سرویس: فرهنگ و هنر کد خبر: 93340 ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸

خلق زیبایی با چوب و آتش/ احیای هنر سوخت نگاری در خراسان جنوبی

عفت آرزمجو از جمله هنرمندان جوان خراسان جنوبی بوده که با استفاده از آتش بر تن بی جان چوب درختان، تصاویری گویا و پر مفهوم خلق می کند.

خلق زیبایی با چوب و آتش/ احیای هنر سوخت نگاری در خراسان جنوبی

به گزارش خبرنگار خاورستان، سوخته کاری روی چوب یا سوخت نگاری هنری با سابقه ای دیرینه بوده کع اشکال گوناگون در اعصار مختلف اجرا شده است. روش اجرای آن اغلب به صورت داغ گذاری بوده بدین صورت که فلزی را در آتش گداخته و آن را روی چوب قرار می داده اند. 

 
بر اساس شواهد تاریخ، هنرسوخت نگار یا 'پیرو گرافی' ابتدا درسه هزار سال قبل در یونان قدیم شكل گرفت و سپس به شیوه سنتی در كشورهای اروپایی، آسیایی، استرالیا و آمریكا برای تزیینات مصنوعاتی نظیر موسیقی و وسایل آشپزخانه استفاده 
می شد. 
 
هنر سوخت روی چوب، در ایران هنری به جای مانده از عهد صفویان بوده که در اوایل به صورت سوخت روی چرم انجام می شد، بدین صورت كه ابتدا طرح مورد نظر را روی چرم منتقل می كردند و سپس با استفاده از میله‌های داغ طرح مورد نظر را می سوزانند و از این كار بیشتر برروی جلد كتاب قرآن بكار می رفت.
 
در اواخر عهد صفویان این هنر كم كم از روی چرم بر روی انواع ظروف چوبی به خصوص پایه پیكره‌های چوبی انتقال یافت كه متاسفانه به علت دشوار بودن اجرای این تكنیک روی چوب كم كم از تعداد آثار سوخت روی چوب كاسته و در نتیجه این امر باعث از بین رفتن این هنر شد.
 
اما امروز این حرفه زیبا در بسیاری از شهرها و استان ها با دستان پرتوان جوانان و نوجوان خودنمایی می کند. جوانان و حتی بانوان زیادی در خراسان جنوبی به این حرفه روی آورده اند تا هنرشان را با استفاده از آتش بر تنه بی جان درختان حک کرده و از آن تصویری خلق کنند که گویای دنیایی از مفهوم است.
 
"عفت آرزمجو " از جمله بانوان جوان خراسان جنوبی بوده که ۱۲ سال از عمرش را با استفاده از چوب خلق هنر کرده و امروز توانسته از بستر شرکت تعاونی و راه اندازی آموزشگاه، برای ۲۰ نفر اشتغال ایجاد کند.
 
این هنرمند در حالی که با اشتیاق پیرامون حرفه اش سخن می گوید، می افزاید: حرفه سوخت نگاری، نوعی طراحی روی چوب بوده که در استان بیش از ۲۰ سال قدمت دارد. 
 
آرزمجو با بیان اینکه این کار در سبک های مختلف ساده و پیشرفته انجام می شود، می گوید: بیشتر هنرمندان در سبک های پیشرفته کار می کنند که این امر رقابت را افزایش می دهد.
 
وی ادامه می دهد: سبک پیشرفته نوعی طراحی با حجم سه بعدی بوده که در هنگام دست کشیدن روی کار، سطح یکسان است اما از دور پلکانی دیده می شود.
 
آرزمجو با اشاره به سختی های این حرفه بیان می کند: نبود مواد اولیه و بازار رقابت شدید بین هنرمندان از مهم ترین مشکلات پیش رو است.
 
این مربی سوخت نگار بازار فروش را یکی دیگر از مشکلات این حرفه می داند و می افزاید: در حال حاضر نمایشگاه ها بستری مناسب برای فروش محصولات مان هستند.
 
انتهای پیام/ 132

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها

آخرین مطالب