آب و هوا





تازه های سایت



پربیننده ترین

کد مطلب: 91107
تاریخ انتشار: 1398/04/27 - 13:38
در میزگرد تصادفات جاده‌ای براهمیت فرهنگ سازی برای کاهش تصادفات جاده‌ای تاکید و یکی از دلایل پنهان تصادفات گران بودن قطعات خودروها عنوان شد.

به گزارش خبرنگار خاورستان، میزگرد راه و تصادفات با حضور محمد امیر کاظمی رئیس پلیس راه شهرستان بیرجند، جعفر شهامت مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان‌جنوبی، محمد مودی معاون ساخت و مهندسی اداره کل راه و شهرسازی استان، محمدرحیم شهریاری مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان‌جنوبی و سید محمدرضا حسینی مدیرمرکز فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در محل خبرگزاری خاورستان برگزار شد. قسمت دوم این میزگرد را مطالعه می‌کنید.

 

دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بزرگترین دانشگاه علوم پزشکی کشور از نظر وسعت خدمت‌رسانی

سید علیرضا حسینی مدیرمرکز فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در پاسخ به سوال خبرنگار ما در زمینه امکانات دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، گفت: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از نظر وسعت منطقه خدمت‌رسانی بزرگترین دانشگاه علوم پزشکی کشور است و 0.8 از وسعت کشور در اختیار دانشگاه علوم پزشکی بیرجند است. به دلیل اینکه در تمام استان تنها یک دانشگاه علوم پزشکی وجود دارد کارهای زیادی بر این دانشگاه تحمیل شده است.

 

وی گفت: در حال حاضر 72 پایگاه اورژانس در استان فعالیت دارد که قرار است به 95 پایگاه افزایش پیدا کند و از نظر شاخص جمعیتی یک استاندارد فوق العاده بالا داریم و از نظر پایگاه های اورژانس در سطح جاده ها کمبود نداریم.به دلیل همکاری خوب هلال احمر و پلیس در پوشش حوادث جاده‌ای با اورژانس از نظر جمعیت خدمات رسانی در استان نسبت به کشور فوق العاده بالا است.

 

استفاده از 4 پوشش امداد هوایی

مدیر مرکز فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: برای حوادث جاده‌ای در استان از 4 پوشش امداد هوایی استفاده می‌کنیم که شامل امداد هوایی گناباد، بیرجند، طبس و هلال احمر می‌شود. بالگرد امداد هوایی در بیرجند و طبس در اختیار دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بوده و به دلیل اینکه خدمات دهی اورژانس هوایی بر اساس شعاع عملیاتی است و محدودیت ندارد بر این اساس امداد هوایی گناباد نیز برخی از شهرستانهای استان را پوشش می‌دهد.

 

حسینی عنوان کرد: هم اکنون 500 تکنسین پزشکی در اورژانس استان خدمات ارائه می‌دهند و از نظر زمانی شاخص در شهرها حدود 5:30 و در جاده‌ها 9 دقیقه است در حالی‌که استاندارد کشوری به ترتیب 8 و 14 دقیقه تعریف شده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر قدم به قدم در سطح جاده‌ها پایگاه اورژانس باشد و افراد قوانین درست رانندگی کردن را رعایت نکنند عملا وجود پایگاه ها فایده ای ندارد و باید درست رانندگی کردن مورد توجه باشد.

 

مدیر مرکز فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند عنوان کرد: استفاده از ابزار الکترونیکی در سطح جاده‌ها بسیار تاثیر گذار است و اگر این امکان وجود داشت که خودروهای سورای نیز به GPS مجهز بودند هنگام تصادفات سریعتر شناسایی می‌شدند.

 

حسینی در پاسخ به اینکه آیا باگردهای اورژانس مستقل و متعلق به دانشگاه علوم پزشکی بیرجند است؟ گفت: مستقل نیست و در شرایط تحریم طبیعی است که نتوانیم بالگرد مستقلی داشته باشیم. اینکه بالگرد اجاره‌ای و متعلق به نیروی انتظامی است نشان دهنده توجه نیروی انتظامی به موضوع سلامت مردم است و علاوه بر بحث امنیت به سایر مسائل نیز توجه دارند.

 

وی ادامه داد: سال گذشته در 60 دانشگاه علوم پزشکی کشور 10بالگرد جدید توزیع شده و قطعا به تمام استان‌ها نمی‌رسد لذا در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بالگرد مستقلی ندارد.

 

محمد رحیم شهریاری مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی نیز در خصوص خدمات رسانی نیروهای هلال احمر به حوادث جاده‌ای، گفت: وظیفه اصلی امدادگران هلال احمر امدادرسانی به حوادث طبیعی است اما کار امداد رسانی به حوادث جاده ای را نیز انجام می‌دهیم.

 

وی افزود: طولانی بودن فاصله پایگاه‌های امدادی هلال احمر در برخی از نقاط استان کار خدمت رسانی را برای همکاران ما سخت تر کرده است.

 

فعالیت 6 پایگاه امدادی موقت در جاده‌های استان

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر 6 پایگاه موقت برای رسیدن سریعتر نیروهای امدادی سر صحنه تصادفات راه‌اندازی شده است.

 

شهریاری گفت: هلال احمر استان یک پایگاه امداد هوایی دارد و در صورت نیاز در حوادث جاده‌ای با اورژانس استان همکاری می‌کنیم.

وی در خصوص توسعه پایگاه‌های امدادی هلال احمر در سطح جاده‌ها گفت: در صورت ساخت پایگاه‌های امدادی هلال احمر آمادگی تجهیز پایگاه‌ها را دارد.

 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: سامانه تلفنی 112 نیز به صورت شبانه روزی برای پاسخگویی به مردم آماده است.

 

شهریاری با بیان اینکه همکاری خوبی بین دستگاه‌های امدادی در استان وجود دارد، افزود: هنوز برای رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم که باید تلاش کنیم.

 

 

محمد مودی معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی در پاسخ به این سوال که چرا تا کنون علی رغم وعده‌های زیاد رئیس سازمان برنامه و بودجه در استان زیرساخت ریلی وجود ندارد و وعده‌های سال 1393 نوبخت در سفر به خراسان‌جنوبی به کجا رسید؟ گفت: مطالعات راه آهن در استان به اتمام رسیده و اسناد مناقصه در حال آماده شدن است.

 

وی در خصوص اعتبارات وعده داده شده در سفر اخیر نوبخت به خراسان جنوبی، افزود: این اعتبارات و وعده‌های داده شده برای امسال و سال آینده است.

 

مودی ادامه داد: از 560 میلیارد تومان اعتباری که برای بحث راه مطرح شده قرار است 50 درصد امسال و 50 درصد دیگر سال آینده پرداخت شود و هنوز اظهار نظر در این خصوص زود است.

 

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه اعتبارات سال گذشته طی ماه‌های اخیر تخصیص پیدا کرده، افزود: یکسری از اعتبارات سال جاری اوراق است و هنوز تاریخ انتشار نگرفته. تا قبل از تاریخ انتشار نمی‌توان نظر داد. ضمن اینکه هنوز تخصیص های سال 98 به هیچ جایی در کشور ابلاغ نشده است.

 

وی در خصوص افزایش قیمت برخی از پروازها نیز گفت: بحث پروازها بحث عرضه و تقاضا است و اگر تقاضا باشد پروازها به استان می‌آید.

 

مودی در خصوص بدهی پیمانکار محور بیرجند_ قاین، بیان کرد: پیمانکار این محور 8 میلیارد تومان بدهی دارد و هم اکنون در محور کار انجام می‌شود و بدهی نیز همزمان پرداخت می‌شود.ضمن اینکه برای پرداخت بدهی پیمانکار سازوکارهای زیادی در نظر گرفته شده و پرداخت خواهد شد.

 

50 کیلومتر باند دوم به بهره‌برداری نرسیده است

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی عنوان کرد: در حال حاضر از باندهای دوم در حال کار در جاده‌های استان 50 کیلومتر به بهره برداری نرسیده و حدود 90 کیلومتر آماده آسفالت داریم و نقریبا در تمام شهرستان‌ها باند دوم در دست اجرا است.

وی با اشاره به اینکه یک شاخصه برای داشتن باند دوم استان تعریف شده، گفت: این شاخصه در کشور 19درصد است که ما در استان 12درصد هستیم اما برای اینکه به این شاخص کشوری برسیم باید حدود 450 کیلومتر باند دوم در استان ایجاد شود و اگراین عدد محقق شود می‌توان گفت اکثر راه‌های اصلی و شریانی استان دو بانده می‌شود.

 

مودی در خصوص نقاط حادثه خیز در جاده های استان، بیان کرد: در راه و شهرسازی یکسری استاندارد و دستورالعمل برای ساخت جاده داریم که بر آن اساس جاده ساخته می‌شود. و یکسری عوامل دیگر بعد از ساخت جاده باعث می‌شود یک نقطه پر حادثه شود که دلیل انسانی یکی از آن عوامل است.

 

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اظهار کرد: به مرور زمان که طرح و نقشه‌های راه‌سازی استاندارد می‌شود و بر آن اساس کار استانداردسازی جاده‌های قبلی انجام می‌شود رفع نقاط حادثه خیز در اولویت استاندارد سازی است‌.

 

 

جعفر شهامت مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان‌جنوبی در خصوص نقاط حادثه خیز، گفت: در سال 95 طی ارزیابی‌های صورت گرفته برای انطباق راه‌های استان که شامل گارد ریل و هندریل پل‌ها می‌شود 56 میلیارد تومان اعتبار نقد نیاز بود اما اکنون بیش از 200 میلیارد تومان نیاز دارد.

 

شناسایی 49 نقطه دارای تصادف در استان

وی افزود: درجاده‌های استان 27 نقطه حادثه خیز و 49 نقطه دارای تصادف شناسایی شده که با همکاری پلیس برای ایمن سازی اولویت بندی شده و تمام 27 نقطه دارای طرح مصوب است. تا کنون 7 نقطه رفع حادثه و ایمن‌سازی شده و 8 نقطه دارای قرار داد و در حال کار است. 12 نقطه باقیمانده طبق ارزیابی انجام شده حدود 40 میلیارد تومان اعتبار برای اینکه به طور کامل رفع حادثه شود نیاز دارد.

 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان‌جنوبی بیان کرد: با توجه به تغییر ترافیک کشور و وضعیت راه مداوم نقاط حادثه خیز را آنالیز می‌کنیم و در خراسان‌جنوبی 15 نقطه جدید در اولویت رفع است.  

 

وی افزود: الگوی تصادفات در چند ماه اخیر تغییر عمده‌ای داشته و اینکه تصور کنیم از نقطه خاصی تمرکز تصادفات فوتی داریم گزارش نشده و اگر هم بوده نسبت به ایمن سازی آن اقدام شده است.

 

گرانی قطعات خودرو دلیل پنهان تصادفات

شهامت خاطرنشان کرد: یکی از دلایل پنهان تصادفات می‌تواند گرانی قطعات باشد.چراکه رانندگان نسبت به گرفتن معاینه فنی و تغییر و تعمیر قطعات خودرو اقدام نمی‌کنند.

 

 شهامت در خصوص سرعت‌گیرها، گفت: سرعت گیرهای موجود در جاده‌ها باید تابلو داشته، رنگ شده باشد و دیده شود.

 

وی در خصوص رفع نقاط حادثه‌خیز، عنوان کرد: تفاهم نامه‌ای برای رفع نقاط حادثه‌خیز منعقد شده و قرار است از یک سوم اعتبارات استان و دو سوم اعتبارات ملی هزینه شود.به هر میزانی که در سال 98 موفق به تخصیص منابع شویم کار رفع نقاط حادثه خیز انجام خواهد شد ضمن اینکه اعلام آمادگی کردیم اگر تخصیص منابع زودتر صورت گیرد 18 ماهه آن را به پایان برسانیم.  

 

شتر و تصادفات جاده‌ای

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی در خصوص ورود شترها به برخی جاده‌های استان و وقوع تصادفات، بیان کرد: یکی از قابلیت‌های استان پرورش دام است و پرورش شتر نکات مثبت بسیار زیادی دارد.

 

وی افزود: قانون در موارد مختلف تکرار کرده که مسئولیت نگهداری دام با صاحب آن است هر حیوانی اکر به کسی آسیبی برساند صاحب آن حیوان باید در برابر قانون و فرد پاسخ گو باشد در اینجا مسئول اصلی شترها ساربان‌ها هستند و ساربان باید طوری مراقبت کند که حیوان داخل جاده نیاید.

 

شهامت گفت: به جهت جلوگیری از ورود شترها به سطح جاده ها پیشنهاد شده در حاشیه جاده از سیم آرماتور استفاده شود. شتر حیوانی است که اگر جلویش یک سیم وجود داشته باشد از آن عبور نمی‌کند.    

 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان‌جنوبی در خصوص سه شهرستان طبس، نهبندان و خوسف که هدف پرورش شتر است، اظهار کرد: ایمن سازی جاده‌ها را در برنامه داریم ضمن اینکه ساربان‌ها را نسبت به موضوع آگاه کردیم.     

 

وی در جمع بندی نهایی این میزگرد،گفت: در دنیا وقتی تصادفات تحت تأثیر قرار می‌گیرد که اتفاقات بزرگی رخ دهد و هر چیزی که عادت‌های ما را به چالش بکشد می‌تواند اثرگذار باشد.    

 

شهامت گفت: اینکه قانون راهنمایی و رانندگی و صدور گواهینامه تغییرات پیدا کرد تأثیر مثبتی داشت.     

 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان‌جنوبی، بیان کرد: از سال 1383 تلفات تصادفات از 28 هزار نفر به 16 هزار نفر رسید و نظام حقوقی تصادفات عوض شد.   

 

وی با اشاره به تاثیر رفتار ما در جامعه،عنوان کرد: اگر قرار است من رفتاری انجام دهم که هزینه‌اش را بقیه بدهند هیچوقت تنبیه نمی‌شوم و خود را اصلاح نمی‌کنم چون هزینه را بیمه به نمایندگی از همه پوشش می‌دهد.  

شهامت افزود: اگر ما یک وجهه اجتماعی درست کنیم یعنی به کسی که تخلف کرده مانند فردی که جنایت کرده نگاه کنیم بسیار بسیار متفاوت است با اینکه بگوییم قضا و قَدر بوده. از نگاه ما تصادفات کاملا قابل پیشگیری است به شرط اینکه چرخه‌ای که منجر به تصادف است را یک جایی متوقف کرد.  

 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان‌جنوبی گفت: تصادفات محصول یک سیستم اقتصادی، اجتماعی و فنی است.      

 

شهامت اظهار کرد: اتفاقات بزرگ در همه حوزه‌ها به خصوص حوزه فرهنگی اجتماعی باید بیفتد و نوع نگاه‌ها عوض شود و در این فرهنگسازی رسانه‌ها و مدارس نقش بسیار مؤثری دارند ضمن اینکه ارتقا ایمنی جاده‌ها وظیفه همیشگی ما است چون ایمنی هیچ سقفی ندارد.

 

 

تلفات جاده‌ای از تلفات جنگ بیشتر است

مدیرمرکز فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی برجند  نیز در خصوص استاندارد سازی جاده‌ها گفت: در کنار تغییر ساختارها نیاز به تغییرات درون زا در خود نیز هستیم. منِ راننده که می‌دانم جاده خطرناک است و تلفات جاده‌ای از تلفات جنگ بیشتر است باید شرایط را درک کرده و رفتار خود را تغییر دهم.

 

سرعت مجاز یعنی لبه تیغ حرکت کردن

وی در خصوص سرعت مجاز، خاطرنشان کرد: سرعت مجاز یعنی لبه تیغ حرکت کردن باید سرعت رانندگی تا سرعت مجاز فاصله داشته و در رانندگی از روش تدافعی استفاده کرد. در عوامل انسانی دلیل اصلی که باعث تصادف میشود غرور است و باید بدانیم حوادث برای همه ما اتفاق می افتد و رفتار خود را در رانندگی اصلاح کنیم.

 

حسینی بیان کرد: گاهی اوقات مردم از اینکه در مسیرها سرعت‌گیر ساخته می‌شود گلایه دارند اما باید گفت در کشوری که سالانه بیش از 17 هزار نفر به دلیل تصافات فوت می‌کنند اگر قدم به قدم سرعت‌گیر باشد کم است.

 

رئیس پلیس راه شهرستان بیرجند نیز اظهار کرد: همانگونه که بزرگراه ها توسعه پیدا می‌کند باید تکنولوژی بزرگراه متناسب با آن توسعه یابد، دوربین‌ها افزایش داشته و فرهنگ سازی شود.

 

تاکید بر استفاده از کلاه ایمنی 

وی بر استفاده رانندگان از کلاه ایمنی تاکید کرد و افزود: دلیل اغلب تصادفات ضربه به سر به دلیل نداشتن کلاه ایمنی است که باید رعایت شود.

 

افزایش تصادفات منجر به فوت عابران پیاده

رئیس پلیس راه شهرستان بیرجند، گفت: متاسفانه شاهد افزایش تصادفات منجر به فوت عابران پیاده هستیم که باید والدین در خیابان‌ها مراقب کودکان خود باشند و هرگز دستشان را رها نکنند.

 

خواب آلودگی هیچ جایگزینی جز خواب ندارد

کاظمی خاطرنشان کرد: خواب آلودگی رانندگان هیچ جایگزینی به جز خواب ندارد لذا درخواست می‌شود رانندگان در صورت احساس خواب آلودگی در جاده‌ها توقف کرده و استراحت داشته باشند.

 

وی درخصوص سهم بیمه در تصادفات، گفت: در این خصوص اصول 17گانه‌ای تعریف شده و در قانون آمده اگر راننده یکی از اصول را رعایت نکند و مرتکب تصادف شود هر نوبت که تصادفی صورت گرفت درصد مشخص شده ای را بیمه پرداخت نمی‌کند و شخص راننده باید پرداخت کند.

 

قسمت اول این میزگرد را از این‌جا مطالعه کنید.

 

انتهای پیام/127

تصاویر بیشتر برای مطلب: 


نظر شما