آب و هوا



 



تازه های سایت



پربیننده ترین

کد مطلب: 91047
تاریخ انتشار: 1398/04/26 - 14:22
در میزگرد تصادفات جاده‌ای دلیل اصلی تصافات عامل انسانی مطرح شد به گونه‌ای‌که بیش از 90 درصد دلیل تصادفات جاده‌های استان ناشی از خطای انسانی است.

به گزارش خبرنگار خاورستان، میزگرد راه و تصادفات با حضور محمد امیر کاظمی رئیس پلیس راه شهرستان بیرجند، جعفر شهامت مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان، محمد مودی معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی، محمدرحیم شهریاری مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان و سید محمدرضا حسینی مدیر مرکز فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در محل دفتر خبرگزاری خاورستان برگزار شد. قسمت اول این میزگرد را مطالعه می‌کنید.

 

افزایش 50 درصدی حوادث منجر به فوت

در این میزگرد علی کاظمی رئیس پلیس‌راه شهرستان بیرجند در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر دلیل افزایش تصادفات طی مدت زمان گذشته از سال جاری، اظهار کرد: تا 22 تیر سال جاری 50 درصد حوادث منجر به فوت رشد داشته و شرایط برای متوفیان نیز به همین صورت است.

 

وی افزود: از ابتدای سال جدید تا 22 تیر ماه 5 نفر از شهرستان بیرجند جان خود را در تصادفات جاده‌ای استان از دست داده‌اند.

 

رئیس پلیس‌راه شهرستان بیرجند بیان کرد: در خصوص تصادفات جرحی نیز در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته به میزان 16 درصد رشد داشته‌ایم.

 

کاظمی عنوان کرد: در خصوص علل رشد تصادفات می‌توان از زوایای مختلفی به موضوع نگاه کرد. اولین علتی که می‌توان اظهار نظر کرد عدم توجه به جلو و واژگونی با 64 درصد است و انحراف به چپ با 10 درصد یکی دیگر از دلایل تصادفات جاده‌ای است.

 

وی گفت: عدم توجه به جلو خودش چند دلیل دیگر دارد که خواب آلودگی، مکالمه با تلفن همراه، خوردن و آشامیدن و بسیاری موارد دیگر را در بر می‌گیرد.

 

رئیس پلیس راه شهرستان بیرجند با اشاره به ریزش نزولات جوی و وقوع سیل در استان‌های شمالی ابتدای سال جاری، اظهار کرد: بر این اساس هجمه عمده سفرها در سال جاری به سمت خراسان‌جنوبی بود و این سرریز سفرها به محورهای استان که غالبا کویری، گرمسیر و دوطرفه غیر مجزا است و خودروها روبروی یکدیگر حرکت می‌کنند باعث رشد حوادث شد.

 

کاظمی بیان کرد: در کویر به دلیل اینکه گرمای شدید هوا وجود دارد اغلب مسافران به خاطر اینکه بخواهند از گرمای هوا نجات پیدا کرده و زودتر از مسیر عبور کنند با سرعت بیشتر طی شب و روز حرکت می‌کنند.

 

وی خاطر نشان کرد: دلایل دیگری نیز در وقوع حوادث وجود دارد که از جمله آن می‌توان به لغزندگی معابر استان به دلیل بارندگی‌ها اشاره کرد.

 

رئیس پلیس‌راه شهرستان بیرجند افزود: قسمتی از محورهای جنوب استان نیز متاثر از بارندگی‌های استان کرمان بود و بارندگی در مسیر کرمان_ شهداد نیز باعث شده بود عمده تردد ها به سمت جنوب خراسان‌جنوبی گسیل داده شود.

جعفر شهامت مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی در خصوص افزایش تصادفات در سال جاری اظهار کرد: بر اساس مصوبه کمیسیون ایمنی راه‌های کشور مرجع رسمی اعلام تصادفات در زمینه تعداد کشته ها پزشکی قانونی است که با تأخیر 40 روزه آمار هر ماه را منتشر می‌کنند.

 
وی افزود: دلیل تأخیر انتشار آن این است که اگر در این مدت کسی از مجروحین فوت کند جزو کشته‌ها محسوب شود به همبن دلیل امارها با هم متفاوت است و مرجع آمار فوتی ها پزشکی قانونی و مرجع آمار تصادفات و علت آن پلیس راهور است.
 
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی بیان کرد: سال گذشته در کشور حدود 6 درصد تعداد تلفات جاده‌ای و روستایی رشد داشته و در خراسان جنوبی حدود 5.5 درصد کاهش داشته است .
 
شهامت گفت: تمام اقداماتی که در سال 97  جهت کاهش تصادفات مؤثر بوده در سال 98 ادامه و تشدید شده است.
 
وی خاطرنشان کرد: طی بررسی‌های انجام شده در روند سه ساله اخیر رویکردهای متفاوتی داشتیم در سال 96 حدود 20 درصد افزایش، در سال 97 5.5 درصد کاهش و در سال 98 تا کنون در حال افزایش تصادفات هستیم که مجموعه استان تمام تلاش خود را می‌کند این را تغییر جهت دهد .
 
قاچاق سوخت و تصادفات

محمدرحیم شهریاری مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان‌جنوبی نیز در خصوص افزایش تصادفات از ابتدای سال، اظهار کرد: همانطور که عنوان شد یکی از دلایل افزایش تصادفات در سال جاری می‌تواند بحث بارندگی ابتدای سال و لغزندگی سطح جاده‌ها در ایام ابتدای سال باشد که منجر به شیفت دادن مسافران نوروزی از سمت استان‌های شمالی، خراسان رضوی و برخی استانهای‌جنوبی به سمت خراسان جنوبی شد،باشد و با افزایش بار ترافیکی ایجاد شده در استان شاهد افزایش مسافرت‌ها به این منطقه و به تبع آن تصادفات بودیم.

 

وی افزود: در ابتدای سال جاری به دلیل بحث قاچاق سوخت می‌توان یکی از دلایل افرایش تصادفات و تلفات بسیار زیادی که داشت به نقش سوخت کش‌ها اشاره کرد.

 

شهریاری خاطرنشان کرد: در شهرستان‌های سربیشه و نهبندان شاهد تصادفاتی ناشی از تردد سوخت کش‌ها بودیم که منجر به افزایش تلفات در تصادفات استان شد و اگر به آمارها به دقت نگاه شود خواهید دید که سوخت کش ها نقش جدی در افزایش تصادفات سال جاری داشته است.

 

جعفر شهامت مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی در خصوص دلیل تصادفات در استان، اظهار کرد: از عوامل دخیل در تصادفات جاده‌ای عامل انسانی، خودرو، راه و محیط هستند. ترکیب این عوامل نیز به طور نرمال بین 90 تا 95 درصد و به طور خالص بین 55 تا 60 درصد عوامل انسانی است.

 
وی افزود: جغرافیای استان خراسان جنوبی طوری است که فاصله بین شهرها زیاد بوده و معمولا بحث خستگی و خواب آلودگی و واژگونی پررنگ‌تر است در نتیجه سرعت نیز بالا می‌رود.
 
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان‌جنوبی گفت: واژگونی ناشی از سرعت بالا، خستگی و خواب آلودگی است که ماشین از جاده منحرف  و واژگون می‌شود.
 
وجود 27 مجتمع رفاهی در استان
شهامت در خصوص استراحت‌گاه های بین شهری افزود: مبلمان جاده‌ای بخشی از آن به حوزه راهداری مربوط می‌شود در استان در حال حاضر 27 مجتمع خدمات رفاهی وجود دارد که پروانه بهره برداری دارد تعدادی رستوران و نمازخانه و امکانانی داریم که قبل از سال 1379  توسط خیران و سرمایه گذاران به طور پراکنده  احداث شده‌اند. تقریبا در ورودی‌های استان نیز از سمت زاهدان، کرمان، اصفهان و یزد در پی راه‌اندازی مجتمع خدماتی رفاهی با همکاری بخش خصوصی هستیم.
 
وی خاطرنشان کرد: اگر هزینه احداث زیاد باشد با توجه به اینکه به طور نسبی ترافیک نسبت به غرب کشور پایین‌تر باشد، ممکن است و طبیعتا درآمد آنها پایین می‌آید و هزینه ساخت بالاتر می‌رود نهایتا منجر به این می‌شود که سرمایه گذاری تا حدودی غیر اقتصادی باشد.
 
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان‌جنوبی بیان کرد: بعد از اینکه قانون مجتمع خدمات رفاهی بین راهی را تعریف کرد ایجاد تاسیسات منفرد را ممنوع کرد و کسی حق ندارد تنها یک رستوران بزند و بایستی فضاهایی چون استراحت‌گاه، نمازخانه و سرویس بهداشتی را نیز باید داشته باشد.
 
شهامت اظهار کرد: در کل کشور حدود 760 مجتمع خمات رفاهی داریم و استان به لحاظ تعداد استراحتگاه مشکلی ندارد اما به لحاظ پراکندگی در ورودی‌های استان و محورهای کویری دچار مشکل است و راهکار این است که در چهار محور نامبرده در حال احداث مجتمع توسط بخش خصوصی هستیم.
 
ساخت مجتمع رفاهی در برخی از محورهای استان
وی افزود: در محور طبس- اصفهان موافقت اصولی ساخت استراحتگاه صادر شده است و پیگیر اخذ زمین هستیم محور - طبس یزد حدود 70 درصد پیشرفت دارد در محور دیهوک راور با آستان قدس رضوی یک موافقت اصولی در دیگ رستم شکل گرفته و مشغول ساخت است.
 
 
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان‌جنوبی عنوان کرد: در 30 کیلومتری دیهوک نیز سرمایه گذار بخش خصوصی موافقت اصولی را از ما گرفته و گار خود را آغاز کرده. در استراحتگاه محور نهبندان تقریبا پیشزفت 30 درصدی دارد که توسط بخش خصوصی آغاز به ساخت کرده است همچنین توافقاتی با فرماندار شهرستان نهبندان صورت گرفته که در شورای ترافیک با حضور پلیس‌راه تصویب شد که جایگاه‌های موقت در مسیر را احیا کنیم.
 
 
شهامت اظهار کرد: با تلفیق اعتبارات استانی و ملی می‌توانیم جایگاه‌های استراحت موقت را احیا کنیم و اگر جایی موجود و شرایطش نامناسب است را ارتقا دهیم .اگر جایی فاقد استراحتگاه است ایجاد شود و درکنار همه اینها یک پروژه‌ای را تعریف کردیم که احداث سه استراحتگاه  در جاده های استان است.
 
 
وی افزود: در محور نهبندان با فرماندار نهبندان توافقاتی صورت گرفته در جلسه آتی خدمات سفر استان تقدیم استاندار خواهد شد و تصمیمات خوبی گرفته خواهد شد.
 
 
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان‌جنوبی بیان کرد: در آب انبارهای قدیمی نقاط ضعفی وجود دارد که به لحاظ شرایط بهداشتی و نگهداری آب منبع هایی که احداث شده شرایط بهداشتی مطلوبی ندارد و دنبال این هستیم که تانکر نصب کنیم .به لحاظ رفت و آمدهای شبانه برخی از استراحتگاه ها فاقد نور است و پیگیر برقراری نور با استفاده از سیستم های فوتسل استفاده کنیم که برای زودتر به اتمام رسیدن نیاز به اعتبار ملی دارد در غیر این صورت طی سه سال به اتمام خواهد رسید.
 
 
ایجاد 14 سکوی موقت
شهامت گفت: بر اساس روندی که داریم سال گذشته حدود 14 سکوی موقت ایجاد کرده‌ایم. این سکوهای برای پلیس است اما مردم عادی نیز از آن استفاده می‌کنند و در پی این هستیم که این سکوها را دو برابر کنیم.
 
 
وی بیان کرد: بعضی محورها هم اکنون این سکوها را دارند و راننده‌های حرفه‌ای از آن به خوبی استفاده می‌کنند اما کمتر دیده می‌شود مردم عادی از آن استفاده کنند شاید یکی از دلایل آن این است که جاذبه‌های مناطق کویری کمتر است و بایستی فرهنگ سازی شود.بایستی از طریق رسانه ها این آگاه سازی انجام شود که مسافت‌های طولانی باید هر دو ساعت یک ربع استراحت داشته باشد چرا که ظرفیت بدن به گونه‌ای است که چرخه خواب انسان هر دو ساعت است و لازم است بعد از دو ساعت رانندگی جند دقیقه استراحت داشته باشیم.
 
 
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان‌جنوبی بیان کرد: تقریبا مجتمع‌های بین راهی از زمان آغاز تا بهره برداری بین سه تا پنج سال زمان می‌برند و بعضی حدودا دو سال از احداث آن گذشته و محورهای شمال استان به لحاظ استراحتگاه کامل است و مشکلی ندارد.
 
 
شهامت با بیان اینکه نگاه ایمنی نیز مانند امنیت مسائل عینی و نوع نگرش ها و احساس ما در آن دخیل است، گفت: اگر ما یک قسمت از جاده را جاده مرگ می‌گوییم می‌بینیم که قسمت بعد جاده که بزرگراه است با همان مسافت به همان تعداد کشته را داده است پس هیچ‌وقت نمی‌توان حکم مطلق را به فیزیک راه نسبت داد.
 
بیش از 90 درصد دلیل تصادفات در محور قاین _ بیرجند خطای انسانی است

رئیس پلیس‌راه شهرستان بیرجند در خصوص وضعیت برخی از جاده‌های استان گفت: طی کارشناسی که از تصادفات به وجود آمده به این نتیجه رسیدیم که بیش 90 درصد دلیل تصادفات در محور قاین _ بیرجند خطای انسانی است،

 

وی افزود: اگر ایمنی جاده بیشتر شود، دوبانده شود، دوربین نصب شود و ... همه برای جان مسافران بهتر است. درست است که اگر جاده دو بانده باشد کمتر شاهد تصادفات رخ به رخ خواهیم بود و افرادی بی گناه که طبق قانون و مقررات رانندگی می‌کنند کمتر از بین خواهند رفت.

 

فرهنگ رانندگی حلقه مفقوده

کاظمی با بیان اینکه فرهنگ رانندگی و فرهنگ سازی رعایت قوانین حلقه مفقوده‌ای است که باید پیدا شود، افزود: چرا بدیهی ترین مقررات رعایت نمی‌شود؟ از کمربند ایمنی استفاده نمی‌شود؟ باید نسبت به رعایت نکات ایمنی آگاه سازی و رعایت شود.

 

رئیس پلیس‌راه شهرستان بیرجند با بیان اینکه برای عدم رعایت مقررات برخورد می‌شود، گفت: لازم است خود مردم نیز به این موارد توجه کنند. قرار نیست داخل هر ماشین یک پلیس حضور داشته باشد.

 

وی با بیان اینکه گاهی عنوان می‌شود برخی از خودروها نا ایمن است، افزود: نا ایمنی خودرو دلیل مناسبی نیست چراکه گاهی راننده از کمربند ایمنی استفاده نکرده و می‌گوید فلان مدل خودرو ناایمن است.

 

شهامت گفت: اگر گاهی طرح می‌کنیم محورهایی داریم که به لحاظ شاخص‌های فنی خروجی حادی داشته در حوزه ایمنی کاهش داشته است دلیل این است که ما در پی کاهش کشته‌ها در جاده ها هستیم و قانون نیز همین را تعیین کرده است ما نمی‌خواهیم آدرس اشتباهی بدهیم مبتنی بر نیازهای ما بلکه نیازهای ما این است که محور بیرجند- قاین اولویت شماره یک استان برای تبدیل به بزرگراه است اما وقتی هدف کاهش کشته‌ها می‌شود پس نگاه ما یک نگاه فنی است و یک نکته را باید تأکید کنیم که صرف ارتقا به بزرگراه مسأله عینی را پاک نخواهد کرد.
 
وی اظهار کرد: تعداد تصادفات در بسیاری از جاده‌ها که به بزرگ‌راه تبدیل شد، کم تر و تصادفات رخ‌به‌رخ حذف شد اما گونه دیگری از تصادفات به نام تصادفات واژگونی رخ داد. علاوه بر راه شخص راننده و کیفیت خودرو نیز در تصادفات دخیل است.
 
با ارتقا جاده به بزرگراه مشکل ایمنی حل نمی‌شود 
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان‌جنوبی بیان کرد: باید دقت شود صرف ارتقا جاده به بزرگراه مشکل ایمنی حل نمی‌شود و باید به طور مدام از همه منابع برای  ایمنی سرمایه گذاری کنیم.
 
شهامت گفت: اگر با اجرای قانون مشکل داریم و می‌خواهیم همه جا زرنگی کنیم از جمله جاده این مشکل به روحیه فرد ربط دارد و بایستی درمان اساسی کرد و از سنین پایه روی آن کار کرد چرا که پذیرش در فرد ضعیف است.
 
وی تصریح کرد: قرار نیست در جاده به پلیس فشار بیاوریم که هیجانات افراد را مدیریت کند باید مدیریت هیجان را یاد بدهیم. 
 

دوبرابر شدن اقدامات سخت افزاری در جاده‌های استان

محمد مودی معاون مهندسی و ساخت  اداره کل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی در خصوص دلایل تصادفات و وضعیت جاده‌های استان، اظهار کرد: در بحث سخت افزاری طی چهار سال اخیر اقدامات انجام شده در جاده‌های استان دو برابر شده است. 50 درصد جاده دیهوک_ راور دو بانده شده آیا تصادفات در این مسیر کاهش داشته؟ جاده دیهوک_ فردوس نیز از 110 کیلومتر فقط 344 کیلومتر یک بانده است و باندهای دوم در استان افزایش داشته. نقاط حادثه‌خیز تا جایی که امکان داشته شناسایی و کم شده است.

 

وی افزود: تا جایی که امکان داشته عوامل سخت افزاری ایمنی جاده ها افزایش داشته است و همچنان باید ادامه داشته باشد ضمن اینکه همکاران ما در حال افزایش ایمنی در جاده‌ها هستند.

 

معاون مهندسی و ساخت  اداره کل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی بیان کرد: در برخی از جاده‌ها که مباحث سخت افزاری و ایمنی انجام شده و به سقف رسیده اما بازهم نیروی انسانی دلیل تصادف است. طول دوبانده شدن جاده ها افزایش داشته عامل رخ‌به‌رخ در تصادفات کم شده اما عامل واژگونی افزایش داشته است.

 

مودی عنوان کرد: در مسیرهای جاده‌های اصلی و شهری امکانات افزایش داشته اما ترددها و واژگونی به سمت جاده‌های روستایی رفته است. در جاده‌های روستایی نباید واژگونی داشته باشیم و سرعت رعایت شود‌. اینها همه نشان می‌دهد در بحث آموزش از حداقل‌ها عقب هستیم.

 

وی اظهار کرد: دولت با تجهیز جاده برای کاهش تصادفات کار خود را انجام می‌دهد اما آیا دانشگاه و آموزش و پرورش برای بحث آموزش افراد کاری کرده است؟

 

حذف کمربندی‌ها

معاون مهندسی و ساخت  اداره کل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی گفت: با ساخت جاده در پی تجهیز و ایجاد مجتمع‌های بین راهی، افزایش پایگاه‌های امدادی و غیره بودیم و در حال حاضر به فکر حذف کمربندی‌ها هستیم یعنی مردم را مجبور کنیم از داخل شهرها عبور کنند که دلیلی برای استراحت و توقف با عبور از داخل شهرها داشته باشند. این همه کار انجام شده اما در مقوله‌های دیگر دچار مشکلاتی هستیم که باید بررسی شود.

 

مودی با بیان اینکه وقتی می‌گوییم سلامتی سرمایه است و جاده بیرجند_ قاین که 50 درصد آن دوبانده شده است فقط برای 4 دقیقه زودتر رسیدن است، افزود: یعنی باید هزار میلیارد تومان هزینه شود که فقط ما 4 دقیقه زودتر برسیم. این هزینه مقرون به صرفه است یا هزینه‌ای که انسان برای سلامتی‌اش هزینه می‌کند؟

 

وی بیان کرد: اینکه عنوان می‌شود جاده بیرجند_ قاین جاده مرگ است را نمی‌گویم به ناحق عنوان می‌شود اما آیا برای رفع مشکلات آن مطالبه‌گری شده؟ آیا رسانه نقش خود را در این زمینه به خوبی ایفا کرده است؟ چند کمپین فعال داریم که بخواهد در این زمینه‌ها کار کند؟ چند کمپین فعال برای رعایت حداقل‌های قوانین رانندگی داریم؟

 

10 درصد دیگر از جاده‌های استان دوبانده می‌شود

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی گفت: بعد از این دوبانده شدن‌های تا کنون جاده‌های استان فقط 10 درصد دیگر جاده‌ها قرار است دوبانده شود. 90 درصد دیگر نیازی به دوبانده شدن ندارد. جاده روستایی برای تردد روستایی است. 5500 کیلومتر راه روستایی داریم و قرار نیست راه روستایی آزاد راه شود اما این جاده نباید کشته، واژگونی، تصادف رخ‌به‌رخ بدهد و حداکثر تصادفات باید در حد جرحی باشد اما اکنون تصادفات جاده‌های روستایی نیز به سمت تصادفات جاده‌های اصلی رفته است.

داشتن بزرگراه حق مردم خراسان جنوبی است
رئیس پلیس راه شهرستان بیرجند در خصوص اینکه دو بانده شدن جاده ها مشکلی را رفع نخواهد کرد، گفت: حق مردم استان است که بزرگراه درست و حسابی داشته باشند. اینکه عنوان می‌شود افزایش بزرگراه تصادفات را کم نخواهد کرد را قبول دارم اما می‌گویم راننده‌ای که در جاده تجاوز به چپ دارد و چند نفر کشته می‌شوند چرا این موضوع را مباح برای خود بداند و بگوید مرگ حق است.صورت مسئله را نباید پاک کرد.
 
 
کاظمی گفت: گاهی راننده از پشت یک پیچ که چشم چشم را نمی‌بیند تجاوز به چپ کرده و باعث تصادف می‌شود و ادعا دارد جاده نامناسب است بروید جاده را درست کنید.
 
 

سید محمد رضا حسینی مدیر مرکز فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در خصوص افزایش تصادفات در سال جاری، اظهار کرد: امسال به دلیل گران شدن برخی از قیمت‌های بلیط وسایل نقلیه از جمله افزایش قیمت بلیط هواپیما شاهد مسافرت‌های داخلی بیش از خارجی بودیم. حتی افزایش قیمت بلیط اتوبوس نیز باعث شد که مسافرت‌ها درون استان شکل بگیرد.

 

وی افزود: علاوه بر این ما بسیاری از مولفه‌های دیگر حمل و نقل را داخل استان از جمله حمل و نقل ریلی نداریم که استفاده کنیم‌ در تمام استان تقریبا یک فرودگاه مجهز دارد و بسیاری از وسایل نقلیه که می‌تواند در کاهش تصادف‌ها تاثیر گذار باشد را نداریم.

 

مدیر مرکز فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه تورگردی و سفرهای دسته جمعی با اتوبوس در استان ما مرسوم نشده و مردم می‌خواهند با وسیله نقلیه خود به مسافرت‌ها بروند، افزود: تنش‌های مالی این مدت قطعا در این مسئله تاثیر گذاشته به این دلیل که تصادفات صرفا مشکل خراسان‌جنوبی نیست و در تمام کشور وجود دارد.

 

عادی شدن تصادفات

حسینی با بیان اینکه تصادف یک مسئله چرخشی و متوالی است، گفت: چندین سال رتبه اول کاهش تصادفات را داشتیم، بعضی سالها متوسط و برخی سال‌ها افزایش‌. اگر توجه شود خواهیم دید که چند عامل به شدت در مورد تصادفات در کشور نقش دارد‌. مسئله اول درک خطر است ما انسانها نسبت به برخی از مسائل به صورت تدریجی حساسیت خودمان را از دست داده و با توجه به اینکه درصد قابل توجهی از دوستان و نزدیکان ما در تصادفات جاده ای جان خود را از دست داده اند این مسئله عادی شده گاهی تصادفات را به جاده،و قضا و قَدر نسبت می‌دهیم در حالی که اینگونه نیست.

 

مدیر مرکز فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: چیزی به نام تصادف، حادثه غیرمترفبه و پیشامد وجود ندارد وقتی که راننده ای با سرعت غیر مجاز حرکت میکند اگر واژگون نشود باید تعجب کرد. وقتی نسبت خودروهای دارای کیسه هوا در سطح جاده‌ها پایین است و راننده باسرعت زیاد در حرکت است اگر منجر به واژگونی و تصادف نشود جای تعجب دارد. اگر با سرعت بالا در جاده داغ کویری حرکت کنید و لاستیک خودرو نترکد باید تعجب کرد. نکته تراژدی که در خصوص مرگ‌ها وجود دارد این است که همه قابل پیشگیری است حتی در خصوص تصادفات اگر بررسی کنیم خواهیم دید، یک سلسله کارهایی که باید انجام شود نشده و تصادف اتفاق افتاده است. وقتی حداقل‌ها در خصوص رانندگی و خودرو رعایت نمی‌شود طبیعی است که تصادف اتفاق بیفتد.

 

وی گفت: مسائل به ذهنیت و درک درست ما از شرایط بستگی دارد. شاید توالی تصادفات حساسیت ما را نسبت به این موضوع کم کرده یا اینکه عنوان می‌شود قسمت ،قضا و قدر بود همگی باعث شده نسبت به تصادفات حساسیت کمتری داشته باشیم.در حالی که در بسیاری احادیث عنوان شده آنچه بر سر انسان می آید کاشته و ایجاد شده به دست خودش بوده و خود مردم خود را با رعایت نکردنها به هلاکت می‌افکنند. خدا که مهربان است و لطف بی حساب دارد. تصادف نتیجه تمام کارهایی است که باید انجام می‌شد و نشده است.

 

مدیرمرکز فوریتهای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، گفت: فرض کنیم جاده و خودرو نا ایمن اما می‌توان با رعایت قوانین و سرعت مجاز شدت تلفات را کاهش داد. برخی از کشورهایی که به شدت تلفات خود را پایین آورده و شدت تصادفات نزدیک به صفر است کاری که کرده اند کاهش سرعت و استفاده از سرعت مجاز است. کاهش سرعت به شدت می‌تواند حجم تصادفات را کاهش دهد. در گذشته سرعت مجاز برای کوچه‌ها 40 کیلومتر در نظر گرفته شده بود که این سرعت در برخورد با بچه منجر به فوت می‌شد این را به 30کاهش دادند که در صورت تصادف منجر به جرح شود نه فوت. اما متاسفانه در جاده‌ها شاهد جنون سرعت هستیم و رانندگان می‌خواهند با سرعت زیاد فاصله ها را کاهش دهند.

 

حسینی اظهار کرد: دلیل اصلی تصادفات به خودمان برمی‌گردد. متهم اصلی ما هستیم. علی‌رغم اینکه می‌دانیم رانندگی با سرعت زیاد در جاده خطر دارد چرا رعایت نمی‌کنیم و اصول را درست انجام نمی‌دهیم؟

 

نقش معکوس بیمه در تصادفات

وی با اشاره به نقش معکوس بیمه‌ها در تصادفات، اظهار کرد: بیمه باید ضامن جبران خسارت آسیب دیده باشد. مثلا فردی که در تصادف کشته شده است. سرپرست خانواده از بین می‌رود و چند فرزند بی سرپرست می‌شوند. نهایت دیه شخص متوفی به خانواده تعلق می‌گیرد. به شدت مبلغی که برای جبران خسارت پرداخت می‌شود کم است. بیمه به منِ راننده این اطمینان خاطر را می‌دهد که در جاده با سرعت زیاد حرکت کنم اگر تصادف کردم هم اطمینان دارم که چون خودرو بیمه است بیمه خسارت را پرداخت می‌کند. برخی از رانندگان در جاده ها چندین تصادف منجر به فوت داشتند اما بازهم با سرعت رانندگی می‌کنند.

 

مدیرمرکز فوریتهای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: نقشی که بیمه در کشور ما دارد معکوس است. یعنی هر کس که تصادف کرد خیالش راحت که بیمه خسارت را پرداخت می‌کند. بیمه‌ها اجباری می‌شوند که اگر تصادفی رخ داد شخص خسارت بدهد و زندان نرود حتی اگر هزینه پرداخت خسارت را نداشته باشد هزینه را برایش اقساطی کرده، وام می‌دهند، صندوق است و گلریزان انجام می‌شود که راننده هیچ نگرانی از بابت تصادف نداشته باشد. فکر همه روی این موضوع است که طرفی که فردی را به واسطه تصادف کشته است نجات دهند اما هیچ کسی به طرف دیگر قضیه یعنی خانواده‌ای که بر اثر تصادف بی‌سرپرست شده هیچ توجهی ندارد و به جز خسارت جانی هیچ چیز دیگری به خانواده متوفی داده نمی‌شود.

 

وی با مطرح کزدن این سوال که اگر وسط جاده در حال حرکت باشید و همان لحظه متوجه شوید که بیمه خودرو شما به اتمام رسیده  با چه سرعتی رانندگی می‌کنید؟ گفت: حداقل این است که خودرو را خوابانده یا به اولین پارکینگ می‌برید. زمانیکه خودرو بیمه است به شما یک قدرت غیر منطقی می‌دهد که با سرعت بالا در جاده حرکت کنید و به هر جا که برخورد کردید نگران نباشید چرا که بیمه خسارت را پرداخت می‌کند. نقش معکوس بیمه به جای اینکه از آسیب دیده حمایت کند و جبران خسارت کند از ضارب حمایت می‌کند.

 

مبلغ جرائم غیر بازدارنده است

حسینی اظهار کرد: نکته دیگری که وجود دارد پایین بودن مبلغ جرائم در کشور است بر خلاف اینکه فکر می‌کنیم جرایم زیاد است اما اینگونه نیست. پس از صحبت و پیگیری‌های زیاد اگر مبلغ جریمه افزایش داشته باشد به دلیل تورمی که وجود دارد مبلغ بیمه از قبل مستهلک شده است. اعداد جریمه پایین بوده و اصلا بازدارنده نیست.

ایران بهشت متخلفین رانندگی

مدیرمرکز فوریتهای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: علی رغم کنترل‌هایی که توسط پلیس انجام می‌شود اما برخی افراد گاهی مبلغی را برای پرداخت جریمه کنار گذاشته و به فکر رعایت قانون نیست به فکر این است اگر جریمه شوم فلان مبلغ را پرداخت می‌کنم. پایین بودن مبلغ جریمه‌ها و عدم بازدارندگی باعث شده کشور ما بهشت متخلفین رانندگی باشد.

 

وی اظهار کرد: در خیلی از کشورها تخلفات رانندگی تخلف نیست، جُرم است. اگر فردی اختلاس کند، قتل انجام دهد یا هر مسئله دیگری را در کشور انجام دهد جرم می‌نامیم اما اگر یک نفر چراغ سبز را رد کند و ممکن باشد یک نفر به این دلیل کشته شود جرم نمی‌گوییم و تخلف می‌نامیم در صورتی که درست نیست.

 

حسینی بیان کرد: در بسیاری از کشورها برای تخلفات رانندگی دادگاه تشکیل شده، قاضی حکم می‌دهد و در پرونده‌ای به عنوان سوء پیشینه ثبت می‌شود و بعدا این مسئله در بسیاری از مسائل اجتماعی‌اش تاثیرگذار است اما تخلفات رانندگی در کشور ما به راحتی قابل هضم است.

 

قهرمان کردن متخلفان

مدیرمرکز فوریتهای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: شاید ما و شما مقصریم که حتی برخی از موارد اگر پلیس به دلیل تخلفی جریمه‌ای صادر کرد، پلیس را سرزنش کنیم که چرا سختگیری کرد. اما از فردی که با سرعت غیر مجاز در جاده حرکت کند و تخلفی انجام دهد تعریف کرده و قهرمانش کنیم که در فلان جاده با سرعت زیاد حرکت کرد و فلان تخلف را نیز انجام داد.

 

وی ادامه داد: باید جلوی اینگونه افراد گرفته شود و با آنها برخورد کرد. به عنوان مثال اگر فردی بر اثر نداشتن کلاه ایمنی در خیابانی تصادف کرد باید چند روز به دلیل جراحات وارده در بخش ویژه بیمارستان بستری شود و هزینه‌اش را دولت پرداخت کند چراکه هزینه افراد تصادفی رایگان است. در صورتی‌ که اگر فرد دیگری به دلیل بیماری نیاز به بستری در بخش ویژه داشته باشد چون بخش تخت ندارد نمی‌تواند از امکانات بیمارستان استفاده کند. هزینه‌ای که در این مدت دولت برای درمان فرد تصادفی پرداخت می‌کند را اگر رعایت کنیم و منجر به تصادف نشود می‌توان در زمینه دیگری از جمله مباحث آموزشی هزینه کرد. اما خیلی راحت از کنار این مسائل عبور کرده و به جای اینکه حق را به پلیس به دلیل اینکه جلوی تخلف را گرفته بدهیم  حق را به شخصی که متخلف است می‌دهیم و به بسیاری از مسائلی که می‌تواند نجات بخش باشد توجه نکنیم.

 

حسینی تصریح کرد: برای ایجاد درک خطر رسانه‌ها به شدت تاثیر گذار هستند که باید در این زمینه نهایت همکاری را داشته باشند.

 

قسمت دوم این میزگرد را از این‌جا مطالعه کنید.

انتهای پیام/127

تصاویر بیشتر برای مطلب: 


نظر شما