آب و هوا



 



تازه های سایت



پربیننده ترین

کد مطلب: 91582
تاریخ انتشار : 1398/05/29 - 18:38
مدیر حوزه علمیه رضویه بیرجند گفت: مسئله غدیر یک مسئله روزمره نیست بلکه مداوم و همیشگی است و همه موظف هستند مبلغ غدیر باشند و زندگی انسانی وقتی محقق می‌شود که فرهنگ غدیر حاکم باشد.

حجت الاسلام علیجان دلدار مدیر حوزه علمیه رضویه بیرجند در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، اظهار کرد: غدیر نام محل و برکه‌ای است که حادثه بزرگ و جریان‌ساز غدیر در آن اتفاق افتاده است که از آن به عید غدیر تعبیر می‌شود و همان عید الله اکبر، عید بزرگ خداوند است.

 

وی افزود: پیامبر در محل غدیر که یک مکان استراتژیک بود و راه‌ها از آنجا جدا می‌شد، ملت و مردم را جمع کرد تا جلب توجه شود و همچنین این مراسم را در حج انجام ندادند تا تحت الشعاع حج قرار نگیرد، غدیر را آماده کردند و آنها که رفته بودند، برگشتند و هدف از انتخاب این محل جلب توجه و تمرکز بر این مسئله بزرگ بود و این واقعه برگزار شود به طوری که به گوش همه برسد.

 

مدیر حوزه علمیه رضویه بیرجند گفت: با توجه به این‌که این حج پیامبر حج آخر ایشان بود قبل از این‌که راهی حج شوند شرایطی را به وجود آوردند که افراد زیادی از جمله سران قبایل در این حج حضور داشته باشند و به دیدار پیامبر نائل شوند و به همین خاطر هم کمتر کسانی بودند که در این حج حضور نداشتند.

 

دلدار با اشاره به این‌که سران قبائل، سران اسلام، خلفا و شعرا در حادثه عظیم غدیر حضور داشتند، افزود: تمام کسانی که در این مکان بودند به ویژه سران قبائل با امیرالمومنین علی (ع) بیعت کردند و پیام‌های تبریکی که رد و بدل شد، ثبت شد.

 

وی افزود: اجتماع غدیر اولین اجتماع بزرگی بود که در آن زمان برگزار می‌شد و پیامبر در آن طولانی‌ترین خطبه خود را بیان کردند به طوری که در آن جزئی‌ترین مسائل بیان شد تا برای کسی ابهامی باقی نماند.

 

 مدیر حوزه علمیه رضویه بیرجند گفت: عید غدیر در واقع متعلق به شیعه نیست بلکه متعلق به انسانیت است، اصلا عید غدیر برای مسلمانان به تنهایی نیست بلکه برای هر کسی که می‌خواهد زندگی شرافتمندانه داشته باشد، است چراکه فقط امامت است که مسیر شرافت و کمال را به انسان نشان می‌دهد.

 

وی با اشاره به این‌که دین اسلام دین جهانی است، افزود: خداوند در آیه شریف "هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ" فرموده است "دین خودش را بر همه مسلک‌ها و روش‌های زندگی غالب خواهد کرد".
 

دلدار تصریح کرد: بشارت قرآن و این پیش‌گویی محقق خواهد شد، دین اسلام فراگیر و تمام عالم پر از عدل و فریاد توحید بر همه قله‌های عالم بلند خواهد شد.

 

 وی افزود: اصل دین با طرح امامت و جانشینی و با وجود کسی که از همه به حقایق دینی آگاهتر و مفسر و نگهبان دین است و می‌خواهد شرایطی را ایجاد کند که غلبه جهانی در همه ادیان اتفاق بیفتد و با وجود امامی که شجاعتش شجاعت خداوند و پیامبر است می توانست دین کامل و جهانی شود.

 

مدیر حوزه علمیه رضویه بیرجند گفت: رسالت و دین‌های قبل از اسلام تغییر کرد اما با وجود امام معصوم است که دین ناب اسلام حفظ می‌شود.

 

عاشورا در واقع زائده انحرافاتی است که نسبت به غدیر اتفاق افتاد/ اصل حادثه غدیر را هیچ کس نمی‌تواند انکار کند

دلدار تصریح کرد: اگر غدیر تجلیل و محافظت و مسیر امامت حفظ می‌شد و تبدیل به سلطنت نمی‌شد در واقع عاشورا شکل نمی‌گرفت، عاشورا در واقع زائده انحرافاتی است که نسبت به غدیر اتفاق افتاد و مسیر امامت عوض شد و افراد به جای اینکه به دنبال منافع مردم بروند به دنبال عیش و نوش رفتند و همین امر باعث شد عاشورا به وجود آمد.

 

وی با اشاره به این‌که اصل حادثه غدیر را هیچ کس نمی‌تواند انکار کند، افزود: حادثه غدیر به صورت متواتر نقل شده و افراد و سلسله‌های مختلف بیان کرده‌اند به طوری که هر شنونده‌ای که تاریخ را بررسی کند برای او یقین حاصل می‌شود که این اتفاق افتاده است، اصل حادثه و خطبه غدیر در کتاب‌های برادران اهل سنت به صورت جداگانه و بخش بخش بیان شده است.

 

دلدار تصریح کرد: علامه امینی وقتی خطبه غدیر را بیان می‌کند می‌گوید" 110 سند قطعی که از طریق اهل سنت بیان شده است وجود دارد و مورد اتفاق است" این که هدف پیامبر چه بود؟ فقط در کم و کیف آن حرف و حدیث وجود دارد.

 

مدیر حوزه علمیه رضویه بیرجند گفت: مسلما مسئله غدیر یک فرصت است چراکه غدیر یعنی وحدت و حرکت در مسیر عبودیت خداوند، غدیر آمد که منیت نباشد، شرافت باشد، آنهایی که اعلم‌تر، شجاعت‌تر و باتقواتر هستند در راس باشند، مسلما افرادی که تمام هم و غم آنها رشد معنوی، اخلاقی و معنوی مردم است و مصالح شخصی خود را فدای مصالح مردم می‌کنند و وقتی چنین فرهنگی حاکم شود به نفع انسانیت است.

 

دلدار خاطرنشان کرد: پیامبر در خطبه غدیر مسائل مختلفی را از جمله مسئله امامت را از زمان امام علی (ع) تا زمان امام زمان بیان کردند و حتی در مورد حضرت مهدی (عج) صحبت کردند که آخرین خاتم اوصیا هستند و راه را نشان دادند تا هیچ کس در مسیر حرکت خود دچار اشتباه و انحراف نشوند و همچنین در خطبه غدیر منافقین را معرفی کردند.

 

مسئله غدیر یک مسئله روزمره نیست بلکه مداوم و همیشگی است

وی افزود: پیامبر در خطبه غدیر تکلیف ما را روشن کردند که مسئله غدیر یک مسئله روزمره نیست بلکه مداوم و همیشگی است و همه موظف هستند مبلغ غدیر باشند  و زندگی انسانی وقتی محقق می‌شود که فرهنگ غدیر حاکم باشد.

 

مدیر حوزه علمیه رضویه بیرجند گفت: امامت مربوط به یک عصر نمی‌شود و برای همه لازم است و وظیفه همه ما است که خطبه را بخوانیم و برای زمان خود از آن بهترین بهره ها را ببریم.

 

دلدار تصریح کرد: پیامبر یک وظیفه داشت و وظیفه ایشان تربیت و رشد انسان‌ها است و اگر اتفاق نیفتد رسالت کامل نمی‌شود و اگر کسانی با این مسئله مخالفت کنند با همه قرآن مخالفت کرده است و اگر امامت و ولایت پذیرفته شود در زندگی اخلاقی و فردی انسان تاثیر دارد.

 

مدیر حوزه علمیه رضویه بیرجند گفت: یک وظیفه هم مردم همان زمان داشتند که مسئله امامت را بپذیرند و به دیگران برسانند و یک وظیفه هم ما داریم.

 

دلدار تصریح کرد: بنا به فرمایش پیامبر وظیفه داریم به عنوان یک انسان از عدالت و معنویت تبلیغ و تبیین کنیم و هر کسی به هر شکلی می‌تواند در راستای تبیین اهداف غدیر قدم بردارد و پیام آن را به گوش همگان چه با برگزاری مسابقات، آذین‌بندی، توزیع شیرینی و چه به صورت مادی و معنوی برساند و این امورات جزو بالاترین عبادت‌ها است چراکه بزرگترین عید خداوند است.

 

وی با اشاره به این‌که اگر عید غدیر نبود پیام و اهداف پیامبر بیان و دنبال نمی‌شد، افزود: ما هنوز تا این‌که به جایگاه غدیر برسیم خیلی فاصله داریم و باید خود را برای عید غدیر مانند عید نوروز که عید باستانی استف آماده کنیم و تمام برنامه‌های خود را بر اساس غدیر تنظیم کنیم که هنوز خیلی عقب هستیم.

 

مدیر حوزه علمیه رضویه بیرجند گفت: با اشاره به این‌که از جمله پیام‌های غدیر وحدت است و ما با هیچ کس دشمنی نداریم، افزود: پیام غدیر پیام معرفت است و اگر انسان بخواهد مرگش مرگ جاهلیت نباشد باید به دنبال شناخت امام زمان خودش برود لذا مسئله غدیر با وحدت منافات ندارد، کسانی که غدیر را به شکل دیگر تعبیر می‌کنند آنها باید به این مطلب توجه داشته باشند.

 

وی با اشاره به این‌که غدیر سرآغاز مسئله ولایت و امامت ائمه معصومین (س) است، افزود: نباید فقط به روز غدیر اکتفا کنیم بلکه نسبت به ولایت امام هادی (ع)، امام عسکری(ع)، امام زمان (عج) و همه ائمه (س) توجه داشته باشیم چرا که امامت هر یک از امامان یک غدیر است و با هم این مجموعه کامل می‌شود و هدف غدیر به بهترین نحو بیان می‌شود.

 

دلدار تصریح کرد: در مسیر امامت و ولایت باید استوارترین گام‌ها را برداریم و اگر کسی نمی‌تواند کاری بکند، می تواند به دنبال نهج البلاغه برود و با آن انس بگیرد.

 

 وی با اشاره به این‌که جرج جرداق عالم مسیحی از 12 سالگی با نهج البلاغه انس داشت، افزود: او بعضی از خطبه‌ها را بیش از 200 بار خوانده است و هر بار که خوانده از آن بهره برده است اما برای ما جای تاسف دارد که مردم و مسئولان از این گنجینه معنوی بی‌بهره‌اند.

 

وی افزود: پیام غدیر پیام تکریم و رشد انسان‌ها است و این با آشنایی با فرمایشات ائمه (س) مخصوصا نهج البلاغه تا حد زیادی محقق می‌شود.

 

انتهای پیام/ 132



نظر شما