آب و هوا



 



تازه های سایت



پربیننده ترین

کد مطلب: 92443
تاریخ انتشار : 1398/07/20 - 09:51
دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اوضاع آموزش دانشجویان پزشکی به خصوص در مقطع بالینی نامطلوب است به نحوی که موجب اعتراض گسترده دانشجویان به سازوکار تقریبا جدید آموزش پزشکی شده است.
به گزارش خبرنگار خاورستان، طبق اخبار رسیده از دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به نظر می‌رسد اوضاع آموزش دانشجویان پزشکی به خصوص در مقطع بالینی نامطلوب است به نحوی که موجب اعتراض گسترده دانشجویان به سازوکار تقریبا جدید آموزش پزشکی شده که حتی به ایجاد کمپین و اعتصاب دانشجویان در محل دانشکده نیز انجامیده است.
 
 
یکی از دانشجویان سال ششم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در گفت‌وگو با خاورستان، در خصوص علت اعتراض دانشجویان مقاطع علوم پایه و فیزیوپاتولوژی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، گفت: متاسفانه برنامه آموزشی جدیدی که برای دانشجویان پزشکی تدوین شده مشکلات بسیاری دارد، مشکلاتی که باعث اختلال در روند آموزشی دانشجویان می‌شود.
 
وی افزود: اگر بخواهم به صورت جزئی‌تر مشکلات را عنوان کنم باید اینطور بگویم که برنامه‌ریزی در مقاطع علوم پایه و فیزیوپاتولوژی پزشکی به گونه‌ای در نظر گرفته شده که دانشجویان چند ورودی برای ورود به مقطع فیزیوپاتی دچار مشکل شده‌اند و دانشگاه پیشنهاد داده یک ورودی بین ورودی‌های ترم بالاتر و پایین‌تر خود تقسیم شوند.
 
این دانشجوی رشته پزشکی بیان کرد: این مساله علاوه بر کاهش کیفیت آموزشی موجب طولانی‌تر شدن دوره تحصیلی عده‌ی زیادی از دانشجویان خواهد شد.
 
وی اظهار کرد: همچنین ادغام یک دوره در دوره‌های دیگر باعث افزایش جمعیت دانشجویان در یک دوره خاص می‌شود که این مساله با توجه به ظرفیت محدود دانشگاه و بیمارستان‌های متبوعه در پذیرش دانشجو، باعث عدم آموزش مناسب دانشجویان پزشکی می‌شود.
 
این دانشجوی رشته پزشکی خاطرنشان کرد: این مشکل بزرگ به قدری برای دانشجویان ملموس و سنگین است که آنان را واداشته علاوه بر اعتراض به مسئولان مربوطه در دانشکده و دانشگاه، دست به اعتصاب نیز بزنند.
 
وی در خصوص علت اعتراض دانشجویان مقاطع استاژری و اینترنی (کارآموزی و کارورزی)، گفت: شاید بتوان گفت که مشکل اصلی دانشجویان این مقاطع مستقیما مربوط به تصمیمات نادرست معاون بالینی دانشکده می‌باشد.
 
این دانشجوی رشته پزشکی ادامه داد: زمانی که معاون بالینی دانشکده به‌رغم مخالفت اکثریت قریب به اتفاق دانشجویان و بنا بر منافع شخصی، تعطیلات شهریورماه را به صورت اجباری برای دانشجویان مقطع استاژری در نظر گرفت و همین مساله باعث شده که با توجه به زمان آزمون پیش کارورزی، دانشجویان ورودی‌های مختلف نتوانند دوره کارآموزی خود را تا پیش از آن به پایان برسانند و همین مساله باعث می‌شود بر طول دوره تحصیلی تعداد بسیار زیادی از دانشجویان بین 3 تا 6 ماه افزوده شود و این اجحاف در حق دانشجویان است.
 
وی بیان کرد: همچنین شاید بتوانیم بگوییم که در مقطع اینترنی دانشگاه کاملا بی‌برنامه می‌باشد. برنامه‌ریزی نامناسب یا عدم وجود برنامه که باز هم مسئولیتش مستقیما با معاون بالینی دانشکده می‌باشد، باعث شده تا بر طول دوره کارورزی کارورزان که در سنگینترین دوره پزشکی می‌باشند یک ماه افزوده شود.
 
این دانشجوی رشته پزشکی گفت: همچنین شاهد آن هستیم که با بی‌برنامگی‌های موجود در این مقطع، در برخی از بخش‌های بیمارستان شاهد تعداد بیش از حد نیاز کارورز هستیم و در برخی دیگر از بخش‌ها با کمبود مواجه شده‌ایم. برای مثال در حال حاضر در بخش جراحی بیش از 20 کارورز داریم در حالی‌که در بخش ارتوپدی 2 کارورز وجود دارند.
 
وی افزود: همچنین عدم وجود برنامه‌ریزی باعث شده تا به کارورزها صرفا به عنوان نیروی کار توجه شود و بحث آموزش پزشکی هیچ جایگاهی نداشته باشد. برای مثال کارورز اطفال طبق این برنامه شاید مجبور شود کشیک طب اورژانس بدهد، یا کارورز جراحی کشیک ارتوپدی و ...؛ متاسفانه این مساله در مورد کارآموزها نیز صدق می‌کند، یعنی در برخی بخش‌ها بیشتر ازحد متعارف و در برخی بخش‌ها کمتر از حد متعارف کارآموز وجود دارند و به طور کلی تناسبی در تخصیص کارورزها و کارآموزها در بخش‌ها وجود ندارد.
 
این دانشجوی رشته‌ی پزشکی اظهار کرد: نکته بسیار ناراحت کننده ماجرا این است که بسیاری از این اتفاقات و مشکلاتی که الآن شاهد آن هستیم از قبل قابل پیش‌بینی بود و بارها توسط دانشجویان به صورت کتبی و شفاهی اعتراضاتی صورت گرفت که مدارک آن نیز موجود است اما دانشکده و در راس آن‌ها معاون بالینی دانشکده اهمیتی به این موضوع ندادند.
 
وی تصریح کرد: به نظر بنده افرادی که در مساله آموزشی دانشجویان دخیل هستند باید احساس مسئولیت داشته باشند، نه این که صرفا به عنوان مقاصد شخصی و منافع اساتید باشند؛ چرا که دانشجویان پزشکی، تا چند سال آینده متولیان سلامت جامعه خواهند بود و این بی مسئولیتی افرادی همچون معاون بالینی دانشکده، خیانت به سلامتی مردم جامعه به حساب می‌آید.
 
این دانشجوی رشته پزشکی در رابطه با راهکارهای موجود اظهار کرد: برای حل این معضلات ابتدا باید مسئولانی که عامدانه عامل وضعیت فعلی می‌باشند را برکنار کرد که در وهله نخست معاون بالینی می‌بایست سریعا تغییر کند که البته این صرفا نظر شخصی بنده نیست و نظر اکثریت دانشجویان می‌باشد که منطقی و درست به نظر می‌رسد. در وهله بعد در انتخاب مسئولانی که با آموزش متولیان سلامت فردای جامعه سروکار دارند باید وسواس بیشتری به خرج داده شود و تعهد و مسئولیت‌پذیری شرط انتصابات باشد، نه آشنایی و رابطه؛ مسئولینی باید عهده‌دار آموزش پزشکی باشند که به جای استبداد آرا، با مشورت و قبول نظرات صحیح به دنبال منطقی‌ترین برنامه‌ها و راه حل‌ها باشند؛ مسئولینی که بر اهمیت آموزش دانشجو واقف بوده و برای دانشجویان ارزش قائل شوند.
 
وی گفت: برای حل مشکلات مختلف نیاز است در برنامه‌ریزی‌های انجام شده تجدیدنظر شود و ضمن حذف تعطیلات شهریورماه، طول مدت حضور در بخش‌ها به روال سابق برگردد و همچنین برای حل مشکلات دانشجویان مقاطع علوم پایه و فیزیوپاتولوژی به پیشنهاد مکتوبی که توسط دانشجویان به دانشکده داده شده توجه شود. در مجموع باید به این نکته توجه کنیم که اگر دانشکده از ظرفیت خود دانشجویان در برنامه‌ریزی‌ها استفاده کند، قطعا چنین مشکلاتی ایجاد نخواهد شد.
 
انتهای پیام/127


نظر شما