آب و هوا





تازه های سایت



پربیننده ترین

کد مطلب: 91640
تاریخ انتشار : 1398/06/03 - 12:56
محقق شدن پروژه راه آهن و شنیدن صدای سوت قطار در بیرجند است که می تواند در توسعه و پیشرفت استان نقش بسزایی داشته باشد، که برای تحقق این موضوع نیاز به وحدت و همکاری بین نمایندگان مجلس و استاندار و مدیران عالی کشوری است.

به گزارش خاورستان، به نقل از مهرمشرق، بیش از 16 سال است که از مطرح شدن اجرای راه آهن برای خراسان جنوبی می گذرد. در این سالها مسئولان استانی و مقامات بسیاری به این استان کویری آمدند تا زمینه اتصال "سومین استان پهناور کشور" را به خطوط ریلی فراهم کنند؛ قولها و وعده‌هایی بسیاری در این سالها داده شد.

دکتر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه در سفری که سال 93 به بیرجند داشت قول اتصال بیرجند به راه آهن سراسری و پیگیری آن را از سوی دولت داد. نوبخت هم چنین در سفری که اسفند ماه سال گذشته به استان داشت نیز بر اینکه بزودی شاهد اجرای راه آهن در خراسان جنوبی خواهیم بود، تاکید کرد.  
 
کلنگ زنی راه آهن وعده ای است که سالها قبل و توسط استانداران مختلف استان در دولت تدبیر و امید از جمله آقایان خدمتگزار، پرویزی، مروج الشریعه و هم چنین معتمدیان استاندار فعلی خراسان جنوبی مطرح شده است.
 
طبق وعده های استانداران پیشین و با نزدیک شدن به انتخابات این وعده ها بیشتر می شد به طوری که پرویزی استاندار پرحاشیه استان در سال 96 که سال منتهی به انتخابات ریاست جمهوری بود بارها و در نشست های مختلف وعده کلنگ زنی راه آهن را تا یک ماه آینده داد. 
 
پرویزی(استاندار اسبق) 31 مرداد 96 نیز گفت: «امیدواریم طی یک ماه آینده بحث عملیات ریل گذاری راه آهن استان را با حضور وزیر راه داشته باشیم که به طور قطع بزرگترین اتفاق در خراسان جنوبی خواهد بود.»
 
مروج الشریعه(استاندار سابق) نیز در 15 شهریور ماه 97 از کلنگ‌زنی پروژه راه‌آهن خراسان جنوبی با حضور وزیر راه و شهرسازی خبرداد.
 
آخرین وعده در سفر اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در30 اردیبهشت 98 بود، او که برای کلنگ زنی راه آهن به این استان سفر کرده بود در جریان این سفر گفت: «تا سه ماه دیگر کلنگ راه آهن خراسان جنوبی به زمین خواهد خورد.»
 
 اکنون این وعده‌ی سه ماهه نیز به پایان رسیده و خبری از کلنگ زنی راه اهن در استان نیست.
 
استاندار خراسان جنوبی چند روز پیش نشست خبری با اصحاب رسانه برگزار کرد که در این نشست از کلنگ زنی راه آهن خبرداد و گفت: بیش از 90 میلیارد تومان اعتبار از محل منابع دولتی برای این پروژه تعیین شده و پیش‌بینی می‌شود کمتر از 4 سال به بهره‌برداری برسد.
 
استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد: اتصال بیرجند به ایستگاه یونسی یکی دیگر از اهداف دنبال شده در بحث راه آهن است و این موضوع در قالب پروژه بزرگتر به شکل مدل جدید اجرایی خواهد شد. 
 
معتمدیان عنوان کرد: اعتبار مورد نیاز اجرای تمام پروژه را چهار هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده و امیدواریم بعد از چهار سال با کمک منابع مالی دولت و تلاش شرکت های کنسرسیومی سوت قطار در استان شنیده شود.
 
این مطالب را در صورتی استاندار عنوان کرد که براساس گفته حجت الاسلام عبادی نماینده مردم بیرجند درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی، کلنگ راه آهن یک سال و نیم پیش به زمین خورده است.
 
همچنین میثم باقری، معاون فنی شرکت زیرساخت تیراژ گفته شرکت تیراژ به عنوان لیدر اصلی سرمایه گذاری راه آهن از سال گذشته وارد کار شده است و کار را جلو می برد. 
 
قطار بیرجند به راه افتاد 
اکنون معتمدیان می گوید: «قرار است چهار سال دیگر راه آهن به بهره برداری برسید». این مطلب را در حالی استاندار بیان کرده است که رسانه های استان از جمله خاورستان سال گذشته این خبر را از قول معاون فنی شرکت زیرساخت و با ورود این شرکت به پروژه راه آهن رسانه ای کردند؛ آن زمان خیلی به این خبر توجهی نشد و اکنون استاندار مجدد این را مطرح می کند. 
 
مهدی جعفری، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی نیز6 آبان 97 در گفتگویی، از ورود سرمایه گذار در پروژه راه آهن شرق کشور خبرداد و گفت: «طبق پیگیری‌هایی که صورت گرفته حدفاصل بیرجند تا ایستگاه یونسی چهار هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که قرار شده کنسرسیوم تامین مالی تحت عنوان سرمایه گذار گروه ریلی خراسان‌جنوبی تشکیل شود.»
 
وی با اشاره به اینکه لیدر این سرمایه‌گذاری شرکت تیراژ است، گفت: در حال حاضر قرار است در این پروژه از تسهیلات صندوق توسعه ملی بهره گرفته شود.
 
مطالبات بایکوت مانده بود 
اکنون استاندار خراسان جنوبی می گوید: «مسیرهایی که برای راه آهن مشخص شده نتیجه نداده و مطالبات بایکوت مانده بود که با تعریف مدل های جدید مالی دوباره به جریان افتاده است.» این در حالی است که خدمتگزار استاندار اسبق خراسان جنوبی در سال 93 در حالی که نمایندگان مجلس اعتبارات ویژه و جداگانه ای برای راه آهن مصوب کردند از تعیین مسیر راه آهن با اعتبارات ویژه خبرداده بود.
 
خدمتگزار در سال 93 مدت تکمیل پروژه را پنج سال پیش بینی کرد و گفته بود تا سال ۹۹ به بهره‌برداری خواهد رسید. نمایندگان مردم خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی نیز در تذکرات جداگانه‌ای مدام به دولت گوشزد کرده بودند که مساله راه‌آهن باید جدی گرفته شود و در بودجه‌های سالانه ردیف مشخصی داشته باشید. نطق نمایندگان همواره بر این تاکید داشت که پروژه بزرگ راه‌ آهن صرفا با بودجه عمومی درست نمی‌شود و حتما باید فاینانس سرمایه‌گذار داخلی و خارجی ورود پیدا کند. 
 
بالاخره مردادماه ۹۶ با انتشار اسناد مناقصه پروژه راه‌ آهن خراسان جنوبی در روزنامه‌های کثیر الانتشار رویای به صدا درآمدن سوت قطار به عنوان یک زیرساخت حیاتی برای مردم این استان رنگ واقعیت به خود گرفت. دی ماه ۹۶ نیز با آغاز عملیات اجرایی قطعه نخست در مسیر شمال به جنوب راه آهن زاهدان - مشهد از ایستگاه یونسی به گناباد، ریل سراسری به بیرجند نزدیک‌تر شد و از سال گذشته شرکت تیراژ با سرمایه گذاری کار این پروژه را انجام می دهد.
 
نقش نمایندگان مجلس در پروژه راه آهن
حجت الاسلام محمدباقرعبادی، نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف درمجلس شورای اسلامی در گفتگو با مهرمشرق، اظهارکرد: آنچه که در پروژه راه آهن مربوط به مجلس و قانون گذاری بوده است که برای راه آهن بیرجند ردیف اجرایی گرفته شد و راه آهن دارای جایگاه قانونی و رسمی گرفت و دولت موظف شد آن را انجام بدهد.
 
وی افزود: در برنامه ششم توسعه نیز جزو اولویت راه‌آهن های کشور، راه‌آهن شرق ذکر شده که این اصل لایحه دولت نبود و مجلس این را اضافه کرد، نمایندگان رایزنی‌ها و مذاکرات فراوان با وزرای متعدد از جمله وزیر راه داشتند و این مذاکرات هنوز هم در حال انجام است.
 
حجت الاسلام عبادی با تاکید بر اینکه راه آهن یکی از خواسته‌های همیشگی استان است، گفت: سفر اخیری که معاون پارلمانی و مجلس ریاست جمهوری به استان داشت این مبحث مطرح شد و در جلسه‌ای که پیرامون این سفر با معاون اول رئیس جمهور داشتیم نمایندگان راجع به اهمیت راه آهن صحبت کردند که به راه آهن باید توجه ویژه تری شود.
 
این نماینده مجلس گفت: در بودجه از لحاظ قانونی مجلس کار مهم را انجام داد که از اعتبارات صندوق توسعه می توان برای راه آهن استفاده کرد و بخش خصوصی هم می تواند کنسرسیومی تشکیل بدهد و با بهره گیری از تسهیلات صندوق توسعه ملی کار راه آهن را انجام دهد و این مصوبه توسط نمایندگان صورت گرفت.
 
کلنگ راه آهن یک سال و نیم پیش بر زمین خورده است
حجت الاسلام عبادی خاطرنشان کرد: براساس زیرساخت های قانونی که مجلس تشکیل داده بخش خصوصی می تواند با دولت در این پروژه همراهی کند.
 
حجت الاسلام عبادی با بیان اینکه راه آهن هم از سمت گناباد و هم زاهدان آغاز شده است، افزود: 50 کیلومتر زیرساخت ساخته شده است.
 
وی تصریح کرد: کلنگ  راه آهن یک سال و نیم پیش بر زمین خورده است؛ اما برخی تصور می کنند هنوز کلنگ راه آهن شرق بر زمین نخورده است. اکنون عملیات اجرایی آن مشخص شد که از چند نقطه آغاز شود و از جمله اینکه در استان عملیات اجرایی داشته باشد.
 
این نماینده مردم در خانه ملت ضمن تاکید بر این‌که باید از صندوق توسعه برای زاهدان بودجه برقرار شود تا سریعتر تکمیل شود، گفت: در مجموع همه زیرساخت‌ها به لحاظ قانونی برای راه آهن فراهم است زیرساخت های اداری فراهم شده و نگرانی برای راه آهن نداریم که امیدواریم دولت بتواند اجرا کند.
 
آنچه در این بین مهم به نظر می‌رسد، محقق شدن پروژه راه آهن و شنیدن صدای سوت قطار در بیرجند است که می تواند در توسعه و پیشرفت استان نقش بسزایی داشته باشد، که برای تحقق این موضوع نیاز به وحدت و همکاری بین نمایندگان مجلس و استاندار و مدیران عالی کشوری است.
 
انتهای پیام/ 5

 



نظر شما

ایمیل شما جهت ارتباط بوده و نمایش داده نمی شود.