آب و هوا



 



تازه های سایت



پربیننده ترین

کد مطلب: 91019
تاریخ انتشار : 1398/04/22 - 12:17
آموزش و پرورش خراسان جنوبی در جوابیه ای افزایش نرم آماری دانش آموزان را کمبود فضای آموزشی می داند در حالی که معلمان می گویند " کمبود نیرو دلیل این افزایش است".

به گزارش خاورستان، اداره کل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی در خصوص درج گزارشی با عنوان آینده آینده‌سازان کشور دستمایه بی تدبیری آموزش و پرورش / فلاحتی: افزایش نرم آماری دانش آموزان غلط‌‌ ترین کار است ارسال کرده است.

جناب آقای خسروی مدیر مسئول محترم پایگاه خبری تحلیلی خاورستان با سلام و تحیات پس از حمد خداوند متعال و صلوات بر محمد و آل محمد، در پی درج گزارشی مبنی بر آینده آینده‌سازان کشور دستمایه بی تدبیری آموزش و پرورش.... با کد 90804 مورخه 17/04/98 مستدعی است طبق ماده 23 قانون مطبوعات نسبت به درج جوابیه این اداره کل امر به اقدام فرمایند. سید علی حسینی رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی. 

برنامۀ توسعۀ سنواتی و سازماندهی عوامل آموزشی و پرورشی آموزش و پرورش استان خراسان‌جنوبی در سـال تحصيلی «99-1398»، با ملحوظ داشتن سياست‌های کلی ایجاد تحول در آموزش و پرورش، ابلاغی مقام معظم رهبری، اهداف و راهکارهای سند تحول بنيادين و خط‌مشي‌هاي جديد وزیر محترم آموزش و پرورش، مبنی بر تفویض اختیار ساماندهی نیروی انسانی به استان‌ها و به‌منظور مديريت بهينۀ منابع انساني (موضوع بندهای 8/5 و 1/20 اهداف عملیاتیِ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش)، با رويكرد برنامه‌ريزي منطقه‌اي و مدرسه محور تنظیم شده است و ادارات ‌آموزش و پرورش نواحی/مناطق، در سال تحصیلی پیش رو، در چارچوب این برنامه و مبتنی بر سياست‌ها و اهداف استاني، نسبت به تدوين و اجراي منطقه‌اي اين برنامه اقدام مي‌نمايند.

آنچه که در اخبار آن سایت در رابطه با نرم بالای مدارس ذکر شده است فقط در مناطق شهری بیرجند و قاین (با توجه به آمار بالای دانش آموزی و مهاجرت غیر قابل پیش‌بینی از روستاها در شهرک های اقماری و حاشیه شهری) صدق می‌کند و علت هم همان کمبود فضای آموزشی در این مناطق می‌باشد که با پیگیری‌های به عمل آمده با توجه به حساسیت موضوع در شورای آموزش و پرورش استان با حضور استاندار محترم و مدیر کل محترم نوسازی طرح موضوع شده است و پیش بینی های لازم در این زمینه در حال انجام می باشد و در صورت تأمین اعتبارات ملی مشکل طی چند سال آینده حل خواهد شد.

لازم به ذکر است که تراکم دانش آموز درکلاس در دوره تحصیلی ابتدایی 19.9 نفر می باشد که در مقایسه با نرم کشوری (25) وضعیت استان بسیار مطلوب می باشد. به هیچ وجه در استان ما کلاس بالای 36 نفر نداشته و نخواهیم داشت و ذکر اعداد 38 و 42 در این استان موضوعیت ندارد .

آنچه که گزارش شده است در این رابطه بوده است که در مدارس شهری با توجه به تعریف جغرافیایی هر مدرسه شرط افزایش یک کلاس به دو کلاس (در جهت صرفه جویی منابع و عدم سوء استفاده ) رسیدن آمار دانش آموزان آن منطقه جغرافیایی به 38 نفر می باشد در غیر اینصورت کلاس دوم به آن مدرسه تعلق نگرفته و دانش آموزان به مدرسه هم جوار با نرم پایین اتتقال خواهند یافت.)

یکی از نقاط قوت ساماندهی در این استان توجه ویژه به مناطق و روستاهای محروم و مرزی بوده است و در حال حاضر کلاس های با 3 نفر دانش آموز به بالا برای سال آینده در این مناطق استمرار خواهند داشت.

بیش از 37 درصد مدارس متوسطه استان زیر 60 نفر دانش آموز هستند و برای همه این مدارس برنامه ریزی صورت گرفته است هرچند که تأکید وزارت مبنی بر هدایت این دانش آموزان به مدارس شبانه روزی با توجه به ظرفیت خالی خوابگاه های استان جهت رشدکیفیت بخشی در آموزش می باشد.

ظرفیت پذیرش مدارس شبانه روزی استان 18000 دانش آموز می باشد که در حال حاضر فقط 8550 نفر ظرفیت آن تکمیل می باشد و با توجه به مقاومت های مردمی در این استان و عدم همراهی برخی مسئولین منطقه ای چاره ای جز استمرار مدارس متوسطه با نرم پایین نخواهیم داشت.

با توجه به اینکه سازمان برنامه و بودجه برای وزارت آموزش و پرورش جهت ساماندهی نیروی انسانی ، دو شاخص نسبت دانش آموز به معلم و نسبت دانش آموزان مدارس مشمول کارکنان تخصصی (مدیر، معاون، مشاور، مربی پرورشی و بهداشت و مشاور) به کارکنان تخصصی را جهت اختصاص نیرو تعیین کرده است لذا همه ساله می‌بایست این شاخص ها با وضع موجود نیروی انسانی در کشور رشد داشته باشد؛ برای مثال در شاخص دانش آموزمشمول به کارکنان تخصصی این استان 56 می باشد یعنی برای هر 56 نفر دانش آموز یک نفر کارکنان تخصصی تعلق می گیرد؛ این در حالی است که میانگین کشوری این عدد 75 می باشد.

لذا همه ساله با شیب ملایم و بر مبنای مقتضیات هر استان این عدد ارتقا می یابد و منجر به کاهش کارکنان تخصصی علی الخصوص در حوزه معاونین می شود. (هر چند که این افزایش شاخص تأثیر مستقیم در افزایش سهمیه استخدامی استان دارد.)

لازم به ذکر است با توجه به کمبود شدید نیروی انسانی در آموزش و پرورش، پست های مدیر، معلم کلاس و مربی پرورشی در اولویت اول قرار دارند و پس از تکمیل بقیه پست ها تکمیل می شود.

قابل توجه است با تمام این تفاسیر خیلی از مدارس این استان معاون تعلق نمی گرفته است که با تدابیر اندیشیده شده مقرر شد تا در مدارس با نرم پایین نیز 18 ساعت معاون آموزشی و اجرایی علاوه بر اختصاص یک نفر معاون پرورشی تعلق گرفته تا خدشه ای در کار آموزش صورت نگیرد.

علی ایحال پس از انتصاب سرپرست محترم وزارت آموزش و پرورش و تغییرات صورت گرفته در حوزه ساماندهی نیروی انسانی وزارت نیز نامه ای از سوی استان مبنی بر اختصاص نیرو و تعدیل شاخص های مذکور صورت گرفته و قول های مساعدی نیز در این زمینه داده شده است که انشالله با پیگیری های انجام شده وضعیت در مهرماه 98 مطلوب تر خواهد شد.

ضمنا با پیگیری های به عمل آمده سهمیه دانشگاه فرهنگیان استان در کنکور سراسری امسال 390 نفر تعیین و با احتساب اختصاص 165 نفر سهمیه استخدام پیمانی ماده 28 سال 1398 نوید بخش خبرهای خوب در حوزه ساماندهی نیروی انسانی استان خواهیم بود.

هر چند که این نکته نباید فراموش شود که میزان بازنشستگی همکاران فرهنگی استان تا پایان برنامه توسعه ششم 3700 نفر (یک سوم کارکنان آموزشی) خواهد بود و علاوه بر تخصیص نیرو می بایست شاخص ها نیز مد نظر قرار گیرد.

همچنین در رابطه با ساعت موظف مدیران و معاونین در سال تحصیلی آینده مدیران هیچگونه ساعت موظف تدریسی نخواهند داشت و حداکثر 35 درصد معاونین استان در سقف 6 ساعت مشغول به کار خواهند بود.

با تشکر – طرح و برنامه

در خصوص این جوابیه ذکر چند موضوع ضروری است.

در این جوابیه ذکر شده فقط در مناطق شهری بیرجند و قاین (با توجه به آمار بالای دانش آموزی و مهاجرت غیر قابل پیش‌بینی از روستاها در شهرک های اقماری و حاشیه شهری) صدق می‌کند و علت هم همان کمبود فضای آموزشی در این مناطق می‌باشد در حالیکه طبق گزارشی که در این رسانه منتشر شده و با معلمانی که صحبت شده مربوط به سایر شهرستانهای استان بوده و اینکه عنوان شده به بیرجند و قاین مربوطه است درست نیست.

 

مسئله دیگر مطرح شده برای بالابردن نرم آماری دانش آموزان در این جوابیه به دلیل کمبود فضای آموزشی ذکر شده است در صورتی که تمام معلم هایی که با آنها گفت و گو کرده ایم دلیل افزایش نرم آماری کلاسها را جبران کمبود نیرو عنوان کردند نه کمبود فضای آموزشی!

 

موضوع دیگری که در این جوابیه آمده در خصوص تراکم دانش آموز درکلاس در دوره تحصیلی ابتدایی 19.9 نفر است که در مقایسه با نرم کشوری (25) وضعیت استان بسیار مطلوب می باشد که این موضوع واقعیت ندارد و در برخی از مدارس روستایی حاشیه بیرجند در مدارس ابتدایی 34 دانش آموز در کلاس ها حضور دارند.

 

انتهای پیام/127/ 



نظرات کاربران

باسمه تعالی با سلام و احترام فرق نرم استان با آمار مدارس در نقطه ای خاص این است که نرم استان از سرجمع آمار دانش آموزی به تعداد کلاس های استان به دست می آید به عبارتی معدل آمار دانش آموزی است. یعی ممکن است در جایی 34 دانش آموز و در جای دیگر 12 دانش آموز داشته باشیم.


نظر شما

ایمیل شما جهت ارتباط بوده و نمایش داده نمی شود.