بزرگ جبهه ی مقاومت به ویژه مردم بزرگوار ایران یک چیزی را اثبات کرد که حضرت آقا به خصوص بر روی آن دست گذاشتند در خطبه های نماز جمعه و آن صبار و شکور بودن مردم بزرگوار ایران است، این پایداری و شکرگذاری نسبت به نعمت رهایی از سلطه ی مستکبرین و کلمه ی باطل که مردم ایران واقعا نشان دادند شاکر آن هستند، این سرآغاز ازدیاد نعمت است، تلقی من این است که خداوند متعال این ملت بزرگوار را و این جبهه ی مقاومت را انتخاب کرده برای یک حادثه ی بزرگ در آخرالزمان و عبور از فتنه ی بزرگ شیطان در آخرالزمان که فتنه ی دجال و به نظر من همین جریان تجدد است و ما داریم عبور می کنیم.

یک نکته در رابطه با بی بی سی بگویم، بالاخره ما وارد میدان جنگ شده ایم و ما نباید بترسیم که دشمن از ابزار خودش استفاده می کند، دشمن استفاده می کند بله! دشمن از نفوذ استفاده می کند، از نفوذ در تصمیم سازی و تصمیم گیری که بحث پر دامنه ای است، دشمن از محاصره ی اقتصادی استفاده می کند، دشمن از مهار از طریق دیپلماسی استفاده می کند، از ساز و کارهای جهانی خودش استفاده می کند، از تهدید استفاده می کند و الان یکی از مهترین ابزارهایش امپراطوری رسانه ای است چرا استفاده نکند! جنگ ما واقعا ایدئولوژیک است و مهترین ابزارشان، ابزار رسانه است، یعنی آنها دینی دارند و می خواهند دینشان را به ما القا کنند، ما اگر دین توسعه را قبول کردیم به جای دین الهی و اسلام، قطعا آن ها پیروزی اقتصادی بر ما پیدا می کنند همین فوکویاما که انکار می کرد برخورد تمدنی اسلام و غرب را و بعد از فروپاشی شوروی نظریه ی پایان تاریخ را داد، وقتی بحران های اقتصادی در غرب پیش آمد بلافاصله فوکویاما یک نظریه ای داد و گفت که این بحران های اقتصادی ناشی از شکست ایدئولوژیک ماست، خب طبیعی است که آنها همه ی رسانه های خود را به کار می گیرند که ایدئولوژیک خودشان را جهانی کنند، وقتی ما دین آن ها را قبول کردیم و دنیا پرست شدیم طبیعی است که تسلیم آن ها می شویم، این را هم عرض بکنم باطن تمدن غرب دینش است، یک موقعی عرض می کردم شش الی هفت لایه دارد از ایدئولوژی و دین شروع می شود بعد فلسفه هاست، بعد نهضت علمی آنها است، دانش خودشان را تولید کردند، بعد فناوری و نرم افزارهایشان است، بعد ساختارهای جهانیشان است، بعد محصول و سبک زندگیشان است و یک تمدن ساخته اند ولی روحش آن دین است که همان دنیا پرستی است، دین دارند و وقتی آن دینشان را جهانی کردند کل تمدن جهانی می شود، تمدن اسلامی با دین آنها درگیر شده است و آن عمیق ترین لایه و پایگاه آنهاست که مورد هجوم قرار داده، آنها سرمایه گذاری می کنند، چرا به جای اینکه سرمایه خود را در کمپانی های اقتصادی بگذارند، می گذارند در فیس بوک و امثال اینها؟ برای چه این کار را می کنند؟ برای اینکه می خواهند دین خود را جهانی کنند، وقتی دین خود را جهانی کردند، وقتی ما را هم دین خودشان کردند اقتصادش تأمین می شود، روح دینشان یک چیزی است می گویند اینها دینی که دارند می خواهند ما را به دنیا پرستی دعوت کنند درست است اما روح دینشان یک چیز است و آن پرستش اولیاء طاغوت است، در واقع می خواهند خودشان را ملت ها بپرستند، بت کده ها هم آنها درست می کنند، ماه و خورشید و بت چوبی و سنگی، امروز بت تکنولوژی و پرستش دنیا را هم آنها درست کرده اند، من معتقدم که غرب به کمتر از اینکه ما آنها را بپرستیم قانع نیست و ما باید در مقابل آن ها تحقیر بشویم و ما باید آن ها سجده کنیم و آنها این را از ما می خواهند و به کمتر از این هم راضی نیستند لذا این امپراطوری رسانه ای خود را به کار گرفته اند که ما را تحقیر کنند و ما سجده کنیم غرب و آیین غرب را، ببینید دنیای اسلام وارد بر یک درگیری عظیم شده و به نظر من امت بزرگوار اسلام به خصوص امت بزرگوار ایران نقطه ی کانون این سنت الهی و تدبیر الهی در این دوران هستند، دشمن استفاده می کند از امپراطوری رسانه ای خود و ما باید قدرتمند شویم، اینکه حضرت آقا فرمودند قدرتمند شویم یکی همین است و من معتقدم ملت بزرگوار ایران به این اندازه قدرتمند شده است که این دستگاه فریب دشمن آنها را زمین‌گیر نکند، واقعا اگر می خواست این فریب دشمن در عمق جان ملت ایران بنشیند نباید واقعه ی بدرقه شهید سلیمانی اتفاق می افتاد، این جوشش عظیم معنی آن این است که امپراطوری خبری آنها ذهن ما را مشغول کرده یک لایه هایی از نیروهای انسانی ما را تحت تأثیر قرار داده ولی عمق جامعه ی ما به هیچ وجه تحت تأثیر آن ها نیست و به موقعیت خودش بر علیه کل این امپراطوری خبری قیام می کند که قیام کرد، آنها به ما ضربه زدند و ما هم ضربه زدیم و نمونه ی آن همینی است که نشان دادید، ما هم در عمق استراتژیک آنها نفوذ کرده ایم و از درون داریم با آنها می جنگیم.

مجری: یک نکته ای هم می خواهم عرض کنم در خصوص صدا و سیمای خودمان، اخیرا چند برنامه ی حساس و تأثیرگذار را( جهان آرا، ثریا) تحریم کرد تلویزیون که نمی شود زنده پخش کرد، اصلا حیات تلویزیون به برنامه های زنده است، با گفتگوهای زنده و نقد است و آسیب یابی و آسیب شناسی که اینها را تبدیل کنیم به برنامه های ضبطی آن هم زمانی که آقا فرمودند الان باید قوی بشویم و راه دیگری نداریم در مقابل این همه هجمه ی رسانه ای که مریض و مسموم هستند، آنجایی که مردم توجه می کنند آنجایی است که برنامه های ما افرادی را دعوت می کند مثل خود حضرتعالی در یک برنامه ی زنده، مثل الانی که داریم صحبت می کنیم، آزاد داریم صحبت می کنیم حیات و نفس تلویزیون به برنامه های زنده است، این هم امیدوارم که مسئولان تلویزیون تجدید نظر کنند این نباید الان مسدود و قطع شود، نظر شما چیست؟

آیت الله میرباقری: البته من در صداقت مسئولان صدا و سیما و مسئولان تردید ندارم ولی از نفوذ در فضای تصمیم سازی نیز تردید ندارم، یعنی شک ندارم در لابی های تصمیم ساز نفوذهای جدی وجود دارد، اگر شفاف سازی شود که این تصمیم ها کجا گرفته می شود و چه کسانی این تصمیم ها را می سازند دیگر دچار این اشتباهات نخواهیم شد.

انتهای پیام/6


نظرات بازدیدکنندگان

محمد
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷

ان شاءالله بتونیم عمل کنیم


نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها

آخرین مطالب